kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Ajoneuvot Kysy Autoista 2.12.2022

Kysy autoista: vaikuttaako rengaspainevalo auton katsastukseen?

Rengaspaineiden seurantajärjestelmä on tärkeä ominaisuus liikenneturvallisuuden kannalta, mutta katsastuksessa sen toimivuuteen ei yleensä puututa.

Kysymys: Matkailuautossani on aktiviinen TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä. Talvirenkaiden vanteista puuttuu näiden anturit, joten mittaristossa palaa virhevalo tästä syystä. Vaikuttaako tämä auton katsastamiseen, jos virhevalo palaa? Voiko kokojärjestelmän koodata autosta pois (alusta on vm. 2022)? Vai pitääkö vanteisiin hankkia nämä anturit?

Uusissa autoissa on ollut pakollisena rengaspaineen seurantajärjestelmä vuodesta 2014 lähtien. Ensirekisteröinnin jälkeen järjestelmän saa kuitenkin poistaa käytöstä, joten katsastus ei jää kiinni varoitusvalosta. Katsastuksessa puututaan kuitenkin selkeästi liian alhaisiin rengaspaineisiin.

Vuoden 2021 alussa voimaan tulleessa Traficomin määräyksessä auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta kerrotaan näin: rengaspaineen valvontajärjestelmään (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) saa tehdä muutoksia tai järjestelmän saa kytkeä pois käytöstä tai takaisin käyttöön edellyttäen, että käytöstä poistettu tai toimimaton järjestelmä ei haittaa muiden järjestelmien toimintaa.

Kannattaako TPMS-järjestelmä pitää toiminnassa?

Järjestelmän tarkoitus on parantaa turvallisuutta ja hillitä polttoaineenkulutusta. Kelien kylmetessä rengaspaineet saattavat laskea liikaa. Seurauksena on esimerkiksi polttoaineen kulutuksen nousu ja auton ohjattavuuden sekä hallinnan heikkeneminen.

Myös käyttömukavuuden kannalta on parempi, että autossa on toimiva rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Esimerkiksi huoltoasemalle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä tarkistamaan rengaspaineita, eikä oikeat rengaspaineet jää kiinni siitä, että kuinka usein niitä jaksaa käydä tarkistamassa.

Teknologianeutraaliuden varmistamiseksi EU-tasolla sallitaan edelleen sekä suorat, että epäsuorat rengaspaineiden seurantajärjestelmät.

Näitä järjestelmiä kutsutaan usein myös aktiiviseksi ja passiiviseksi järjestelmäksi. Aktiivisissa järjestelmissä jokaiseen renkaaseen asennetaan paineanturi. Passiivinen järjestelmä laskee renkaiden pyörimisnopeudesta, ovatko rengaspaineet sopivat.

Vaikka autossa olisi passiivinen järjestelmä, saattaa se vaatia rengaspainevalon nollauksen renkaiden vaihdon yhteydessä. Jos valoa ei saa nollattua itse, kannattaa kääntyä merkkihuollon puoleen. Koska aktiivinen järjestelmä vaatii tunnistimet toimiakseen, ilman niitä joutuu tottumaan palavaan varoitusvaloon, ellei järjestelmää saa koodattua pois päältä.

Teksti: Sini Ylivakeri

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat