1.10.2020

Ladattavat autot porskuttavat – ennätykset murskaksi rekisteröinneissä

Automyyntiä kotikäynnillä

Koronakurimuksen aiheuttama automyynnin alakulo on taittumassa: syyskuussa Suomessa ensirekisteröitiin 8 424 henkilöautoa.

Suomessa ensirekisteröitiin syyskuun aikana 8 424 henkilöautoa, joka tarkoittaa, että luvuissa ollaan hitusen jäljessä viime vuoden syyskuusta – mutta koronatilanteesta johtuva rekisteröintien määrän lasku näyttää alkaneen vähitellen taittua. Kevään ja alkukesän tilauskannan romahdus leikkaa kuitenkin vielä syksyn rekisteröintilukemia.

Rivakinta kasvu on ollut ladattavien henkilöautojen osalta: osuus ensirekisteröinneistä rikkoi ensimmäistä kertaa viidenneksen rajan. Ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi syyskuussa lähes 24 prosenttiin.

Selittäviä tekijöitä on useampia. Kasvun taustalla on ladattavien autojen laajentunut mallivalikoima ja syksyn aikana parantunut saatavuus.

Koronatilanne on aiheuttanut autoteollisuudelle tuotantokatkoksia. Ladattavien autojen toimitusajat ovat jonkin verran muita autoja pidempiä, joten nyt rekisteröidyt ladattavat autot on osin tilattu jo ennen koronatilanteen alkua. Ajovoima-akkujen globaalit hankintaketjut ovat herkkiä koronatilanteen aiheuttamalle häiriölle ja ladattavien autojen toimituksissa on ollut keskimääräistä enemmän viiveitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensi vuonna nopeampaa kasvua

Autoalan Tiedotuskeskuksen tuoreimpien lukujen mukaan ladattavien autojen osuus on tammi–syyskuun aikana ollut Suomessa noin 17 prosenttia. Osuuden kasvuun vaikuttaa osaltaan myös poikkeuksellisen suuri uusien autojen kysynnän väheneminen.

– Autoalan käyttövoimaennusteen mukaan ladattavien autojen osuus kasvaa tänä vuonna 18 prosenttiin henkilöautojen ensirekisteröinneistä. Ensi vuonna osuuden ennakoidaan kasvavan hieman nopeammin, sillä vuoden alussa on ehdotettu otettavan käyttöön täyssähköisten työsuhdeautojen veroetuus, joka tukee myös yritysten sähköautohankintoja, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä taustoittaa.

autokauppa

Täyssähköautojen hankintatuen kysyntä vilkastui hieman syyskuun aikana. Hankintatuesta tehtiin syyskuun aikana uusia varauksia noin 250 täyssähköauton hankintaan. Suomessa hankintatuen suuruus on 2 000 euroa ja se on rajattu ainoastaan kotitalouksien autohankintoihin.

Kallio muistuttaa, että monissa muissa Euroopan maissa on otettu käyttöön kannusteita ladattavien autojen kysynnän lisäämiseksi. Yleisimmin hankintakannusteet liittyvät ladattavien työsuhdeautojen verokannusteisiin tai kotitalouksille ja yrityksille suunnattuihin hankintatukiin. Saksassa täyssähköautojen hankintatukea nostettiin elvytystoimena kesäkuun alussa enimmillään 9 000 euroon ja ladattavan hybridin hankintatukea enimmillään 6 750 euroon.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ottaa esiin myös naapurimaan tilanteen.

– Ruotsissa täyssähköauton hankintaa tuetaan hankintabonuksella, jonka tasoa on päätetty nostaa ensi vuonna 60 000 kruunusta 70 000 kruunuun. Ladattavien hybridien hankintabonus on enimmillään 45 000 kruunua. Myös Suomessa sähköautojen hankintatukea olisi tarpeen uudistaa nostamalla tukitasoa ja laventamalla se myös ladattaviin hybrideihin, hän linjaa.

Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat