26.4.2022

Mercedes-Benz T-sarja – lähtökohtana perusasiat

Mercedes-Benz T-sarja

Auton kaikkein fundamentaalisin käyttötarkoitus on kuljettaa ihmisiä ja asioita eri paikkojen välillä mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti. Mercedes-Benzin uusi T-sarja tekee sen premium-tavalla, vaikka pohjalta löytyykin edelleen Renault Kangoo.

T-sarja jatkaa uutena aluevaltauksena Vitoon perustuvan V-sarjan premiumtila-auton ideaa kevyempään suuntaan. Pakettiautoversio Citanin ja sitä kautta Renault Kangoon pohjalle tehdyn T-sarjan voisi sovittaa mielessään M-B:n etuvetomalliston jatkeeksi. Näin siis, vaikka perustana onkin työkalu, on Mercedes luonut autolle uudenlaisen ilmiasun, joka on nähtävillä aika helposti. Myös sisällä asioita on päivitetty – toivottavasti vieläpä loppuun asti siinä mielessä, ettei taannoisen X-sarjan fiasko pääse toistumaan Mersuksi liian heiveröisellä kattauksella.

T-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä tekee T-sarjasta premiumin? - Olemukseltaan?

Koska myös Citanista on saatavilla tismalleen samankokoinen minibussiversio, on T-sarjan osana Mercedeksen henkilöautomallistoa erotuttava siitä säädyllisellä tavalla. Kurkataanpa siis pintaan, ja siitä syvemmällekin.

Keulalta löytyvät led-ajovalot.

Kuten jo todettua, T-sarja pyrkii näyttämään statuksensa jo ulospäin. Mitään aivan ihmeitä ei ulkokuoreen ole lähdetty veistämään, sillä myös T:n perusajatus on edelleen siinä käytännöllisyydessä. Korinvärisiä osia on T:ssä enemmän kuin Citanissa. Autosta saa itse asiassa paljon henkilöautomaisemman jo pelkästään persoonallisemmalla ulkovärivalinnalla, kuten pressikuvien viininpunaisella tai metallikeltaisella, joista jälkimmäinen toki löytyi myös Moottorin koeajamasta Citan Tourerista. Valinnaiset 17-tuumaiset kevytmetallivanteet vähentävät edelleen työkalumaisuutta jo 16-tuumaisten lisäksi.

Sisällä premium-vivahdetta tuovat ainakin Mersun henkilöautoista tuttu ohjauspyörä, paremmin muotoillut Artico-keinonahkapenkit, yleensäkin tasokkaammat materiaalivalinnat, mersumaisemmat hantaagit sekä mittaritaulu. Korimuotojen ja -mittasuhteiden lisäksi Citan/Kangoo paistaa kyllä väkisin läpi esimerkiksi kojelaudan näytön ja suuttimien asettelusta sekä vaihteenvalitsimesta.

Mercedeksen MBUX-järjestelmä pilvipalveluineen istuu T:n kojelaudalla 5,5-tuumaisessa näytössä.

- Varustukseltaan?

Tällä puolella T-sarjalla on ehkä kaikkein eniten annettavaa Citaniin verrattuna, kuten toki koko autoluokalle, vaikka toki kaikki perusjutut löytyvät kaikista mainituista. T-sarja tuo muiden muassa VW Caddyn ja Citroën Berlingon edustamaan luokkaan kunnon paletin Mercedes-Benzin turvallisuus-, mukavuus-, ajo- ja viihdeteknologiaa.

T-sarja

T-sarja on suunniteltu henkeen ja vereen perheautoksi. Viisihenkinen lapsiperhe on autossa elementissään, sillä varusteluettelosta löytyvät lastenistuimet integroituvat suoraan istuinriviin, takakonttiin mahtuu reilusti tykötarpeita, liukuovet tuovat turvallisuuden tunnetta ja käytännöllisyyttä ahtailla parkkipaikoilla ja selkeät pinnat on helppo puhdistaa kaikenlaisista tahroista. Seitsemän turvatyynyä ovat nykyään jo standardinomaisestikin vakio.

T-sarja

Tässä välissä sopii huomauttaa, että nyt esitelty viisipaikkainen T-sarjalainen saa joskus lähitulevaisuudessa myös pidempikorisen, seitsenpaikkaisen version rinnalleen.

T-sarja

Moottorit ovat osa varustelua, ja niiden kohdalla mennään ainakin alkuvaiheessa kahdella bensiini- ja kahdella dieselvaihtoehdolla. Citanista poiketen ja T-sarjan linjan mukaisesti niiden tunnukset ovat Mercedeksen henkilöautomalliston kanssa yhteneväisiä. T160d tarkoittaa Renault-pohjaista 1,5-litraista dieseliä 70 kilowatin tehoilla, 180d puolestaan nostaa saman voimanlähteen tehot 85 kilowattiin. Bensiinipuolella saatavilla ovat niin ikään T160 ja T180 perustuen 1,3-litraiseen nelisylinteriseen yhteistyömoottoriin. Sieltä löytyy myös malliston tehokuningas, 96 kilowatin T180. Vaihteistona on lähtökohtaisesti kuusivaihteinen manuaali, mutta myös seitsenvaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaatti on saatavilla molempiin dieseleihin ja T180:een.

Mercedes-Benz T-sarja

- Hinnoittelultaan?

Hinnan kohdalla ollaankin oleellisten asioiden kanssa tekemisissä. T-sarjan hinnoittelussa pitää miettiä kilpailijoita, Citania sekä muita Mercedeksen etuvetomalleja. Valmistaja kertoo T-sarjan alkaen-hinnan asettuvan 30 000 euron alapuolelle. Meikäläinen autovero todennäköisesti nostaa sen 30 000 euron yli. Se ei ole kovinkaan kaukana Citan Tourerista. Myös Caddy on hinnoiltaan lähimaastossa. Lähimmät malliston sisäiset kilpailijat, B- ja GLB-sarjat, ovat sen sijaan jo tuntuvasti kalliimpia.

Mercedes-Benz T-sarja
Mercedes-asiakkaat tietävät mitä haluavat. Menestyäkseen on T-sarjan syytä olla tuntumaltaan riittävän paljon Mercedes.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköä ilmassa - tulossa: EQT

Mercedes vahvistaa, että parhaillaan kehitystyön alla on T-sarjasta suoraan ammennettava täyssähköinen EQT-malli, joka on täten myös pian lanseerattavan eCitanin tasokkaampi sisarmalli. Odotettavissa on siis täyssähköinen tila-auto, joka on todennäköisesti saanut keulaansa muuta EQ-mallistoa vastaavaa ilmettä. Se, vaikuttaako sähkövoimalinja tila-Mersun menopuoleen, jää jonkun ajan päähän nähtäväksi.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat