Ajoneuvot | Uutinen | 21.2.2019

Ole autokaupoilla rehellinen

Ikävyyksiä seuraa, jos käytetyn auton todellinen kunto ei paljastu osapuolille, avoimuuden takeeksi tarjolla on nyt uusi ostotarkastuslomake.

Jaa artikkeli

Autokaupoilla kohtaavat kaksi osapuolta ja kaksi autoa. Autokaupoilla kohtaavat toki myös unelmat ja realiteetit, toiveauto ja käytettävissä oleva eurotukko.

Ikävyyksiltä ei autokaupoilla voi välttyä, jos välirahan määrittävän vaihtoauton kunto ei todellisuudessa vastaa luvattua. Jos autoa ostava jättää kertomatta oleellisia puutteita tai vikoja vanhasta autostaan, voi auton ongelmien tahallinen tai tahaton piilottelu aiheuttaa käräjille asti vievän riidan.

Autoalan Keskusliitto on tehnyt autokauppojen jälkikäteisten riitojen ehkäisemiseksi uudenlaisen ostotarkastuslomakkeen, jonka säntillinen täyttäminen ehkäisee osaltaan ongelmien syntyä.

– Vaihtoautokaupassa auton kuntoa on vaikea määritellä pelkästään päällisin puolin tai koeajolla. Halusimme kaupantekoon lisää avoimuutta, dokumentoitua tietoa sekä rehellisyyttä siitä, että asiakas kertoisi mahdollisimman paljon missä kunnossa vaihtoauto on, Autoalan Keskusliiton (AKL) tekninen johtaja Jouko Sohlberg taustoittaa.

Sohlbergin mukaan on mahdotonta arvioida, kuinka yleistä on, että kaupanteon jälkeen autossa ilmenee vikoja, joista ostaja ei ole ollut tietoinen.

– On tapauksia, jossa asiakas on tiennyt vioista, jotka ovat ilmentyneet uudella omistajalla piankin kaupanteon jälkeen. Autoa on saatettu käyttää korjaamolla, jossa on todettu vikaa ja kerrottu asiakkaalle kustannukset ja tämän jälkeen asiakas on päättänytkin vaihtaa auton, Sohlberg kertoo.

Omistaja ei aina tiedä vioista

Autonsa myyvä omistaja ei kuitenkaan aina välttämättä ole olut autonsa vioista tietoinen.

– Varmaan on niitäkin tapauksia, joissa asiakas ei ole tiennyt vioista, jotka ovat ilmenneet uudella omistajalla. Uuden lomakkeen avulla on tarkoitus selvittää ne mahdolliset viat, jotka asiakkaalla on jo tiedossa.

Uuden lomakkeen avulla autoliike tietää tarkemmin mitä on myymässä edelleen seuraavalle autonostajalle.

– Kun asiakas tuo auton vaihtoon kertoo havaitsemistaan vioista ja nämä kirjataan selkeästi ylös, voidaan viat kunnostaa ennen auton myymistä eteenpäin. Toinen vaihtoehto on, että nämä viat myös kerrotaan tulevalle uudelle omistajalle.

Myös kuluttajien välisessä kaupassa

Uusi ostotarkastuslomake soveltuu käytettäväksi myös yksityishenkilöiden välisessä kaupanteossa.

– Olisi hyvä, jos lomaketta käytettäisiin myös kuluttaja-kuluttaja kaupassa. Avoimuus ja rehellisyys sekä syntyvä dokumentti siitä, mitä ollaan kerrottu ja kaupan kohteesta on tällöin tarkempaa tietoa, Sohlberg sanoo.

Autoalan Keskusliitto on suositellut jäsenliikkeitään ottamaan käyttöön uuden ostotarkastuslomakkeen. Sohlbergin mukaan isoimmat autoliikkeet ovat jo ottaneet lomakkeen käyttöön, pienemmät toimijat seurannevat perässä.

Kilometrit, varusteet, kolarihistoria – allekirjoituksen velvoittamana

AKL-ostotarkastuslomake käy läpi oleelliset vaihtoauton perustiedot: käyttöönottopäivämäärän, mittarilukeman, sovitut kilometrit auton luovutuspäivänä, varusteet ja tiedon siitä, onko auto huollettu määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti.

Lomakkeella myyjän tulee myös kertoa, auto katsastettu säntillisesti.

Lomakkeelle kirjataan myös auton mahdolliset vauriot sekä kysytään kolarivaurioista ennen nykyisen omistajan/haltijan aikaa ja nykyisen omistajan aikana.

Lomakkeella täytyy ottaa kantaa myös siihen, onko autoa myyvän asiakkaan tiedossa, että autoa olisi viritetty, moottorin ohjelmistoa muutettu tai jollain muulla tavoin muutettu autonvalmistajan ao. automallille lupaamia suoritusarvoja.

Lomakkeen muistilista-osio käy lävitse esimerkiksi huoltokirjan olemassaolon, pyöränpultit, avainten määrän, radion mahdolliset koodit.

Autonsa myyvä asiakas vakuuttaa omalla alekirjoituksellaan, että vaihtoautosta annetut tiedot ovat oikeat. Uuden lomakkeen velvoittavin osuus tulee sen lopulla. Se on kirjattu myös seuraavasti: ”Vakuutan, ettei autossa, sen tekniikassa (moottorissa, vetolaitteissa), varusteissa tai oheisvarusteissa ole yllämainittujen vikojen lisäksi muita tiedossani olevia vikoja tai huolto-/korjaustarpeita.”

Lähde: Autoalan Keskusliitto

Jaa artikkeli

Keskustelu