13.4.2016

Koeajo: Mercedes-Benz GLS – täydellinen perheauto 180 000 eurolla?

Mercedes-Benz GLS

Mercedes-Benz GLS on iso ja luksus, mutta kätevä ja turhia pröystäilemätön. Hyvää: suorituskyky ja luksus yhdessä, kääntösäde. Huonoa: hinnaltaan harvojen ulottuvilla.

Mercedes-Benz GL:n seuraaja GLS yhdistää isoon maasturiin edustusluokan S:n ylellisyyden. Kokonaisuus on kieltämättä kiehtova. Jokaiselle seitsemälle paikalle riittää jalka- ja päätilaa ja istumismukavuutta. Suorituskykyä ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä on tyyliin sopivasti edustava joukko. Mercedes-Benz GLS ei sorru myöskään yltiöpäiseen itsensä esiintuomiseen.

Mercedes-Benz GLS

Auto on iso ja tilava, mutta ulkopuolelta se on toteutettu niin käytännöllisesti ja järkevästi, että tässä tapauksessa suuri koko tuskin aiheuttaa ylimääräistä ärsytystä muissa autoilijoissa.

Ulkomuodon isoimmat uudistukset ovat keulassa. Pientä uudistusta on tehty myös takavaloihin ja takapuskuriin.

Mercedes-Benz GLS

Matkustamo henkii arvokkuutta ja rauhallisuutta. Tähän autoon noustessa on selvää, että emme astu hinnastojen halvimpaan malliin. Tuoreutta aikaisempaan tuo uusi mittaristo, 3-puolainen nappanahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä ja uusi keskikonsoli.

Mercedes-Benz GLS

Ajettavuus ja suorituskyky riittävät vaativallekin kuljettajalle. Yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii niin sulavasti, että vaihteiden vaihtumisen havaitsee lähinnä, jos seuraa mittaristoa. Vakiovarustukseen kuuluva ilmajousitus ja säätyvä iskunvaimennus viimeistelevät ajomukavuuden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kotonaan ahtailla pihoilla

Erityisen vaikutuksen tekee järkälemäisen auton vaivaton käsiteltävyys ahtaissa paikoissa. Erilaiset tutkat ja tunnistimet tietenkin varoittavat liian lähelle tulevista esineistä, mutta sen lisäksi auto kääntyy merkillepantavan pienessä tilassa. Parkkipaikoillakaan ei siis tarvitse arastella ison auton hallintaa.

Mercedes-Benz GLS

Peruutustutkan näyttö on reilu ja erittäin tarkka. Se näyttää peruutettaessa kuvaa niin eteen kuin taaksekin. Ahtailla pihoilla arvokas ominaisuus on, että peruutuksen jälkeen kameranäkymät ovat käytettävissä vielä hetken, 30 km/h nopeuteen saakka, myös eteenpäin siirryttäessä.

Neljä moottoria

Tarjolla on neljä moottorivaihtoehtoa. Koeajetun GLS 350 d:n lisäksi valittavana kaksi bensiinimoottoria: 333-hevosvoimainen GLS 400 4Matic V6-kaksoisturbo (480 Nm) ja 455-hevosvoimainen GLS 500 4Matic V8-kaksoisturbo ( 700 Nm). V8-moottorin teho on kasvanut 20 hv edeltävään malliin nähden.

Mercedes-Benz GLS

Malliston huipulla on 585-hevosvoimainen Mercedes-AMG GLS 63 4Matic (760 Nm).

AMG-versiossa on 7-portainen automaattivaihteisto, muissa versioissa 9-portainen automaatti. Kaikissa on jatkuva neliveto ja start/stop-toiminto.

Turvavarusteista vakiona ovat esimerkiksi törmäyksenestoavustin, sivutuuliavustin, vireystila-avustin, hätäjarrutusavustin ja vetoluistonesto.

Ainoa lajissaan

GLS:llä ei ole varsinaista kilpailijaa. Se on toistaiseksi ainoa markkinoillamme oleva 7-paikkainen edustusluokan iso maasturi.

Mercedes-Benz GLS

Ensimmäiset GLS:t on toimitettu jo asiakkaille Suomessakin. Mallin listahinta on 119 845 euroa. Koeajetulle autolle kertyi lisävarusteineen hintaa noin 180 000 euroa. Sillä rahalla moni valitsee jotain muuta ostettavaa kuin auton. Jos kuitenkin tasokas auto on arvoasteikolla korkealla, niin sijoitetulle rahalle saa kyllä vastinettakin. Kysymys on vain arvostuksesta.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus

Mercedes-Benz GLS 350 d 4Matic

Hinta alkaen

178 645 €

Moottori

Dieselmoottori V6 2 987 cm³, jatkuva neliveto, 9-v. automaattivaihteisto.

Teho

190 kW (258 hv), 3400 r/min

Vääntö

620 Nm (1600–2400 r/min)

Vääntö

620 Nm (1600–2400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

222 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

199 g/km

Mitat

pituus 5130 mm, leveys 1934 mm, korkeus 1850 mm, akseliväli 3075 mm

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat