Ford Ranger Euro NCAP uutuudet joulukuu 2022 Lucid Air Skoda Octavia Volkswagen Touran ID Buzz Amarok GLC Mercedes

Ajoneuvot Euro NCAP 7.12.2022

Octavia ja Touran uusintakierroksella, Lucid Air ja muut uutuudet esittäytyvät – Euro NCAP joulukuu 2022

Loppuvuoden viimeinen Euro NCAP -erä sisältää jälleen yli kymmenen uutta automallia aina Lucidin mielenkiintoisesta Air-sähkösedanista Škoda Octavian päivitettyyn tulokseen.

Vuoden 2022 viimeinen tuloserä Euro NCAP -tuloksia jatkaa marraskuun linjaa, eli tuloksia on jälleen erittäin runsaasti. Sinänsä tuloksissa ei ole mitään erityisen dramaattista, sillä viisi tähteä on jälleen oletustaso jopa uusien automerkkien suhteen. Kolme automallia jäi kuitenkin tästä niukasti, joskin ne kaikki ovat tuloksiaan täydentäviä uusijoita tai perustuvat aiemmin arvioituun autoon.

Tuttuun tapaan Euro NCAP antaa autoille yleisarvosanan tähtinä. Yleisarvosanaan vaikuttavat osa-aluepisteet, jotka ilmaistaan prosentteina osa-alueen maksimipisteistä. Kategorioista aikuiset ja lapset viittaavat Euro NCAP:in arvioon eri kokoisilla testinukeilla tehdyistä törmäyskokeista. Kevyt liikenne on arvio auton turvallisuudesta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa sekä onnettomuuksien välttämisessä. Ajoavustimet arvioi auton kuljettaja-avustimia muiden ajoneuvojen ja liikenteen suhteen.

Chery Omoda 5 – 5 tähteä

Aikuiset: 87% Lapset: 87% Kevyt liikenne: 68% Ajoavustimet: 88%

Chery Omoda 5 Euro NCAP

Kiinalaisen Cheryn kompakti crossover Omoda 5 on eräs tuloslistan mielenkiintoisimmista, jopa uutuuksien kategoriassa. Valmistajan mukaan O merkitsee täysin uutta ja Moda merkitsee tietysti muotia tai trendiä. Omoda 5 on muuten ainakin tässä vaiheessa varustettu aina polttomoottoripohjaisella voimalinjalla.

Citroën C4 X – 4 tähteä (2021)

Aikuiset: 80% Lapset: 83% Kevyt liikenne: 57% Ajovustimet: 63%

Suomessa ainoastaan täyssähköisenä Citroën ë-C4 X:nä myytävä uutuusmalli sai Euro NCAP:ilta rinnakkaismallituloksen ”perinteisen” C4:n kanssa, joten auto arvioitiin neljän tähden tasoiseksi viime vuoden arvosteluasteikolla.

Ford Puma – 4 tähteä

Aikuiset: 75% Lapset: 84% Kevyt liikenne: 70% Ajoavustimet: 69%

Ford Puma Euro NCAP

Päivittynyt Ford Puma arvioitiin nyt neljän tähden arvoiseksi. Kuljettajan ja takamatkustajan rintakehän suoja jäi etutörmäystilanteissa kohtalaiseksi. Peräänajossa etupenkkien niskatuki arvioitiin niin ikään kohtalaiseksi. Sivutörmäystilanteessa etumatkustajan retkahdus tuotti Pumalle heikon arvosanan. Lasten osalta etutörmäyksessä turvaistuimessa olevan 6-vuotiaan pään ja korokeistuimella olevan 10-vuotiaan niskan suoja jäi tyydyttäväksi.

Ford Puma ei yllätä keulan rakenteilla kevyen liikenteen osa-alueella, sillä auto sai kritiikkiä tuulilasin sivu- ja alareunan jäykkyydestä. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnassa oli parannettavaa kevyen liikenteen osalta. Huonojen etuistuinten takia auto ei kuitenkaan saanut AEB-järjestelmän hitaiden nopeuksien testeistä pisteitä, pudottaen myös ajoneuvoja koskevan hätäjarrutuksen pisteitä.

Ford Ranger – 5 tähteä

Aikuiset: 84% Lapset: 90% Kevyt liikenne: 74% Ajoavustimet: 84%

Ford Ranger Euro NCAP

Fordin avolavauutuus yltää erinomaisiin tuloksiin, mikä ei toisaalta ole kookkaalta ja modernilta automallilta yllätys. Aikuisten törmäyskokeista huomautettavaa löytyi takamatkustajan rintakehäsuojasta etutörmäyksessä ja kuljettajan rintakehäsuojasta sivutörmäyksessä, molempien jäädessä kohtalaiseksi. Sama arvio koski myös etumatkustajan säärtä etutörmäyksessä. Ranger on myös aggressiivinen törmäyksen osapuoli etutörmäyskokeiden perusteella. Lasten suhteen huomautus koskee joidenkin i-Size-lastenistuinten asentamista takapenkin reunapaikoille.

Kevyen liikenteen osalta Ford Rangerin tulos oli tyypillinen, eli keulan rakenteista ajovalot, tuulilasin karmit ja konepellin etureuna olivat hankalia alueita mahdolisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kohtalaisesti jalankulkijoihin ja hyvin pyöräilijöihin.

Land Rover Discovery Sport – 5 tähteä

Aikuiset: 84% Lapset: 89% Kevyt liikenne: 71% Ajoavustimet: 85%

Land Rover Discovery Sport Euro NCAP

Land Roverin monituisesta mallistosta arvioitiin tällä kertaa Discovery Sport. Täysleveän etutörmäyksen takamatkustajan rintakehäsuoja jäi kohtalaiseksi. Discovery Sport sai saman arvion myös kuljettajan rintakehäsuojasta pylvääseen kohdistuvassa sivutörmäyksessä, sillä istuimen sivuturvatyyny ei toiminut odotetulla tavalla. Auto on myös aggressiivinen osapuoli mahdollisessa keulatörmäyksessä. Lasten osalta huomautus koski joitain vyötettäviä lastenistuimia takapenkin reunapaikoilla.

Kevyen liikenteen kokeissa Discovery Sportin keularakenne sai kritiikkiä konepellin etureunan ja sivujen osalta. Auton turvajärjestelmät toimivat odotetulla tavalla.

Lexus RX – 5 tähteä

Aikuiset: 90% Lapset: 87% Kevyt liikenne: 89% Ajoavustimet: 91%

Lexus RX Euro NCAP

Uuden polven Lexus RX selviytyi Euro NCAP:in kokeista hyvin. Kuljettajan ja takakehän rintakehäsuoja jäi kohtalaiseksi. Lexus RX on varustettu etumatkustajien väliin tulevalla turvatyynyllä, joka esti myös kokeissa matkustajien keskinäisen törmäämisen sivutörmäyksessä. Valmistaja ei kuitenkaan osoittanut, että tyyny toimisi yhtä hyvin kaikissa tilanteissa, joten arvosana kokeesta jäi välttäväksi.
Lexus RX:n keularakenne sai kevyen liikenteen osalta tyypillisen moitteen tuulilasin sivureunojen rakenteesta. Muilta osin auton turvavarusteet ja avustimet toimivat odotetusti.

Lucid Air – 5 tähteä

Aikuiset: 90% Lapset: 91% Kevyt liikenne: 78% Ajoavustimet: 84%

Lucid Air Euro NCAP

Entisten teslalaisten perustama Lucid on vihdoin tuomassa Air-edustussedaninsa myös Eurooppaan. Euro NCAP:in perusteella esteitä ei ainakaan ole. Etutörmäyksessä kookas sähköauto sai kohtalaisen arvion etumatkustajien reisisuojasta, sillä vaikka testitulokset olivat hyvät, ei Lucid pystynyt osoittamaan suojan tason säilyvän myös erikokoisten matkustajien kanssa. Auto on myös kohtuullisen aggressiivinen törmäyksen osapuoli.

Useimpien muiden autojen tavoin Lucid Airiin kohdistuva kritiikki kevyen liikenteen kokeissa kohdistuu tuulilasin reunoihin. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi hyvin jalankulkijoihin ja kohtalaisesti pyöräilijöihin.

Maxus MIFA 9 – 5 tähteä

Aikuiset: 93% Lapset: 89% Kevyt liikenne: 73% Ajoavustimet: 83%

Maxus MIFA 9 Euro NCAP

Kiinalaisen sähköautomerkin Mifa 9 jatkaa tutulla linjalla, eli kyseessä on hyötyajoneuvoihin keskittyvän Maxuksen tila-automalli. Mifa 9:n takaa löytyy muualla maailmassa G90:nä nähtävä polttomoottorimalli. Mifa 9:n törmäyskokeiden dramaattisin tulos oli sivutörmäyskokeen kohtuullinen suoja kuljettajan rintakehälle. Lastenistuimia autoon saa puolestaan hyvin eri paikoille.

Tuulilasin alaosan lisäksi Maxus Mifa 9 sai moitteita kevyen liikenteen osa-alueella ajovalojen rakenteista. Auton turvajärjestelmät toimivat odotetusti, mutta auton nopeusrajoitusten tunnistus ei täyttänyt Euro NCAP:in kriteerejä, joten siitä ei myönnetty autolle pisteitä.

Mercedes-Benz GLC – 5 tähteä

Aikuiset: 92% Lapset: 90% Kevyt liikenne: 74% Ajoavustimet: 84%

Mercedes-Benz GLC Euro NCAP

Mercedeksen uuden mallipolven GLC selvitti Euro NCAP:in koettelemukset hyvin. Etutörmäyksessä GLC arvioitiin aggressiiviseksi osapuoleksi ja 10-vuotiaan korokeistuimella olevan lapsen kaulaan kohdistunut voima arvioitiin tyydyttäväksi. Sivutörmäyskokeessa kuljettajan rintakehän suoja jäi välttäväksi. Tulos perustui testinuken rintakehän puristumiseen.

GLC:n keularakenteista moitteita kertyi konepellin etureunalle ja tuulilasin sivukarmeille. Auton turvajärjestelmät toimivat odotetusti, joskin takamatkustajan turvavyömuistuttimen istujan havainnointi arvioitiin epäonnistuneeksi.

MG 4 Electric – 5 tähteä

Aikuiset: 83% Lapset: 80% Kevyt liikenne: 75% Ajoavustimet: 78%

MG 4 Electric Euro NCAP

Kompaktiin perheluokkaan saapuva sähköauto MG 4 selviytyi muiden kilpailijoiden tavoin hyvin törmäyskokeista. Etutörmäyksessä takamatkustajan päänsuoja ja kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin kohtalaisiksi. Sivutörmäyksen retkahdussuoja jäi välttäväksi ja peräänajotilanteessa takamatkustajan niskatuki on heikko. Etutörmäyksessä myös korokeistuimella olevan 10-vuotiaan niskasuoja jäi välttäväksi. Kevyen liikenteen osalta MG 4 sai moitteet tuulilasin sivukarmeista ja myös AEB-järjestelmän toiminnassa oli pientä petrattavaa.

Peugeot 408 – 4 tähteä

Aikuiset: 76% Lapset: 84% Kevyt liikenne: 78% Ajoavustimet: 65%

Peugeot 408 Euro NCAP Peugeot 308

Peugeot 408 on rakenteellisesti läheistä sukua Peugeot 308:lle, joten pikkuveljen testituloksia on hyödynnetty kattavasti joidenkin varmentavien törmäyskokeiden lisäksi. Myös kuvat ovat 308:sta.

Seinämallisessa etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja jäi kohtalaiseksi. Toista ajoneuvoa simuloivassa osittaisessa liikkuvan esteen törmäyskokeessa kuljettajan säären tilanne arvioitiin kohtalaiseksi ja rintakehän suoja välttäväksi. Sivutörmäyksessä Peugeot 408 sai retkahdussuojasta kohtalaisen arvion. Lasten osalta Peugeotin uutuus sai etutörmäyksessä huomion niskasuojasta, joka jäi tyydyttäväksi lastenistuimessa olevan 6-vuotiaan ja kohtalaiseksi korokeistuimella olevan 10-vuotiaan osalta.

Keulan rakenteiden osalta Peugeot 408 sai hyvän tuloksen kevyen liikenteen kokeissa, mutta poikkeuksellisesti koko tuulilasi sai huonon arvosanan jalankulkijan pään kannalta. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kevyen liikenteen kanssa tyydyttävästi ja kohtalaisesti muiden ajoneuvojen kanssa.

Škoda Octavia – 5 tähteä

Aikuiset: 86% Lapset: 84% Kevyt liikenne: 68% Ajoavustimet: 81%

Škoda Octavia 2022 Euro NCAP

Škodan tuttu Octavia testattiin auton saapuessa 2019, mutta nyt se on mallipäivitysten yhteydessä testattu uusilla standardeilla. Osassa kokeista tulos on edelleen vuoden 2019 arviosta.

Etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja jäi kohtalaiseksi ja Octavia arvioitiin melko aggressiiviseksi osapuoleksi törmäyksessä. Sivutörmäyksessä kuljettajan rintakehäsuoja jäi kohtalaiseksi ja etumatkustajien keskinäinen törmääminen sai heikon arvosanan, sillä Škoda ei kyennyt osoittamaan järjestelmän toimivuutta eri tilanteissa. Etutörmäyksessä 10-vuotiaan korokeistuimella olevan lapsen rintakehäsuoja oli tyydyttävä, mutta kaulasuoja jäi kohtalaiseksi. Sivutörmäyksessä 10-vuotiaan rintakehäsuoja jäi puolestaan heikoksi.

Kevyen liikenteen osalta Octavian keulan vaikeimmat kohdat ovat tuulilasin reunat ja ajovalot. AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminta arvioitiin tyydyttäväksi kevyen liikenteen osalta.

Volkswagen Amarok – 5 tähteä

Aikuiset: 84% Lapset: 90% Kevyt liikenne: 74% Ajoavustimet: 84%

Volkswagen Amarok Euro NCAP

Volkswagen Amarok testattiin yhtä aikaa sisarmallinsa Ford Rangerin kanssa, mutta ajoneuvoista ei löytynyt merkittäviä eroavaisuuksia.

Volkswagen ID. Buzz – 5 tähteä

Aikuiset: 92% Lapset: 87% Kevyt liikenne: 60% Ajoavustimet: 90%

Volkswagen ID Buzz Euro NCAP

Volkswagenin odotettu sähköinen pikkubussi selviytyi useimmista testeistä erinomaisin arvosanoin. Etutörmäyksessä takamatkustajan rintakehän suoja arvioitiin kohtalaiseksi. Sivutörmäyksessä lyhtypylvään kanssa verhoturvatyyny jäi osittain jumiin matkustamon verhoilun taakse, joten auto sai pistevähennyksen.

Kevyen liikenteen suhteen ID. Buzzin korkea keula osoittautui hankalaksi. Tuulilasin sivureunat, alareuna ja koko konepellin etureuna merkittiin vaikeiksi alueiksi mahdollisessa yliajossa. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kevyen liikenteeseen kohtalaisesti.

Volkswagen Touran – 4 tähteä

Aikuiset: 77% Lapset: 81% Kevyt liikenne: 62% Ajoavustimet: 66%

Volkswagen Touran Euro NCAP

Volkswagen Touran arvioitiin auton saapuessa 2015, mutta nyt auto on arvioitu soveltuvilta osin uudelleen. Etutörmäyksessä etumatkustajien reisisuoja ja kuljettajan rintakehäsuoja arvioitiin kohtalaisiksi. Touran on myös jokseenkin aggressiivinen törmäysosapuoli. Sivutörmäyskokeessa Touran sai heikon arvosanan sivuttaisretkahdusta selvittävästä kokeesta. Etutörmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan rintakehään ja niskaan kohdistuneet voimat arvioitiin tasoltaan tyydyttäviksi. Lastenistuinten kohdalla keskirivin keskipaikka ja kolmannen rivin paikat vaativat pientä tarkkuutta.

Volkswagen Touranin keularakenne sai kevyen liikenteen kokeissa perinteiset moitteet tuulilasin sivureunoista ja konepellin etureunasta. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kohtalaisesti kevyen liikenteen käyttäjiin. Ajoavustimien pisteitä verotettiin puuttuvista ominaisuuksista johtuen.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Peugeot

Kaikki koeajot

Uusimmat