13.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLS – täydellinen perheauto 180 000 eurolla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLS on iso ja luksus, mutta kätevä ja turhia pröystäilemätön. Hyvää: suorituskyky ja luksus yhdessä, kääntösäde. Huonoa: hinnaltaan harvojen ulottuvilla. Mercedes-Benz GL:n seuraaja GLS yhdistää isoon maasturiin edustusluokan S:n ylellisyyden. Kokonaisuus on kieltämättä kiehtova. Jokaiselle seitsemälle paikalle riittää jalka- ja päätilaa ja istumismukavuutta. Suorituskykyä ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä on tyyliin sopivasti edustava joukko. Mercedes-Benz GLS ei sorru myöskään yltiöpäiseen itsensä esiintuomiseen.Auto on iso ja tilava, mutta ulkopuolelta se on toteutettu niin käytännöllisesti ja järkevästi, että tässä tapauksessa suuri koko tuskin aiheuttaa ylimääräistä ärsytystä muissa autoilijoissa.Ulkomuodon isoimmat uudistukset ovat keulassa. Pientä uudistusta on tehty myös takavaloihin ja takapuskuriin.Matkustamo henkii arvokkuutta ja rauhallisuutta. Tähän autoon noustessa on selvää, että emme astu hinnastojen halvimpaan malliin. Tuoreutta aikaisempaan tuo uusi mittaristo, 3-puolainen nappanahkapäällysteinen monitoimiohjauspyörä ja uusi keskikonsoli.Ajettavuus ja suorituskyky riittävät vaativallekin kuljettajalle. Yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii niin sulavasti, että vaihteiden vaihtumisen havaitsee lähinnä, jos seuraa mittaristoa. Vakiovarustukseen kuuluva ilmajousitus ja säätyvä iskunvaimennus viimeistelevät ajomukavuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotonaan ahtailla pihoillaErityisen vaikutuksen tekee järkälemäisen auton vaivaton käsiteltävyys ahtaissa paikoissa. Erilaiset tutkat ja tunnistimet tietenkin varoittavat liian lähelle tulevista esineistä, mutta sen lisäksi auto kääntyy merkillepantavan pienessä tilassa. Parkkipaikoillakaan ei siis tarvitse arastella ison auton hallintaa.Peruutustutkan näyttö on reilu ja erittäin tarkka. Se näyttää peruutettaessa kuvaa niin eteen kuin taaksekin. Ahtailla pihoilla arvokas ominaisuus on, että peruutuksen jälkeen kameranäkymät ovat käytettävissä vielä hetken, 30 km/h nopeuteen saakka, myös eteenpäin siirryttäessä.Neljä moottoriaTarjolla on neljä moottorivaihtoehtoa. Koeajetun GLS 350 d:n lisäksi valittavana kaksi bensiinimoottoria: 333-hevosvoimainen GLS 400 4Matic V6-kaksoisturbo (480 Nm) ja 455-hevosvoimainen GLS 500 4Matic V8-kaksoisturbo ( 700 Nm). V8-moottorin teho on kasvanut 20 hv edeltävään malliin nähden.Malliston huipulla on 585-hevosvoimainen Mercedes-AMG GLS 63 4Matic (760 Nm).AMG-versiossa on 7-portainen automaattivaihteisto, muissa versioissa 9-portainen automaatti. Kaikissa on jatkuva neliveto ja start/stop-toiminto.Turvavarusteista vakiona ovat esimerkiksi törmäyksenestoavustin, sivutuuliavustin, vireystila-avustin, hätäjarrutusavustin ja vetoluistonesto.Ainoa lajissaanGLS:llä ei ole varsinaista kilpailijaa. Se on toistaiseksi ainoa markkinoillamme oleva 7-paikkainen edustusluokan iso maasturi.Ensimmäiset GLS:t on toimitettu jo asiakkaille Suomessakin. Mallin listahinta on 119 845 euroa. Koeajetulle autolle kertyi lisävarusteineen hintaa noin 180 000 euroa. Sillä rahalla moni valitsee jotain muuta ostettavaa kuin auton. Jos kuitenkin tasokas auto on arvoasteikolla korkealla, niin sijoitetulle rahalle saa kyllä vastinettakin. Kysymys on vain arvostuksesta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz GLS 350 d 4Matic Hinta alkaen 178 645 € Moottori Dieselmoottori V6 2 987 cm³, jatkuva neliveto, 9-v. automaattivaihteisto. Teho 190 kW (258 hv), 3400 r/min Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 620 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 5130 mm, leveys 1934 mm, korkeus 1850 mm, akseliväli 3075 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster