22.12.2023

Kokemuksia koeajoista: Vuosi 2023 on pian paketissa – mitä uusi vuosi tuo tullessaan sähköpyörämaailmaan?

Sähköistyminen jatkuu erittäin voimakkaana myös pyörämarkkinalla vuonna 2024 ja ensi vuodelle on odotettavissa paljon kaikenlaista uutta sähköpyörien maailmaan.

Sähköinen liikkuminen on täällä – entistäkin voimakkaammin. Vuosi 2023 on pian paketissa ja uusi vuosi ovella. Uusi vuosi 2024 tuo sähköpyörien maailmaan myös paljon uutta – ja mielenkiintoista.

Koronapandemia sai kaikenlaisen pyöräboomin, mutta myös sähköpyöräboomin liikkeelle. Liikuntapaikat menivät kiinni, mutta ihmisten piti päästä liikkumaan, ja polkupyöriä hankittiin kovasti. Sähköpyöriä oli ollut olemassa jo ennen koronapandemiaa, mutta sähköpyörille se tarkoitti suurta murrosta. Sähköpyöriä myytiin korona-aikana kuin häkää.

Samaan aikaan sattui kuin tilauksesta verottajan myöntämä työsuhdepyöräetu. Työsuhdepyörien veroetu tuli voimaan vuonna 2021 ja se tarkoitti sähköpyörille melkoista nousukautta yhdistettynä koronapandemian kiihdyttämään kysyntään koko Suomessa.

Suomalaiset ovatkin hankkineet työsuhdepyöriä merkittävästi, pyöräetua saa Tulorekisterin tietojen mukaan tällä hetkellä jo lähes 70 000 suomalaista – ja Pyöräliitto ennustaa, että määrä nousee pian 80 000 työsuhdepyöräilijään. Tämä tarkoittaa sitä, että työsuhdepyöräilijöitä on vuoden alussa enemmän kuin työsuhdeautoilijoita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköpyörä on tätä päivää

Kansanterveyden kannalta mitä parhain asia, että suomalaiset ovat löytäneet pyöräilyn mitä enenevissä määrin. Työsuhdepyöräilijöiden ja sähköpyöräilijöiden määrä vain kasvaa, vaikka moni on sitä mieltä, että polkupyörässä ei pitäisi olla sähkömoottoria, vaan pitäisi mennä luomuna. Tämä väite, että sähköpyörä olisi turhake, jolla ajaminen ei ole liikuntaa, on tyrmätty Moottorin sivustolla jo aiemmin.

Sähköpyörä on siis tätä päivää ja varsinkin tulevaisuutta, mitä isoimmissa määrin. Vuosi 2024 vie sähköpyöräilyä ainakin pyörien tekniikan näkökulmasta paljon eteenpäin. Koska sähköinen liikkuminen yleistyy, se tarkoittaa myös sitä, että sähköpyörien maailmaan tulee entistä enemmän erilaisia erikoispyöriä, vaikka rahdin kuljettamiseen.

Tutut pyöräkauppiaatkin haastavat, että sähköpyörät liikkuvat tällä hetkellä hyvin, ja luomupyörää myydään oikeastaan enää maantiepyörien ja gravel-pyörien sekä edullisimpien nuoriso- ja lastenpyörien luokissa, kaikki muut pyörät, maastopyörät ja kaupunkipyörät, fatbiket myydään lähes pääosin sähköpyörinä.

Kansalaiset ovat siis löytäneet sähköpyörät ja löytävät varmasti vielä enemmän, kun sähköpyörät kehittyvät. Nythän sähköpyörien kehityksessä on nähty vasta ensimmäinen sysäys, ja paljon mielenkiintoista on luvassa tulevaisuudessa.

Ei tarvitse olla kovinkaan iso ennustaja, kun alaa seuraavana pystyy sanomaan, mitä seuraavaksi.

Automaattivaihteet, olkaa hyvä

Shimano julkaisi sähköpyörien Auto Shift-automaattivaihteiston jo kesällä 2022. Tulevana vuonna tämä vaihteisto yleistyy monissa, jopa edullisemman pään sähköpyörissä, sillä se on suunniteltu myös kaupunki- ja trekking-pyörien käyttöön.

Auto Shift -vaihteisto on samanlainen ulkoinen vaihteisto kuin tähänkin asti pyörissä on totuttu olevan. Auto Shift -automaattivaihteisto hyödyntää sähköpyörän olemassa olevaa anturitekniikkaa tutkien pyörän nopeutta, kadenssia sekä vääntömomenttia, jonka perusteella se säätää vaihteiden vaihdot. Vaihteisto käyttää myös pyörän sähköjärjestelmän akkua.

Tähän aiheeseen palaamme tulevan talven aikana lisää Moottorin sähköpyörien koeajoissa.

Monet sähköpyörien sähkömoottoreiden valmistajat ovat kehitelleet myös automaattivaihteistoja, jotka on integroitu sähkömoottorin kanssa samoihin kuoriin. Muun muassa Shimano, Yamaha, Bosch, Brose ja Pinion kehittelevät omia versioitaan vaihteiston ja moottorin yhdistelmistä. Melko varmaa on, että joku näistä valmistajista tule tuotantoversionsa kanssa ulos jo ehkä vuonna 2024. Kuka on ensimmäinen, sitä ei voi kuin arvailla.

Sähkömoottorin ja vaihteiston yhdistämisessä sähköpyörissä on kuitenkin selviä etuja. Tällöin voidaan luopua kokonaan ulkoisesta vaihteistosta ja huollon tarve vähenee sekä myös komponenttien kestävyys paranee.

Tämä on luontaista, mutta samalla myös erittäin positiivista ja tarpeellista kehitystä sähköpyörien maailmassa.

Lisää kilpailua

Uusi vuosi tuo tullessaan myös uusia sähköpyörien ajojärjestelmiä. Sram on tunnettu aiemmin muun muassa polkupyörien komponenteista, kuten vaihteistoista. Tulevana vuonna Sram astuu aiemmin kentällä pelanneiden Shimanon, Brosen, Fazua, Boschin ja Yamahan varpaille julkistamalla oman ajojärjestelmänsä.

Sramin tulo lisää kilpailua, joka on aina hyvästä. Sram on myös sen verran vaikuttava tekijä pyörämarkkinalla, että ajojärjestelmät tulevat olemaan varmasti laadukkaita. Sramin sähkömoottorit ovat Brosen tekemiä, ainakin toistaiseksi, mutta Sram on itse hoitanut niiden speksaamisen mieleisekseen. Muun muassa GasGas on valinnut jo Sramin ajojärjestelmät uuteen mallistoonsa ja selvää on, että Sramin järjestelmät ovat kysyttyä tavaraa maailmalla.

Propanen, Nukeproofin sekä Transitionin mallistosta Sramin ajojärjestelmät löytää jo ainakin tulevalle kaudelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyviä tarjouksia luvassa?

Uusi vuosi tuo tullessaan myös jonkunlaista hintojen laskua sähköpyörien markkinaan, vaikka inflaatio jyllää ja komponenttien hinnat kasvavat. Markkinalla on ollut nyt ylitarjontaa, komponenttipulan hellitettyä valmistajien ja pyörämyyjien varastot täyttyivät, mutta Ukrainan sota sulki kuluttajien rahahanoja.

Lähimenneisyydessä on ollut myös hetkiä, että sähköpyöriä on myyty ainoastaan työsuhdepyöriksi, muut pyörien ostajat ovat loistaneet kokonaan poissaolollaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kauppiaiden täytyy päästä vanhasta varastosta eroon, jotta uusia malleja saadaan tilalle. Tämä voi hyvinkin tarkoittaa sitä, että alkuvuonna, keväällä, jopa ennen kevään sesongin alkamista voi törmätä hyviin tarjouksiin. Markkinalla tulee olemaan vielä ainakin tämän vuoden ylitarjontaa, joka voi tarkoittaa sitä, että ainakin ylivuotista pyörää saa edullisesti. Jos markkina ei lähde vetämään, uutta mallistoakin saatetaan nähdä ale-hinnoin.

Porschekin mukaan pelikentälle

Vaikka hinnat ruuvautuvat aavistuksen alaspäin, heikot ajat eivät kestä ikuisuuksia. Sähköpyörät on myös nähty ilmeisen hyväksi bisnekseksi myös autovalmistajien ja moottoripyörävalmistajien keskuudessa.

Esimerkiksi prätkistä tunnetut GasGas, Husqvarna ja Fantic ovat valmistaneet sähköpyöriä jo pitkään, mutta vuosi 2024 voi olla se vuosi, kun esimerkiksi Porsche julkaisee kokonaan omat sähköpyörämallinsa. Moottori on kertonut aiemmin, kuinka saksalaisvalmistaja on ostanut esimerkiksi sähköpyörien ajojärjestelmiä valmistavan saksalaisen Fazuan ja sillä on suuret suunnitelmat Porsche-merkkisten sähköpyörien tuotantoa ajatellen.

Porschen sähköpyörät eivät varmasti ole niitä kaikkein halvimpia pyöriä, mutta mielenkiintoinen lisä markkinaan. Ennen kaikkea siitä näkökulmasta, että jokainen Porschenkin sähköpyörällä pyöräilty kilometri on myös terveyttä edistävää ja pois autoilla liikkumisesta. Ihminen on luotu liikkumaan, vaikka se ajaisi sähköpyörällä.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto/Sram

Luetuimmat