17.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – luksusta naapureita ärsyttämättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulospäin V 300 d 4Matic näyttää Vito-pakettiautolta, mutta sisätilat tarjoavat S-luokasta tuttua luksusta ja varustelua niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Mercedes uudistaa V-sarjaa, ja sekä dieselit että sähköiset EQV:t kokevat samat muutokset. Moottorit pysyvät uudistuksen yhteydessä ennallaan, mutta käytettävyyttä ja mukavuutta parantavia uudistuksia tulee runsaasti. Samat muutokset tulevat myös Vito- ja eVito-mallistoon, joten siinä mielessä muutokset ovat kiinnostavia, vaikka suuren henkilömäärän sijaan auton valintakriteerinä olisi tavarankuljetusominaisuudet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomaamaton diesel Pääsimme kokeilemaan ensimmäisenä V 300 d 4Matic -mallia. Diesel-malliston tehokkaimmassa versiossa on 174 kilowattia (237 hv), kun pienemmät mallit tyytyvät 140 ja 120 kilowatin teholukemiin (190 ja 163 hv). Moottorin jatkeena on tutusti yhdeksänpykäläinen automaattivaihteisto. Parilla sanalla kuvattuna auton ajaminen on vaivatonta ja äänetöntä, sillä moottori ja voimansiirto hoitavat huomaamattomasti tehtävänsä tekemättä sen kummempaa numeroa itsestään. Vain liikkeelle lähdettäessä kuuluu dieselin murahdus ohjaamoon, muuten äänieristys pitää äänet ulkopuolella. Napakka jousitus Vaikka koeajoautot on yleisesti hyvin varusteltuja, niin tässä yksilössä alla on lisävarusteena saatavilla olevien ilmajousien sijaan perinteiset rautajouset. Tasaisella moottoritiellä, normaaleissa epätasaisuuksissa ja hidastetöyssyjen ylityksissä rautajousi toimii jopa ilmajousitusta paremmin, tuntuma on napakka ja vaimennus juuri sopiva. Asfaltin pintaa syvemmällä olevien kaivon kansien ylitys tuntuu pienenä kolahtavana äänenä, kun lähes kaksi tonnia painavan auton ja suuren kantavuuden takia pintaherkkyys ei voi olla jousituksen ja iskunvaimennuksen suunnittelussa ykkösprioriteetti. Kuljettajan paikalla uudenlainen näkymä Mutta ne uudistukset. Ensimmäinen uusi turvallisuusvaruste tulee testattua jo puolen metrin ajon jälkeen. Kun peruutan autorivistön keskeltä parkkiruudusta pois, pysäyttää aktiivinen jarrutusavustin auton terävällä jarrutuksella auton tutkatunnistimien havaitessa sivulta lähestyvän auton ennen kuljettajaa. Lisäksi autossa on mm. aktiivinen hätäpysäytysavustin, joka jarruttaa auton pysähdyksiin havaitessaan ettei kuljettaja ole pidempään aikaan osallistunut auton ajamiseen, eli käytännössä tarkoittaa esimerkiksi kuljettajan sairaskohtausta tai nukahtamista. Uutta on myös kuljettajan valtakunnassa. Joka suuntaan sähköisesti säädettävästä kuljettajan istuimesta löytyy nopeasti asento ja korkeus, jossa olo tuntuu luontevalta ja kaasujalan asento mukavalta. Poissa ovat perinteiset pyöreät mittarit ja V-sarja on saanut S-sarjasta tutun näyttöilmeen yhtenäisellä ja leveällä näyttökokonaisuudella. Uusi toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) on sekä monipuolisempi että intuitiivisempi käyttää kuin edeltäjänsä. Tasainen mittaritaulu on helppolukuinen ja esimerkiksi navigointi näyttää nyt sekä auton sijainnin että nuolimerkein kääntymisen todella selkeästi, millä on merkitystä kun ajetaan koeajon tapaan vieraassa kaupungissa ja risteyksiä on tiheästi eikä kaupunkikuva ole kuullutkaan ruutukaavasta. Suomen olosuhteissa oleellista on myös nyt kesäkelin koeajossa pimentoon jäänyt ominaisuus, eli vetosuhteella 55 taakse/45 eteen voimaa jakava neliveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomaamatonta luksusta Kun perinteiset tila-autot ovat kadonneet markkinoilta, täyttää Mercedeksen V-sarja tätä aukkoa ja tarjoaa jopa enemmän ominaisuuksia, tilaa ja mukavuutta niin kuljettajille kuin matkustajille. Ja otsikkoon palateksemme tekee sen ulkoisesti huomaamattomasti ja naapureiden kateutta herättämättä, näyttäähän auto ulospäin lähes tavalliselta pakettiautolta. Uudistetun malliston hintaneuvottelut ovat tätä kirjoitettaessa vielä kesken, mutta parantunut varustetaso nostanee hintoja edeltäjään nähden. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes Lisää aiheesta Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa