4.4.2023

Mercedes-Benz GLS rullasi parrasvaloihin uudistuneena – omat näkemykset myös Mercedes-Maybachilta ja -AMG:ltä

Lippulaivamaasturi kulkee uudistuksessaan pitkälti GLE:n vasta vähän aiemmin viitoittamaa tietä, ja huippualamallit seuraavat rinnalla. Luvassa on muun muassa kasvojenkohotus, lisää voimaa ja kevythybridiä koko moottoripalettiin sekä uutta teknologiaa.

Jos vuosi 2023 tuntuu olevan huima autouutuusvuosi, on se sitä ehdottomasti myös Mercedes-Benzille. Kuluva vuosi on tuomassa tullessaan muiden muassa E-sarjan uuden sukupolven sekä Mercedes-Maybach EQS 680:n, historian ensimmäisen Maybachin nimeä kantavan sähköauton.

Alkuvuoden osalta Mercedes-uutiset ovat keskittyneet elinkaaripäivityksiin, joka on jo koskettanut koko kompaktimallistoa sekä GLE-sarjan maastureita. Nyt vuorossa on maastureista suurin, seitsenpaikkainen GLS, eri ulottuvuuksineen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimakkaampi ilme

Mercedes-Benz GLS ei ole koskaan varsinaisesti ollut mikään maailman ujoimman näköinen tapaus, mutta nyt vielä vähemmän. Keulan ilme uusine, suurikokoisine maskeineen ja voimakkaampine puskureineen on varsin läsnäoleva, varsinkin kun maski on aivan silminnähden kookkaampi.

Mercedes on myös päivittänyt GLS:n takavaloja, ja aiempien pyöriöiden sijaan niissä nähdään nyt kolme palkkikuviota. Ulkonäköön vaikuttavat myös uudet ulkovärit, Sodalite blue sekä Manufaktur Alpine grey, kuten myös uuden, 20-tuumaisen vannekuosin himalajanharmaalla viimeisteltynä.

Lisää voimaa, aina kevythybridinä

Mercedeksen uudistustulvaan on kuulunut oleellisesti se, että elinkaaripäivityksen yhteydessä kaikki moottorivaihtoehdot ovat muuttuneet sähköistetyiksi, vähintään sen starttigeneraattorin verran.

GLS-mallisto lähtee vastaisuudessakin liikkeelle kahdella dieselmallilla, GLS 350d:llä ja -400d:llä, jotka ovat siis kaksi eri tehoversiota samasta 3,0-litraisesta rivikuutosesta. Kumpikin niistä on kasvattanut teho- ja vääntölukemiaan.

Kolmepuolikas tarjoilee nyt 230 kilowattia ja 650 newtonmetriä (+ 20 kW, + 50 Nm) ja 400d puolestaan 270 kilowattia ja 750 newtonmeträ (+ 27 kW, + 50 Nm). Dieselvaihtoehdoista molemmissa uutuutena näkyy nyt vielä lisäksi se EQ Boost, joka antaa paikoin 15 kilowatin ja 200 newtonmetrin lisäpotkuja.

Bensiinipuolella, jossa tosin kevythybridijärjestelmä oli jo ennestään mukana, nähdään niin ikään tehonlisäyksiä.

Suomen tuontiohjelmaan kuulumaton GLS 450 irroittaa nyt kolmelitraisesta rivikuutosesta 280 kilowattia ja 500 newtonmetriä, joista teho on kasvanut 10 kilowatilla. Benz-päätteellä kulkevan Suomen-malliston huipulla on GLS 580, jonka 4,0-litrainen V8 nostaa tehojaan 20 kilowatilla ja vääntömomenttiaan 30 newtonmetrillä, lukemien asettuessa mukaviin 380 kilowattiin ja 730 newtoniin.

Lisähuomiona voi todeta, että GLS 580 on nyt G 500:n ohella ainoa V8:lla varustettu Mercedes-Benz -maasturi, sillä GLE:hen kyseisen voimanlähdemuodon saa ainoastaan Mercedes-AMG -malleihin. GLS 580:ssa samainen V8 on tosin G 500:tä huomattavasti voimakkaampi, eron ollessa GLS:n päivityksen jälkeen sen hyväksi 70 kilowattia ja 120 newtonmetriä.

Tekniikkapäivitykset painottavat hyötykäyttöä

Mercedes-Benz GLS:n kaltaisen auton kyvyistä ja ominaisuuksista osa menee kieltämättä hukkaan, jos sen käyttö rajoittuu lähinnä esimerkiksi taajamapyörittelyyn.

GLS saakin elinkaaripäivityksen myötä GLE:n uudistuksessa sekä myös GLC:ssä nähtäviä ajoavustimia ja varustepaketteja, jotka tukevat ison SUV:in kyvykkyyttä perävaunun veturina sekä maastoautona, vaikka pahimmat röykyt varmasti tekeekin mieli näin kalliilla autolla jättää väliin.

Saatavilla on nyt joka tapauksessa Off-Road Engineering -paketti, johon kuuluvat pohjapanssari sekä 30 millimetrin lisä ilmajousituksen mahdollistamaan säädettävään maavaraan. Off-Road mode on puolestaan MBUX:n tila, joka käsittää hyödyllisimpänä ominaisuutena "läpinäkyvän konepellin" eli 360 asteen kameralla toteutetun näkyvyyden keulan alle ja ympäristöön - varsin käytännöllistä monessa muussakin tilanteessa kuin pöpelikössä.

GLS vastaanottaa lisäksi kaksi elämää perävaunun kanssa suuresti helpottavaa avustinta, Trailer Route Plannerin sekä Trailer Manoeuvring Assistin, joita hallitaan MBUX:n Trailer menun kautta. Route Plannerista on apua erityisesti suuren vaunun kanssa, sillä sen avulla voi etukäteen kartoittaa reitin, jota vaunun kanssa pystyy kulkemaan.

Manoeuvring Assist puolestaan auttaa peruuttamaan kärryn jopa 90 asteen kulman taakse. Vetomassaa löytyy luokalle standardinomaiset 3,5 tonnia.

Päivitys on koskettanut hienoisesti myös sisätilaa. Kuljettajan paikalta voi välittömästi bongata ainakin uuden ohjauspyörän. Seuraava huomio onkin jo viimeisimmän polven MBUX, joka näkyy heti esimerkiksi mittariston grafiikoissa. Myös sisältä löytyy uusia verhoiluvaihtoehtoja.

Mercedes-Benz GLS valmistetaan jatkossakin Yhdysvaltain Alabamassa, ja myyntiin uudistunut auto saapuukin ensin Pohjois-Amerikassa. Euroopan lanseeraus tapahtuu tältä osin lokakuun lopussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Maybach GLS keskittyy tyyliin

GLS:n ultimaattinen huippumalli on katumaasturiversio ultraluksusauto Mercedes-Maybach S-sarjasta, ja se on niin ikään vastaanottanut kohtalaisia päivityksiä ulos ja sisälle.

Maybach on muun muassa antanut pientä ehostusta auton maskiin, ja tuonut pari uutta värivaihtoehto, kuten myös alakuvan 23-tuumaiset häikäisyvanteet.

Sisällä istuinverhoiluiden kuoseja on hieman päivitetty. Takamatkustajilla - jotka todennäköisesti ovat auton omistajia - on peräti kolmen suuren näyttöruudun kautta käytettävissään kaikki MBUX:n toiminnot. Yksilöintipuolella on niin ikään tarjolla uusia verhoiluvaihtoehtoja.

Pellin alla Mercedes-Maybach GLS 600 säilyttää aiemman, 410 kilowatin viritysasteensa 4-litraisesta V8:sta. Sille on siis edelleen syynsä, miksi auto kannattaa Suomessa rekisteröidä kevytkuorma-autoksi: muutoin edessä on vähintään 147 000 euron autoverokakku.

Mercedes-AMG GLS jatkossa entistäkin parempi tiellä

Mercedes-AMG:n versio GLS:stä yhdistää tavallaan paradoksaalisestikin kaksi autoluokkaa, nimittäin ison maasturin ja urheiluauton.

Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+ on jatkossakin ainoa vaihtoehto tällä osastolla, ja voimakäyrätkin ovat pysyneet päivityksen jäljiltä samoissa lukemissa. Ei sillä, että 450 kilowattiin ja 850 newtonmetriin olisi välttämättä mitään lisättävää. Tehoa on 20 kilowattia enemmän kuin AMG-mörssäri G 63:ssa, joten GLS 63 on Mercedeksen maasturimalliston tehokuningas.

Mercedes-AMG GLS:n uudistukset noudattavat kuitenkin muilta osin pääpiirteissään samoja kaavoja kuin edelläkin esitellyt. Maltillisen faceliftin lisäksi iso kasa varusteita on siirretty vakiovarustelistalle.

Ohjelmistouudistusten kautta toteutetut ajettavuusparannukset koskevat hyvin paljon ilmajousitusta sekä kallistuksenvakausta, joista varsinkin jälkimmäisellä on täysi työ 2,6-tonnisen maasturin kanssa, joka kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa ja kulkee 280 kilometriä tunnissa.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat