21.4.2019 Ajoneuvot Mercedes-Benz GLS: kun S-sarjalla pitäisi päästä maastoonkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin suurin katumaasturi on entistä suurempi – ja paljon teknisempi. Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLS jatkaa edeltäjänsä tyyliä: valmistaja lupaa valtavasti kokoa, paljon tilaa, runsaasti ylellisyyttä ja kykyjä myös maastossa. Väitteille löytyy myös melkoisesti katetta – teknologiasta, kuten saksalaisilla on tapana. Uusi GLS on 5207 millimetriä pitkä (+ 77 mm), 1956 mm leveä (+ 22 mm) ja akseliväliä on peräti 3135 millimetriä (+ 60 mm). Venähtäneisiin mittoihin tarjotaan tilaa kuudelle (vakiona Yhdysvalloissa) tai seitsemälle (vakiona Euroopassa). Kasvaneen akselivälin ansiosta toisen istuinrivin kerrotaan olevan entistä väljempi, ja lupaapa Mercedes-Benz kolmannen istuinrivin sopivan jopa 1,94 metrisille. Luonnollisesti kaikki kolme istuinriviä ovat sähköisesti säädettävissä, ja kahden taaimmaisen istuimet voi napinpainalluksella kaataa tasaiseksi lattiaksi. Silloin tavaratilan kooksi kerrotaan pakettiautomaiset 2 400 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnistaa käskijän Viihtyvyyttä kahdelle ensimmäiselle istuinriville tuo MBUX-tietoviihdejärjestelmä. A-sarjassa debytoinut MBUX pääsee nyt todenteolla töihin, kun se tuodaan ensimmäistä kertaa malliston lippulaivatasolle. Kuljettajaa opastetaan kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä. Järjestelmä osaa nyt tunnistaa kummalta etuistuimelta käskyjä annetaan, joten istuimen hierontapyyntö ohjataan automaattisesti oikealle istuimelle. Takaistuimelle MBUX:n saa viihtyvyyspaketin myötä. Se käsittää kaksi 11,6-tuumaista kosketusnäyttöä musiikin, elokuvien ja internetin käyttöön. Pakettia voi vielä täydentää erillisellä tabletilla. V8 ja dieseleitä Lippulaivana on GLS 580 4Matic, joka debytoi 48-voltin teknologialla sähköistetyn painoksen V8-moottorista. Merkitsevät arvot ovat 489 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, joita voidaan täydentää sähkömoottorin 250 newtonmetrillä ja 22 hevosvoimalla lyhyksi hetkiksi. Euroopan ulkopuolella tarjotaan myös GLS 450 4Maticia, joka liikkuu myöskin 48-voltin teknologialla tuetun kolmilitraisen rivikuutosen voimin. Euroopassa kuutoskoneen saa vain dieselkäyttöisenä: tarjolla ovat GLS 350 d (286 hv) ja GLS 400 d (330 hv). Mercedes-Benz kertoo kummankin täyttävän vasta 2020 voimaantulevan Euro 6d (RDE Step 2) -pykälän, kiitos SCR-katalysaattoria (AdBlue) tukevan ASC-katalysaattorin (ammonia slip catalyst), joka mahdollistaa typenoksideja vähentävän AdBlue-aineen entistä tarkemman annostelun. Uusi neliveto Luonnollisesti GLS:n kaikki moottorivaihtoehdot tarjoillaan 9-vaihteisen automaatin ja nelivedon kera. GLS:n 4Matic-neliveto ei enää perustu keskitasauspyörästöön, vaan sen tilalla on voimanjakoa ohjaava monilevytkytkin – käytännössä kyseessä lienee jatkuva takaveto ja monilevytkytkimen kautta säädettävä etuveto, joka on hyvin BMW xDriven kaltainen – ja tavallaan käänteinen versio etuvetopohjaisen A-sarjan 4Maticista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden alustan summa Lisärahalla GLS:n vaihteiston perään saa myös perinteisen alennusvaihteiston. Mercedes-Benz painottaa GLS:n maastokykyjä myös alustassa: autoon saa GLE-malliin esitellyn E-Active Body Control -järjstelmän, joka täydentää perinteistä ilmajousitusta hydropneumatiikalla, joka mahdollistaa jokaisen pyörän asennon säätämisen tietokoneohjatusti. Toisin sanoen E-Active Body Controllilla varustettu GLS voi nostaa yksittäistä pyörää ylös tai alaspäin, tai yrittää irrottaa itsensä esteestä heijaamalla koria ylös alas. Maantiellä sama järjestelmä mahdollistaa kamerapohjaisesti töyssyjen ennakoinnin sekä auton kallistamisen mutkaan. Pesuakin on mietitty Yksinkertaisempaa teknologiaa edustaa uusi autopesu-toiminto, joka valmistelee auton pestäväksi. Ikkunat sulkeutuvat, peilit taittuvat ja maavara nousee korkeimpaan asentoon, sillä tällöin pyöräntuennasta johtuen auton raideväli kapenee hieman, joten suuri auto mahtuu helpommin pesukoneeseen. Kaikkea se saksalainen keksii. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku