3.8.2019

Neste Ralli 2019: Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa

Perjantain rallipäivä oli suomalaisittain merkittävä, sillä pienoisena ennakkosuosikkina kisaan lähteneen Teemu Sunisen latu ei auennut. Sen sijaan kärkikamppailuun ilmoittautuivat kotimaisista kuljettajista Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi.

Päivä käynnistyi WRC:ssä suomalaisittain upeasti Jari-Matti Latvalan pohja-ajalla Esapekka Lapin ajaessa toiseksi ja jääden Latvalasta ainoastaan 0,1 sekunttia. Sekunnin sisään päivän ensimmäisellä erikoiskokeella suomalaiskaksikon lisäksi mahtui myös Kris Meeke ja Ott Tänak. Päivän edetessä pohja-aikoja kertyi useammallekin kuljettajalle, mutta ykkösenä komeili uransa jatkosta kamppaileva Latvala.

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa

Latvala oli päivään erittäin tyytyväinen niin auton, kuin itsensäkin puolesta.
– Kyllähän tähän täytyy tyytyväinen olla, kokonaisuus oli tosi hyvä koko päivän. Parilla erikoiskokeella en saanut kunnon latausta päälle ja yhdellä erikoiskokeella rikoin renkaan omalla virheellä. Huominen kilpailu tulee olemaan todella tiukkaa, aamupäivä on erityisen tärkeässä roolssa. Eroja voi tulla, jos ei ole hereillä. Ottin vauhti toisella ajokerralla yllätti, sillä toiseen kertaan ajettaessa auraaminen heikentää tilannetta itse asiassa enemmän kuin ensimmäisellä kerralla, Latvala kommentoi.

Myös Latvalan kartanlukija Miika Anttila komppaa kuljettajaansa.
– Se vapauttaa, kun tulee onnistumisia ja pohja-aikoja. Se tuo luottoa ja uskoa omaan tekemiseen, tämä on meidän ehdottomasti paras ralli tällä kaudella.

Toisella sijalla komeilee toinen Toyota kuljettaja, Meeke. Eroa Meeken ja Latvalan välillä on ainoastaan 1,2 sekunttia ja britti kertoo päivän olleen koko tiimille erinomainen. Vuonna 2016 Suomen MM-rallin voittaja kertoo saavansa ajon kokoajan parempaan kontrolliin.

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa
Kris Meeke oli tyytyväinen vauhtiinsa, vaikka kaipaili vielä rentouden löytymistä.

Esapekka Lappi on saanut karistettua mörön selästään ja on tuloslistalla kolmantena, eroa Meekeen on myös 1,2 sekunttia. Iloisen oloinen Citroën-kuljettaja kertoo auton toimivan vihdoin erinomaisesti.
– Nyt menee hyvin. Saatiin uudet luk ot ja nyt auto toimii, on sata kertaa paremman tuntuinen kuin aiemmin. Vauhdin paraneminen on ihan säädöistä kiinni, nyt auto on saatu enemmän siihen suuntaan mistä itse tykkään. Lisäksi toistuvat onnistumiset nostavat itseluottamusta.

Neljäntenä 0,2 sekunttia Lapista jääneenä on rallimaailman tämän hetken kuumin nimi, Ott Tänak. Aura-auton roolista huolimatta virolainen on saanut pidettyä eron kärkeen todella maltillisena, eroa rallia johtavaan Latvalaan on ainoastaan 2,6 sekunttia.

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa
Craig Breen kuuluu päivän pienimuotoisiin yllättäjiin.

Hienoa kisaa ajaa myös Hyundai-kaksikko Craig Breen ja Andreas Mikkelsen. Kärkeen viidennellä sijalla olevalla Breenillä on matkaa jo 14,2 sekunttia ja Mikkelsen on kuluttanut erikoiskokeilla aikaa 0,4 sekunttia Breeniä enemmän. Molemmat kuljettajat kehuvat auton toimivan hyvin ja ajorytmin olevan kohdillaan.

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa
Kartturi Jarmo Lehtinen komppasi harmistunutta Teemu Sunista: niin kovaa mennään kuin autosta lähtee.

Kovaksi haastajaksi arvellun Teemu Sunisen vauhti ei ollut päätä huimaavaa perjantaina ja tunnelma sekä kuljettajalla että kartanlukija Jarmo Lehtisellä oli perjantai iltana tiukkaa. Lehtinen ei ole ruvennut rauhoittelemaan kuljettajan ärsyyntymistä ja kiroaa itsekin auton suorituskykyä.
– En mä pysty kuljettajaa rauhoittamaan, ei sitä tarvitse mitenkään rentouttaa. Kai tässä molemmat ollaan vähän kireänä kun ei päästä autolla hevon helvettiinkään, ei tässä paljon hymyilytä. Tällä kokemuksella voin sanoa, että mielestäni 9,5 mutkaa kymmenestä menee niin, että en pyytäisi lisää vauhtia tällä autolla. Teemu ajaa just sen mitä tuolla autolla voi mennä. Täysin virheetön päivä, kaksi isoa sladia aamulla ja ne on siinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erilaisen jännityksen WRC2

Suomalaisittan WRC2-luokka alkoi ristiriitaisissa tunnelmissa. Päivän avauserikoiskokeella Oittilassa Emil Lindholm ajoi ainoana ’’pikkuwrc:n’’ Kalle Rovanperää nopeamman ajan. Eerik Pietarinen puolestaan ajoi ulos ja joutui keskeyttämään kyseisellä erikoiskokeella.

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa
WRC2 Pro -luokkaa johtaa suvereenisti nopea ja murheilta välttynyt Kalle Rovanperä.

Kauaa suomalaiset eivät kerenneet olemaan kaksoisjohdossa, sillä EK3:lla Lindholm ajoi myös ulos ja joutui keskeyttämään. Siitä lähtien tulokset olivat erittäin kaavamaisia, Rovanperä meni menojaan muilta karkuun ja muiden erot kasvoivat hiljalleen.

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa
Huttusen auto kärsi rengasrikon seurauksena.

Myöhemmin myös Jari Huttunen koki rengasrikon ja menetti siinä aikaa.
– Rengasrikko kävi Moksi 2:lla ja hävittiin siinä noin minuutti. Ennen sitä ajettiin tasaisen tappavaa vauhtia sitä kyytiä mitä päästiin. Toivotaan, että päästään sijoituksissa ylöspäin, mutta ajamalla se näyttää mahdottomalta tehtävältä. Auto tuntuu ihan hyvälle, niin kuin aiemminkin. Fakta tosin on se, että vauhtia vähän puuttuu, Huttunen mietiskeli Paviljonkiin saavuttaessa.

Jari Huttunen
Jari Huttunen harmitteli huonoa tuuria ja vauhdin puuttumista.

Päivän lopussa Rovanperä oli kasvattanut WRC2-luokassa eron toisena ajavaan Loubetiin lähes 32 sekunttiin. Loubetin jälkeen listalta löytyy Asunmaa, Gryazin, Katsuta ja Huttunen.

Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen