Ajoneuvot | Uutinen | 5.2.2016

Lada – mitä venäläismerkille kuuluu?

Ladan mallisto perustuu osittain Daciaan.

Jaa artikkeli

Renault-Nissan Alliancen tiedote kertoo Lada-autoista tunnetun AvtoVAZ-yhtiön myyneen 305 491 autoa vuonna 2015. Renault-Nissan, Lada? Siis mitä?

Lada todellakin kuuluu Renault-Nissanin yhteiskonsernille. Vuosien 2008–2009 talouskriisi riepotteli venäläisvalmistajaa rajusti. Heikoimmillaan yhtiön pihamailla lepäsi yli 100 000 myymätöntä henkilöautoa. Jopa presidentti Putin osallistui yhtiön tekohengitykseen ostamalla Niva-maasturin.

AvtoVAZin toimintaa piristettiin suurilla investoinneilla. Yksi investoinneista oli Renault-Nissan -liittouman vuoden 2012 maaliskuussa tekemä omistusosuuden kasvatus yli 50 prosenttiin. Omistusosuudellaan japanislais-ranskalainen liittouma aikoo hallita Venäjän automarkkinoita.

Kehitysapua Renaultilta

Eikä Ladojen kehitys päättynyt surulliseen 110-malliin. Ladan nettisivut esittelevät monipuolisen joukon uusia autoja, joihin kuuluu esimerkiksi yhteistyössä Renaultin kanssa kehitetty Lada Granta -pikkuauto.

Lada_Granta_Sport

Sedan- tai viistoperäinen Granta perustuu suomalaisittain hauskasti nimetyn Lada Kalinan toiseen sukupolveen. Sekä Grantaa että viisiovista Kalina 2:ta tarjotaan myös urheilullisena Sport-versiona.

Yhtiön nettisivut tiivistävät Granta Sportin olemuksen yksiselitteisesti.

– Granta Sport on auto, joka ideaalisesti heijastaa nykyaikaisen ja aktiivisen ihmisen haluja. Nuoret ja positiiviset ihmiset tulevat pitämään sitä vastustamattomana.

Eikä siinä vielä kaikki.

– Se on heille, jotka ovat päättäneet menestyä elämässä. Granta Sportin maailma on täynnä ajamista, vauhtia ja kliseiden kieltämistä. Auton maailma tekee elämästäsi rikkaamman ja valoisamman. Granta Sport on ensimmäinen lajissaan. Kilpailu jatkuu!

120 hevosvoimainen Granta Sport kuulostaa siis melkoiselta ajopeliltä.

Mallistoa leimaa käytännönläheisyys

Lada_Priora

Urheilumallien lisäksi Lada tarjoaa perinteisempää Priora-sedania. Priora on rajusti uudistettu versio Suomessakin myydystä Lada 110:stä, joka ensi esiteltiin vuonna 1987, mutta tuotanto alkoi vasta Neuvostoliiton romahduksen jälkeen vuonna 1995.

Lada_XRAY_2

Rohkeampaa muotoilua tarjoaa Lada Vesta. Sen hinnaksi kerrotaan 514 000 ruplaa, joka päivän kurssilla taittuu 5 926 euroksi. Vestan muotoilusta vastaa Steve Mattin. Hän työskenteli Mercedes-Benzin muotoiluvastaavana vuoteen 2003 asti, ja siirtyi sen jälkeen Volvolle vuosiksi 2005–2009. Miehen urakehityksessä taisi käydä pieni U-käännös, kun hän siirtyi Ladan päämuotoilijaksi vuonna 2011.

Lada_XRAY

Renault-Nissanin ja Ladan yhteistyön helmi on joulukuussa 2015 tuotantoon saapunut Lada XRAY. Rohkeasti muotoiltu crossover kätkee Dacia Sanderon perusrakenteen. Konserniyhteistyötä on myös Lada Largus -tila-auto, käytännössä Dacia Logan MCV uusilla logoilla.

Lada_4x4

Toki Lada-valikoimaan kuuluu yhä näppärä pikkumaasturi Niva, joka tosin on vaihtanut nimensä Lada 4×4:ksi.

Ladan nettisivujen mukaan autoja myydään Venäjän lisäksi Boliviassa, Saksassa, Chilessä, Unkarissa, Egyptissä ja Perussa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: Lada.ru, Wikipedia, kuvat: Lada

Jaa artikkeli

Keskustelu