16.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Husqvarna Vitpilen 401 ja Svartpilen 401 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Husqvarnan ”nuolikaksikko” saa tehokkaamman moottorin ja samalla molemmat on muokattu ominaisuuksiltaan monipuolisemmiksi ja helppokäyttöisemmiksi. Husqvarnan edustajat puhuvat koeajotilaisuudessa täysin uudistetuista malleista, mikä onkin perusteltua kun uusiksi on pantu niin runko, moottori, jousitus, elektroniikka kuin ajoasentokin. Yli 90 prosenttia osista on uudistettu edeltäjään verrattuna. Näin siitä huolimatta, että Vitpilen ja Svartpilen ovat ulkoisesti saaneet vain kevyen päivityksen. Helpoimmin uudet mallit tunnistaa edeltäjistään takajousituksesta, joka on siirretty pyörän keskilinjalta näkyviin takahaarukan oikeaan laitaan. Husqvarna Vitpilen 401 Moottori on saanut vähän lisää iskutilavuutta ja tehoa yhden lisäkilowatin verran (nyt 33 kW), jolloin tehopaino-suhde on A2-korttiluokan maksimi eli 0,2 kilowattia kilogrammaa kohti. Kun huipputeho saadaan 500 kierrosta aiempaa alemmalla kierrosluvulla ja vääntökin on kasvanut kahdella newtonmetrillä, niin moottori vaikuttaa erityisesti keskikierroksilla aiempaa ponnekkaammalta. Aivan tyhjäkäynniltä ei yksisylinterisen käyttöalue vielä ala, vaan se vaatii 2500-3000 kierrosta ennen kuin käynti tasoittuu niin että voi millä tahansa vaihteella lähteä kiihdyttämään. Moottorin käyttöalue on joka tapauksessa riittävän laaja. Vaihteet on välitetty tehoon nähden sopivan tiheiksi, mikä pitää suorituskyvyn hyvänä ja tuntuman urheilullisena. Husqvarna Svartpilen 401 Malleista pinnavanteilla varustettu Svartpilen on suunnattu sekä asfaltille että soratielle, ja ensiasennusrenkaaksi valittu Pirelli Scorpion Rally STR sopiikin karkeasta kuvioinnista huolimatta mainiosti molemmille alustoille. Kestopäällysteellä Pirelleistä lähtevä rengasmelu kuuluu selvästi kypärän sisään ja mutkiin pyörä kaartuu näillä renkailla hitaan rauhallisesti, mutta pitoa riittää vielä silloinkin kun ajosaappaan kulutuspalat raapivat maata. Kun Svartpilenin satulasta hyppää kesken koeajon Vitpileniin, niin ensimmäisissä mutkissa ajolinja on suistua sisäkurvin puolelta ojaan, niin paljon ketterämmin pyörä kääntyy sisään mutkiin. Runkogeometria pyörissä on sama, ja pääasiallinen ero tulee Vitpilenin sporttisista Michelin Power 6 -renkaista. Sekin tietysti vähän vaikuttaa, että Vitpilenissä on matalampi ohjaustanko ja ajoasento siten enemmän eteen nojaava. Luokassaan Husqvarnan 401:t tarjoavat eniten elektronisia avustimia. Ajotiloja on kaksi (Road ja Rain), kallistuksen huomioivissa ABS-jarruissa on myös supermoto-asetus, jolloin takarenkaan saa lukkiutumaan. Niinikään kallistuksen huomioiva luistonesto on säädettävissä. Vakiovarustukseen kuuluu myös molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva Easy Shift -vaihdeavustin. Kirsikkana kermavaahdossa on se, että edeltävän mallin muovisen oloinen ja luettavuudeltaan epäselvä mittaristo on vaihtunut tyylikkääseen ja helppolukuiseen viiden tuuman TFT-värinäyttöön. Varustukseen nähden reilun 8000 euron hintatasoa voi pitää varsin kohtuullisena. Teksti: Janne Huhtala: Kuvat: Sebas Romero ja Marco Campelli Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Husqvarna Vitpilen 401 (Svartpilen 401, mikäli poikkeaa) Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 399cc Teho: 33 kW (45 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 39 Nm / 7 000 r/min Voimansiirto: monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1368 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 13 litraa Massa tankattuna: n. 165 kg (n. 170 kg) Hinta: 8081 € (8204 €) Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku