15.5.2021

Korealainen premium-farmari Eurooppaan – idästä tuulee

Genesis G70 Shooting Brake

Genesis G70 Shooting Brake on täysin uusi Eurooppaan saatava korealainen premium-farmari Hyundain leiristä. Tälle voisi olla tilausta Suomessakin.

Genesis on jo julkistanut marssivansa Eurooppaan ja Moottori onkin ehtinyt esittelemään muun muassa sen keskiluokan uutuudet. Nyt seuraa korealainen premium-farmari ja kyseessä onkin merkin ensimmäinen erityisesti Euroopan markkinoille suunniteltu tuote. Se tekee tästä erityisen mielenkiintoisen.

Genesis G70 Shooting Brake seuraa G70-sisarmallin teemaa uudella korimallilla. Genesiksen mukaan se halusi valmistaa näyttävän farmarimallin eurooppalaisille asiakkaille, koska tämä korimalli on erittäin tärkeä ja sillä on vahvat juuret markkina-alueen ajoneuvojen historiassa. Lisäksi se on suosittu korimalli ylellisemmissä ja arvokkaammissa autoluokissa.

Genesis G70 Shooting Brake

Tämä on Genesiksen suunnalta vahva kannanotto kuinka tärkeänä se kokee meidän markkina-alueemme. Tätä on painottanut myös yhtiön Euroopan toimintojen johtaja Dominique Boesch.

Hyundain premium-brändin odotetaan aloittavan myyntiä Euroopassa vielä tämän kesän aikana. Ensin kauppoihin saadaan G80 ja GV80 SUV ja myöhemmin seuraa hieman pienempää: G70 ja GV70 SUV. Suomen osalta suunnitelmista ei olla vielä kuultu mitään, joten ainakaan heti merkkiä ei kannata tänne odottaa.

Genesis G70 Shooting Brake

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korealainen premium-farmari G70 Shooting Brake

Perusmuoto ja yksityiskohtien muotoilu on tuttua porrasperästä, mutta nyt kaareva suuri takalasi koristaa takaluukkua osin ilmassa leijuvan takaspoilerin alla. Tämä luo mallille kieltämättä uniikin ja näyttävän ulkonäön. Valmistajan mukaan käytettävyyttä on kohennettu siirtämällä tavaratilan luukun saranointi mahdollisimman pitkälle eteenpäin.

Genesis G70 Shooting Brake

Shooting Brake on samankokoinen kuin porrasperäinen G70. Kokonaismittaa on vajaat 4,7 metriä, josta reilut 2,8 metriä on akselivälin osuus. Genesis lupaa kuitenkin lisätilaa, mutta mitään tarkempia teknisiä tietoja ei ole julkaistu. Porrasperän kontti on vain 330 litraa, joten reipas lisäys ei olisi pahaksi.

Myöskään voimalinjasta ei vielä hihkuttu. Porrasperä on jo saatavilla muilla markkinoilla 2,0-litraisella nelisylinterisellä bensaturbolla sekä tuplaturbotetulla 3,3-litraisella V6-bensiinimoottorilla – myös nelivetoisena. Nämä kuulostavat aivan kelvollisilta voimanlähteiltä.

Genesis G70 Shooting Brake

Luonnollisesti myös sisätilojen puolella luotetaan tuttuun Genesiksen muotokieleen, joka on jo G70-mallissa esitelty. Tämä onkin varsin perinteisen oloinen sijoittelultaan, joka lienee hyvä asia juuri käytettävyyden kannalta. Lehdistökuviin on haettu potkua punaisella verhoilulla.

Genesis on mielenkiintoinen lisä Euroopan autotarjontaan ja farmarimalli lisää odotusarvoa entisestään. Aika tulee näyttämään pääsemmekö myös ratin taakse koeajon muodossa.

Kuvat ja lähde: Genesis

Luetuimmat