16.3.2024

Maistiainen: Husqvarna Vitpilen 401 ja Svartpilen 401

Husqvarnan ”nuolikaksikko” saa tehokkaamman moottorin ja samalla molemmat on muokattu ominaisuuksiltaan monipuolisemmiksi ja helppokäyttöisemmiksi.

Husqvarnan edustajat puhuvat koeajotilaisuudessa täysin uudistetuista malleista, mikä onkin perusteltua kun uusiksi on pantu niin runko, moottori, jousitus, elektroniikka kuin ajoasentokin. Yli 90 prosenttia osista on uudistettu edeltäjään verrattuna. Näin siitä huolimatta, että Vitpilen ja Svartpilen ovat ulkoisesti saaneet vain kevyen päivityksen. Helpoimmin uudet mallit tunnistaa edeltäjistään takajousituksesta, joka on siirretty pyörän keskilinjalta näkyviin takahaarukan oikeaan laitaan.

Husqvarna Vitpilen 401

Moottori on saanut vähän lisää iskutilavuutta ja tehoa yhden lisäkilowatin verran (nyt 33 kW), jolloin tehopaino-suhde on A2-korttiluokan maksimi eli 0,2 kilowattia kilogrammaa kohti. Kun huipputeho saadaan 500 kierrosta aiempaa alemmalla kierrosluvulla ja vääntökin on kasvanut kahdella newtonmetrillä, niin moottori vaikuttaa erityisesti keskikierroksilla aiempaa ponnekkaammalta. Aivan tyhjäkäynniltä ei yksisylinterisen käyttöalue vielä ala, vaan se vaatii 2500-3000 kierrosta ennen kuin käynti tasoittuu niin että voi millä tahansa vaihteella lähteä kiihdyttämään. Moottorin käyttöalue on joka tapauksessa riittävän laaja. Vaihteet on välitetty tehoon nähden sopivan tiheiksi, mikä pitää suorituskyvyn hyvänä ja tuntuman urheilullisena.

Husqvarna Svartpilen 401

Malleista pinnavanteilla varustettu Svartpilen on suunnattu sekä asfaltille että soratielle, ja ensiasennusrenkaaksi valittu Pirelli Scorpion Rally STR sopiikin karkeasta kuvioinnista huolimatta mainiosti molemmille alustoille. Kestopäällysteellä Pirelleistä lähtevä rengasmelu kuuluu selvästi kypärän sisään ja mutkiin pyörä kaartuu näillä renkailla hitaan rauhallisesti, mutta pitoa riittää vielä silloinkin kun ajosaappaan kulutuspalat raapivat maata.

Kun Svartpilenin satulasta hyppää kesken koeajon Vitpileniin, niin ensimmäisissä mutkissa ajolinja on suistua sisäkurvin puolelta ojaan, niin paljon ketterämmin pyörä kääntyy sisään mutkiin. Runkogeometria pyörissä on sama, ja pääasiallinen ero tulee Vitpilenin sporttisista Michelin Power 6 -renkaista. Sekin tietysti vähän vaikuttaa, että Vitpilenissä on matalampi ohjaustanko ja ajoasento siten enemmän eteen nojaava.

Luokassaan Husqvarnan 401:t tarjoavat eniten elektronisia avustimia. Ajotiloja on kaksi (Road ja Rain), kallistuksen huomioivissa ABS-jarruissa on myös supermoto-asetus, jolloin takarenkaan saa lukkiutumaan. Niinikään kallistuksen huomioiva luistonesto on säädettävissä. Vakiovarustukseen kuuluu myös molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva Easy Shift -vaihdeavustin. Kirsikkana kermavaahdossa on se, että edeltävän mallin muovisen oloinen ja luettavuudeltaan epäselvä mittaristo on vaihtunut tyylikkääseen ja helppolukuiseen viiden tuuman TFT-värinäyttöön. Varustukseen nähden reilun 8000 euron hintatasoa voi pitää varsin kohtuullisena.

Teksti: Janne Huhtala: Kuvat: Sebas Romero ja Marco Campelli

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Husqvarna Vitpilen 401 (Svartpilen 401, mikäli poikkeaa)

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 399cc

Teho: 33 kW (45 hv) / 8 500 r/min

Vääntö: 39 Nm / 7 000 r/min

Voimansiirto: monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1368 mm

Istuinkorkeus: 820 mm

Tankin tilavuus: 13 litraa

Massa tankattuna: n. 165 kg (n. 170 kg)

Hinta: 8081 € (8204 €)

Luetuimmat