3.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perjantain rallipäivä oli suomalaisittain merkittävä, sillä pienoisena ennakkosuosikkina kisaan lähteneen Teemu Sunisen latu ei auennut. Sen sijaan kärkikamppailuun ilmoittautuivat kotimaisista kuljettajista Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi. Päivä käynnistyi WRC:ssä suomalaisittain upeasti Jari-Matti Latvalan pohja-ajalla Esapekka Lapin ajaessa toiseksi ja jääden Latvalasta ainoastaan 0,1 sekunttia. Sekunnin sisään päivän ensimmäisellä erikoiskokeella suomalaiskaksikon lisäksi mahtui myös Kris Meeke ja Ott Tänak. Päivän edetessä pohja-aikoja kertyi useammallekin kuljettajalle, mutta ykkösenä komeili uransa jatkosta kamppaileva Latvala. Latvala oli päivään erittäin tyytyväinen niin auton, kuin itsensäkin puolesta. – Kyllähän tähän täytyy tyytyväinen olla, kokonaisuus oli tosi hyvä koko päivän. Parilla erikoiskokeella en saanut kunnon latausta päälle ja yhdellä erikoiskokeella rikoin renkaan omalla virheellä. Huominen kilpailu tulee olemaan todella tiukkaa, aamupäivä on erityisen tärkeässä roolssa. Eroja voi tulla, jos ei ole hereillä. Ottin vauhti toisella ajokerralla yllätti, sillä toiseen kertaan ajettaessa auraaminen heikentää tilannetta itse asiassa enemmän kuin ensimmäisellä kerralla, Latvala kommentoi. Myös Latvalan kartanlukija Miika Anttila komppaa kuljettajaansa. – Se vapauttaa, kun tulee onnistumisia ja pohja-aikoja. Se tuo luottoa ja uskoa omaan tekemiseen, tämä on meidän ehdottomasti paras ralli tällä kaudella. Toisella sijalla komeilee toinen Toyota kuljettaja, Meeke. Eroa Meeken ja Latvalan välillä on ainoastaan 1,2 sekunttia ja britti kertoo päivän olleen koko tiimille erinomainen. Vuonna 2016 Suomen MM-rallin voittaja kertoo saavansa ajon kokoajan parempaan kontrolliin. Kris Meeke oli tyytyväinen vauhtiinsa, vaikka kaipaili vielä rentouden löytymistä. Esapekka Lappi on saanut karistettua mörön selästään ja on tuloslistalla kolmantena, eroa Meekeen on myös 1,2 sekunttia. Iloisen oloinen Citroën-kuljettaja kertoo auton toimivan vihdoin erinomaisesti. – Nyt menee hyvin. Saatiin uudet luk ot ja nyt auto toimii, on sata kertaa paremman tuntuinen kuin aiemmin. Vauhdin paraneminen on ihan säädöistä kiinni, nyt auto on saatu enemmän siihen suuntaan mistä itse tykkään. Lisäksi toistuvat onnistumiset nostavat itseluottamusta. Neljäntenä 0,2 sekunttia Lapista jääneenä on rallimaailman tämän hetken kuumin nimi, Ott Tänak. Aura-auton roolista huolimatta virolainen on saanut pidettyä eron kärkeen todella maltillisena, eroa rallia johtavaan Latvalaan on ainoastaan 2,6 sekunttia. Craig Breen kuuluu päivän pienimuotoisiin yllättäjiin. Hienoa kisaa ajaa myös Hyundai-kaksikko Craig Breen ja Andreas Mikkelsen. Kärkeen viidennellä sijalla olevalla Breenillä on matkaa jo 14,2 sekunttia ja Mikkelsen on kuluttanut erikoiskokeilla aikaa 0,4 sekunttia Breeniä enemmän. Molemmat kuljettajat kehuvat auton toimivan hyvin ja ajorytmin olevan kohdillaan. Kartturi Jarmo Lehtinen komppasi harmistunutta Teemu Sunista: niin kovaa mennään kuin autosta lähtee. Kovaksi haastajaksi arvellun Teemu Sunisen vauhti ei ollut päätä huimaavaa perjantaina ja tunnelma sekä kuljettajalla että kartanlukija Jarmo Lehtisellä oli perjantai iltana tiukkaa. Lehtinen ei ole ruvennut rauhoittelemaan kuljettajan ärsyyntymistä ja kiroaa itsekin auton suorituskykyä. – En mä pysty kuljettajaa rauhoittamaan, ei sitä tarvitse mitenkään rentouttaa. Kai tässä molemmat ollaan vähän kireänä kun ei päästä autolla hevon helvettiinkään, ei tässä paljon hymyilytä. Tällä kokemuksella voin sanoa, että mielestäni 9,5 mutkaa kymmenestä menee niin, että en pyytäisi lisää vauhtia tällä autolla. Teemu ajaa just sen mitä tuolla autolla voi mennä. Täysin virheetön päivä, kaksi isoa sladia aamulla ja ne on siinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erilaisen jännityksen WRC2 Suomalaisittan WRC2-luokka alkoi ristiriitaisissa tunnelmissa. Päivän avauserikoiskokeella Oittilassa Emil Lindholm ajoi ainoana ’’pikkuwrc:n’’ Kalle Rovanperää nopeamman ajan. Eerik Pietarinen puolestaan ajoi ulos ja joutui keskeyttämään kyseisellä erikoiskokeella. WRC2 Pro -luokkaa johtaa suvereenisti nopea ja murheilta välttynyt Kalle Rovanperä. Kauaa suomalaiset eivät kerenneet olemaan kaksoisjohdossa, sillä EK3:lla Lindholm ajoi myös ulos ja joutui keskeyttämään. Siitä lähtien tulokset olivat erittäin kaavamaisia, Rovanperä meni menojaan muilta karkuun ja muiden erot kasvoivat hiljalleen. Huttusen auto kärsi rengasrikon seurauksena. Myöhemmin myös Jari Huttunen koki rengasrikon ja menetti siinä aikaa. – Rengasrikko kävi Moksi 2:lla ja hävittiin siinä noin minuutti. Ennen sitä ajettiin tasaisen tappavaa vauhtia sitä kyytiä mitä päästiin. Toivotaan, että päästään sijoituksissa ylöspäin, mutta ajamalla se näyttää mahdottomalta tehtävältä. Auto tuntuu ihan hyvälle, niin kuin aiemminkin. Fakta tosin on se, että vauhtia vähän puuttuu, Huttunen mietiskeli Paviljonkiin saavuttaessa. Jari Huttunen harmitteli huonoa tuuria ja vauhdin puuttumista. Päivän lopussa Rovanperä oli kasvattanut WRC2-luokassa eron toisena ajavaan Loubetiin lähes 32 sekunttiin. Loubetin jälkeen listalta löytyy Asunmaa, Gryazin, Katsuta ja Huttunen. Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?