2.12.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: vaikuttaako rengaspainevalo auton katsastukseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengaspaineiden seurantajärjestelmä on tärkeä ominaisuus liikenneturvallisuuden kannalta, mutta katsastuksessa sen toimivuuteen ei yleensä puututa. Kysymys: Matkailuautossani on aktiviinen TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä. Talvirenkaiden vanteista puuttuu näiden anturit, joten mittaristossa palaa virhevalo tästä syystä. Vaikuttaako tämä auton katsastamiseen, jos virhevalo palaa? Voiko kokojärjestelmän koodata autosta pois (alusta on vm. 2022)? Vai pitääkö vanteisiin hankkia nämä anturit? Uusissa autoissa on ollut pakollisena rengaspaineen seurantajärjestelmä vuodesta 2014 lähtien. Ensirekisteröinnin jälkeen järjestelmän saa kuitenkin poistaa käytöstä, joten katsastus ei jää kiinni varoitusvalosta. Katsastuksessa puututaan kuitenkin selkeästi liian alhaisiin rengaspaineisiin. Vuoden 2021 alussa voimaan tulleessa Traficomin määräyksessä auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta kerrotaan näin: rengaspaineen valvontajärjestelmään (TPMS: Tire Pressure Monitoring System) saa tehdä muutoksia tai järjestelmän saa kytkeä pois käytöstä tai takaisin käyttöön edellyttäen, että käytöstä poistettu tai toimimaton järjestelmä ei haittaa muiden järjestelmien toimintaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kannattaako TPMS-järjestelmä pitää toiminnassa? Järjestelmän tarkoitus on parantaa turvallisuutta ja hillitä polttoaineenkulutusta. Kelien kylmetessä rengaspaineet saattavat laskea liikaa. Seurauksena on esimerkiksi polttoaineen kulutuksen nousu ja auton ohjattavuuden sekä hallinnan heikkeneminen. Myös käyttömukavuuden kannalta on parempi, että autossa on toimiva rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Esimerkiksi huoltoasemalle ei tarvitse tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä tarkistamaan rengaspaineita, eikä oikeat rengaspaineet jää kiinni siitä, että kuinka usein niitä jaksaa käydä tarkistamassa. Teknologianeutraaliuden varmistamiseksi EU-tasolla sallitaan edelleen sekä suorat, että epäsuorat rengaspaineiden seurantajärjestelmät. Näitä järjestelmiä kutsutaan usein myös aktiiviseksi ja passiiviseksi järjestelmäksi. Aktiivisissa järjestelmissä jokaiseen renkaaseen asennetaan paineanturi. Passiivinen järjestelmä laskee renkaiden pyörimisnopeudesta, ovatko rengaspaineet sopivat. Vaikka autossa olisi passiivinen järjestelmä, saattaa se vaatia rengaspainevalon nollauksen renkaiden vaihdon yhteydessä. Jos valoa ei saa nollattua itse, kannattaa kääntyä merkkihuollon puoleen. Koska aktiivinen järjestelmä vaatii tunnistimet toimiakseen, ilman niitä joutuu tottumaan palavaan varoitusvaloon, ellei järjestelmää saa koodattua pois päältä. Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku