13.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLS – täydellinen perheauto 180 000 eurolla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLS on iso ja luksus, mutta kätevä ja turhia pröystäilemätön. Hyvää: suorituskyky ja luksus yhdessä, kääntösäde. Huonoa: hinnaltaan harvojen ulottuvilla. Mercedes-Benz GL:n seuraaja GLS yhdistää isoon maasturiin edustusluokan S:n ylellisyyden. Kokonaisuus on kieltämättä kiehtova. Jokaiselle seitsemälle paikalle riittää jalka- ja päätilaa ja istumismukavuutta. Suorituskykyä ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä on tyyliin sopivasti edustava joukko. Mercedes-Benz GLS ei sorru myöskään yltiöpäiseen itsensä esiintuomiseen. Auto on iso ja tilava, mutta ulkopuolelta se on toteutettu niin käytännöllisesti ja järkevästi, että tässä tapauksessa suuri koko tuskin aiheuttaa ylimääräistä ärsytystä muissa autoilijoissa. Ulkomuodon isoimmat uudistukset ovat keulassa. Pientä uudistusta on tehty myös takavaloihin ja takapuskuriin. Matkustamo henkii arvokkuutta ja rauhallisuutta. Tähän autoon noustessa on selvää, että emme astu hinnastojen halvimpaan malliin. Tuoreutta aikaisempaan tuo uusi mittaristo, 3-puolainen nappanahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä ja uusi keskikonsoli. Ajettavuus ja suorituskyky riittävät vaativallekin kuljettajalle. Yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii niin sulavasti, että vaihteiden vaihtumisen havaitsee lähinnä, jos seuraa mittaristoa. Vakiovarustukseen kuuluva ilmajousitus ja säätyvä iskunvaimennus viimeistelevät ajomukavuuden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotonaan ahtailla pihoilla Erityisen vaikutuksen tekee järkälemäisen auton vaivaton käsiteltävyys ahtaissa paikoissa. Erilaiset tutkat ja tunnistimet tietenkin varoittavat liian lähelle tulevista esineistä, mutta sen lisäksi auto kääntyy merkillepantavan pienessä tilassa. Parkkipaikoillakaan ei siis tarvitse arastella ison auton hallintaa. Peruutustutkan näyttö on reilu ja erittäin tarkka. Se näyttää peruutettaessa kuvaa niin eteen kuin taaksekin. Ahtailla pihoilla arvokas ominaisuus on, että peruutuksen jälkeen kameranäkymät ovat käytettävissä vielä hetken, 30 km/h nopeuteen saakka, myös eteenpäin siirryttäessä. Neljä moottoria Tarjolla on neljä moottorivaihtoehtoa. Koeajetun GLS 350 d:n lisäksi valittavana kaksi bensiinimoottoria: 333-hevosvoimainen GLS 400 4Matic V6-kaksoisturbo (480 Nm) ja 455-hevosvoimainen GLS 500 4Matic V8-kaksoisturbo ( 700 Nm). V8-moottorin teho on kasvanut 20 hv edeltävään malliin nähden. Malliston huipulla on 585-hevosvoimainen Mercedes-AMG GLS 63 4Matic (760 Nm). AMG-versiossa on 7-portainen automaattivaihteisto, muissa versioissa 9-portainen automaatti. Kaikissa on jatkuva neliveto ja start/stop-toiminto. Turvavarusteista vakiona ovat esimerkiksi törmäyksenestoavustin, sivutuuliavustin, vireystila-avustin, hätäjarrutusavustin ja vetoluistonesto. Ainoa lajissaan GLS:llä ei ole varsinaista kilpailijaa. Se on toistaiseksi ainoa markkinoillamme oleva 7-paikkainen edustusluokan iso maasturi. Ensimmäiset GLS:t on toimitettu jo asiakkaille Suomessakin. Mallin listahinta on 119 845 euroa. Koeajetulle autolle kertyi lisävarusteineen hintaa noin 180 000 euroa. Sillä rahalla moni valitsee jotain muuta ostettavaa kuin auton. Jos kuitenkin tasokas auto on arvoasteikolla korkealla, niin sijoitetulle rahalle saa kyllä vastinettakin. Kysymys on vain arvostuksesta. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz GLS 350 d 4Matic Hinta alkaen 178 645 € Moottori Dieselmoottori V6 2 987 cm³, jatkuva neliveto, 9-v. automaattivaihteisto. Teho 190 kW (258 hv), 3400 r/min Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 5130 mm, leveys 1934 mm, korkeus 1850 mm, akseliväli 3075 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?