Ajoneuvot | Moottoriurheilu | Uutinen | 17.1.2019

Kymiring valmistuu – MotoGP ajetaan 2020 ja F1-kisaa selvitetään

Kymiring pettää epäilijänsä. Hanke, jonka ei pitänyt toteutua on nyt radan osalta jo 80 prosenttisesti valmis. Myös ratayhtiön talous on kunnossa.

Jaa artikkeli

MotoGP oikeuksia hallitseva Dorna Sports järjestää Kymiringillä elokuun lopussa MotoGP-luokan testiajon. Sen jälkeen tiedetään lopullinen aikataulu Kymiringin ja Suomen ensimmäiselle MotoGP-kilpailulle.

Ennen elokuuta Iitin Tillolassa on vielä töitä tehtävänä. Kuluvan talven aikana rakennetaan sisääntulotie sekä saatetaan räjäytystyöt valmiiksi. Suoja-alueiden loppuosat rakennetaan kevään kuluessa. Rataprofiilin lopullisen muodon ja kallistusten tekeminen tapahtuu huhti–toukokuun aikana ja asvaltoinnit touko–kesäkuussa.

– Hanke alkoi moottoriurheilupiirien unelmana, jota on kyseenalaistettu paljon. Nyt ei enää ole kyse unelmasta. Valmistumassa on Pohjois-Euroopan ainoa GP-rata. Alueella yhdistyy ajoharjoittelu, testaus, moottoriurheilu sekä muu ympärivuotinen toiminta. Hyvät yhteydet Pietarin alueelta ja Helsingin metropolialueelta ovat Kymiringin vahvuuksia, listaa Kymiring Oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä.

KymiRing

Rahoitus kunnossa

Projektiin on alkuvaiheen selvitykset ja lupamenettely mukaan lukien käytetty noin 14 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on myönnettyjä ja käyttämättömiä valtionapuja 4,6 miljoonaa euroa, joista 4,1 miljoonaa euroa kohdistuu itse GP-rataan. Lisäksi yhtiöllä on noin 13 000 kerrosneliön rakennusoikeuksista esisopimus, jonka arvo on noin 6 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi rata-alueelle on kaavoitettu yli 100 000 kerrosneliötä.

– Tase on kunnossa. Rakennuspaikkojen myynnillä yhtiö saa jatkorahoitusta, Pietilä toteaa.

Tavoitteena 150 000 katsojaa

Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja Tapio Nevala tiivistää tilanteen lyhyesti.

– MotoGP vuonna 2020 on Kymiring-hankkeen keihäänkärki.

Tatu Lehmuskallio

Sopimus Dorna Sportsin kanssa kattaa viisi kautta alkaen vuodesta 2020. Lopullinen kisapäivä päätetään elokuussa ajettavien testien jälkeen, mutta alustavasti Kymiringin kisan voidaan arvioida sijoittuvan Brnon ja Sachsenringin kisojen välimaastoon.

– Kilpailu tuo näkyvyyttä Suomelle. Tv-signaali lähetetään yli 200 maahan ja katsojia arvioidaan olevan 480 miljoonaa. Joka lähetyksen alussa kerrotaan paikasta, missä kisa järjestetään, joten Suomelle on tarjolla todella arvokas tie kansainväliseen näkyvyyteen, Nevala iloitsee.

Nevalan mukaan MotoGP-kilpailu tuo Kymiringin vaikutusalueelle suuren taloudellisen panoksen.
– KymiRingin MotoGP:n katsojamäärän arvioidaan olevan 100 000–150 000 katsojaa. Esimerkiksi Valencian GP:n suora taloudellinen vaikutus on 38 miljoonaa euroa, Nevala vertaa.

KymiRing

Suomalaisen moottoriurheilun traditio myyntivalttina

Ei ole lainkaan itsestään selvää, että MotoGP-kilpailu saadaan, vaikka rata ja kaikki muut edellytykset kyettäisiin toteuttamaan. Nevala avaa syitä sille, että MotoGP-osakilpailu kuitenkin saatiin juuri Suomeen.
– Suomella on pitkä ja hieno moottoriurheilun traditio, ja suomalaiseen osaamiseen tapahtumajärjestäjänä ja moottoriurheilutoimijana luotetaan. Vaakakupissa painoi myös se, että tästä tulee ainoa osakilpailu Pohjois-Euroopassa ja kaiken lisäksi se järjestetään lähellä Venäjän rajaa.

– MotoGP-osakilpailulla on suuri merkitys Suomen moottoripyöräurheilulle, sillä lajien tunnettuus lisääntyy Suomessa ja toisaalta suomalaisten ajajien on helpompi päästä ajamaan kansainvälisiin sarjoihin.

Saako Suomi myös F1-kilpailun?

Myös suomalainen autourheilu saa Kymiringistä kansainvälisen areenan, joka mahdollistaa huipputason tapahtumien järjestämisen.

– Suomesta on puuttunut korkeimman tason autourheilun suorituspaikka, mikä tekee Kymiringin valmistumisesta äärettömän tärkeän asian Suomen koko lajikattaukselle. Ennen kaikkea Kymiring luo mahdollisuuksia: aiempaa laajempien kansainvälisten kilpailujen järjestämiselle, kansallisen toiminnan tason nostolle ja entistä laadukkaammalle valmennustoiminnalle. Nyt suomalainen autourheilu kokonaisuudessaan saadaan maailman näyttämölle, rallin lisäksi, toteaa AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio.

Tatu Lehmuskallio

AKK Sports Oy on sopinut Formula One Groupin kanssa Suomen ja Kymiringin soveltuvuuden selvittämisestä F1-osakilpailun järjestämiseen. Virallinen dokumentti on allekirjoitettu ja yhteistyö aloitettu kesällä 2018.
– Olemme hakeneet opetus- ja kulttuuriministeriön avustusta osakilpailuhaun vaatimusten selvittämiseksi. Emme pakonomaisesti aja kisan saamista vaan selvitämme, onko Suomella intressiä, mahdollisuuksia ja perusteltua syytä hakea osakilpailua tulevaisuudessa. Selvää on se, että saamme paljon oppia itse selvitystyöstä ja siitä, mitä kaikkein korkeatasoisin moottoriurheilukilpailu todellisuudessa vaatii, Lehmuskallio sanoo.

Hankkeen faktat

KymiRing Oy suunnittelee hankekokonaisuutta, joka rakentuu Pohjois-Euroopan johtavan ajokoulutus- ja liikenneturvallisuus- sekä moottoriurheilukeskuksen ympärille. Moottoriurheilutoiminnalle suunniteltava kokonaisuus koostuu noin 4,6 kilometriä pitkästä asfaltoidusta kansainvälisesti luokitellusta moottoriradasta, jonka yhteyteen kuuluu rallicrossrata. Lisäksi alueelle toteutetaan kartingrata sekä motocross-, speedway- ja endurorata. KymiRingin ajokoulutuskeskus käsittää monipuolisen ajoharjoitteluradan, jossa voidaan toteuttaa raskaan liikenteen, pelastus- ja puolustusvoimien ajoneuvojen ajokoulutusta sekä siviililiikenneajoneuvojen ajoharjoittelua. Perustajaosakkaina ovat AKK Sports Oy, Suomen Moottoriliitto ry, A-Ahlström Kiinteistöt Oy ja Iitin kunta.

Iitin Tillolan alueelle on valmistumassa n. 180 hehtaarin alueelle FIM:n ja FIA:n korkeimmat vaatimukset täyttävä GP-rata. KymiRing on ainoa GP-rata Pohjois-Euroopassa. Radan pituus on 4,5 kilometriä ja korkeusero 23 metriä. Sen leveys on 12–20 metriä ja siinä on 18 kaarretta. Radan pääsuora on 1,2 km pitkä ja se on pisin GP-ratojen suora Euroopassa.

Alueelle rakentuu ekosysteemi, jossa yhdistyvät liikenteenturvallisuuskoulutus sekä testaus, moottoriurheilu ja ympärivuotinen toiminta. Erinomaisten liikenneyhteyksien varrella oleva KymiRing mahdollistaa suurtapahtumien – moottoriurheilukilpailujen lisäksi myös konserttien ja festivaalien – järjestämisen vuodesta 2020 eteenpäin.
Rakentamisessa on huomioitu kestävän kehityksen periaatteet, ja KymiRing onkin ensimmäinen GP-rata, joka rakennetaan FIM:n ja FIA:n kestävän kehityksen ohjelmien mukaisesti. Ympäristöä koskevat selvitykset on tehty tiukimpien menettelyjen kautta, josta esimerkkinä on oma-aloitteinen YVA-menettely.

Urheiluministeri Sampo Terho riemuitsee

Kymiringin vaihetta käsittelevässä tilaisuudessa oli läsnä myös urheiluministeri Sampo Terho, joka ei peitellyt tyytyväisyyttään.
– Suomessa on tuskin koskaan ollut näin isoa hanketta. Tämä tuo korkean teknologian imagoa Suomelle, Terho kiteytti.

Sampo Terho

Vaikka epäilijöitä on riittänyt ja ministereitäkin on syytetty rahan syytämisestä unelmahöttöön vailla mitään takeita hankkeen toteutumisesta, opetus ja kulttuuriministeriö on tukenut hanketta alusta saakka urheilullisin perustein.
– Valmistuessaan tämä on ainoa moottoriurheilun monitoimiareena Pohjois-Euroopassa. Hanke on perusteltu niin taloudellisesti kuin urheilullisestikin. MotoGP ei ole Suomessa yhtä tunnettu kuin Euroopassa, mutta siitä varmasti tulee täälläkin yhtä tunnettu.
– Olen tästä riemuissani ammatillisesti ja myös yksityisesti moottoriurheilun ystävänä.

F1 toteuttaisi ministerin pikkupoika-ajan haaveen

Mahdollisuus, että Kymiringillä ajettaisiin tulevaisuudessa Suomen ensimmäinen F1-kilpailu, on tässä vaiheessa vielä selvityksessä. Mutta jos siitä joskus tulee totta, on Sampo Terho varmasti aitiopaikalla katsomassa tätä tapahtumaa.
– Koko elämäni ajan siitä olen haaveillut. 30 vuotta olen katsonut aktiivisesti F!-kilpailuja ja haaveillut, olisiko joskus mahdollista ajaa Suomessakin. Nyt ollaan ottamassa yksi tärkeä askel kun saadaan jo rata!

Teksti: Eila Parviainen Arkistokuvat: Lauri Ahtiainen, Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu