24.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: nuorekas ja ripeä – Mercedes-AMG A 35 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudesta A-sarjasta jalostettu Mercedes-AMG A 35 4Matic antaa nuorekkaalle automallille sille kuuluvaa ripeyttä. Keväällä uudistunut Mercedes-Benzin A-sarja kehitti johtotähden aloitusmallia nuorekkaampaan ja älykkäämpään suuntaan. Nyt Aakkonen on päässyt sporttijaosto AMG:n työlistalle ja tuloksena on uusi A 35 4Matic. Edellisen polven A-sarjasta nähtiin lievästi mielipuolinen A 45 4Matic, jonka tehot karkasivat loppuvaiheilla jo 381 hevosvoimaan. Uuden A 45:n tehoksi on lupailtu jo yli 400 hevosvoimaa, joten mallistosta löytyy nyt entistä paremmin tilaa uudelle AMG-aloitusmallille. 306 hevosvoiman tehot asettavatkin A 35:n tarkasti kilpasille muun muassa Volkswagen Golf R:n, Honda Civic Type R:n ja Seat Leon Cupran kanssa. Sisätiloissa odottaa pääosin tuttu tunnelma, sillä A-sarjan avara ja nuorekas ilme ei muutu dramaattisesti sporttiohjauspyörällä ja uusilla kuppi-istuimilla varustettunakaan. MBUX-käyttöjärjestelmä on luonnollisesti viritetty uuteen iskuun sporttisempaa ajoa varten ja mittaristosta löytyy kaiken muun tiedon ohessa visuaalisesti miellyttäviä grafiikoita aina ahtopaineesta vääntömomenttiin. Ulkoisesti A 35 on saanut uutta asennetta uusista helmoista ja vanteista. Kuvissa esiintyvä sininen auto on alkutuotannon Edition 1 -erikoismalli, jonka farkkusininen on yhdistetty tummiin kultasävyisiin yksityiskohtiin. Kieltämättä liioittelevan kokoinen takaspoileri varmasti sopii joidenkin huumorintajuun, mutta maltillisemmille kerrottakoon, että auton voi hankkia myös ilman lintulautaa. Sporttilookin alta löytyy 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbomoottori, joka on perusrakenteiltaan sukua A 250:n voimayksikölle. Strategiset arvot ovat 306 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti ja voima jaetaan kaikille neljälle renkaalle. Palaamme A 35:n ajettavuuteen vasta varsinaisessa koeajossa embargosyistä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-Benz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku