28.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio – uutta säihkettä pienelle ranskattarelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännen sukupolven Renault Clio ryhtyy elinkaarensa loppupuoliskoon tutuilla aseilla: ripauksella mukavuutta ja tyyliä. Hyvää: tyyli ja mukavuus, varusteet Huonoa: moottorin luonne, vaihteisto Neljännen sukupolven Renault Clio lähtee elinkaarensa toiseen puoliskoon hyvin samoilla aseilla kuin aiemminkin: ripaus ranskalaista tyyliä ja pehmeyttä pikkuautosegmenttiin. Kaikkein pienimmät vuodet ovat kuitenkin Cliolla jo takana, sillä nykyinen Clio hätyyttelee kokonsa puolesta jo entisiä C-segmenttiläisiä. Tätähän automaailman kehitys on.Faceliftissä Clion suunnittelijoilla on ollut hiukan tekemistä, sillä toimivaa ja Renaultin mallistoon sopivaa tyyliä ei ole haluttu sotkea liiaksi. Niinpä etupuskurille on haettu hiukan leveämpi ilme, takapuskuri on muotoiltu hiukan jykevämmäksi ja valoja on päivitetty LED-teknologiaa käyttäviksi. Vaikka Intens-varustetasossa kaikki valot hoituvat LEDeillä, mallistoilmeen kannalta tärkeintä on Renaultin C-mallisen päivänajovalon "ledistyminen" kaikissa varustetasoissa.Koeajoyksilössä lisää näyttävyyttä on haettu 16-tuumaisilla vanteilla, joihin on lisätty vielä musta värikoodaus sävykkäämmän ilmeen saavuttamiseksi. Myös Clion väripalettia on tarkistettu faceliftin yhteydessä. Pienillä muutoksilla malli pysyykin sangen kuranttina tyyliltään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyppysellinen muotiliikettäSisällä virkistystä on haettu paremmilla muoviosilla sekä miellyttävämmillä hallintalaitteilla, eikä turhaan. Clion ohjaamossa voikin aistia ripauksen ranskalaista mukavuutta ja tyyliä, jotka erottavat sen kilpakumppaneistaan. Uusi ohjauspyörä on miellyttävä ohjausväline ja vaihdekepissä on yllättävää pistoolikahvamaisuutta. Istuimet ovat sopivan nojatuolimaiset ja sisällä on tarpeeksi tilaa neljälle keskikokoiselle aikuiselle.Sisäilmeen kannalta merkittävää on keskikonsolin muotoilu: Renaultin valitsema minimalistinen epäsymmetria toimii hyvin. Koeajetusta Zen-varustetasosta alkaen kojelautaa hallitsee 7-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu navigaattori. Täyttä R-Link Evolutionia kevyempi Media Nav Evolution -järjestelmä tarjoaa jo kaiken oleellisen Bluetooth-yhteydestä navigointiin, joskin järjestelmän ajo-ohjeet ovat paikoin hiukan erikoisia. Ilahduttavasti paineentunnistuksella operoitava kosketusnäyttö ei ole liian jäykkä ja aamustarttien piristykseksi voi näppäillä musiikkia jopa hanskat kädessä.Ainoat poikkeukset hyvään tyyliin löytyvät ovista. Oven sulkeminen aiheuttaa ontosta peltirakenteesta rämähdyksen, joka ei sovi yhteen sisustan laatuvaikutelman kanssa. Takaikkunat avataan ainakin Zen-tasossa käsikampien avulla, mikä ei ole kovin vakavaa, mutta tuntuu erikoiselta navigaattorin yhteydessä. Perusmallin äänentoistojärjestelmän uhmakkaat kaiutinritilät sen sijaan piristävät vain perheen teini-ikäisiä. Kannattaakin harkita Bosen äänentoistojärjestelmäpakettia jo paremman ulkonäön vuoksi.Hyppysellinen mukavuuttaAjossa Clio ei juuri yllätä: ohjauksessa vallitsee edelleen tietty renaultmaisuus, mutta takavuosien pahin kuminauhamaisuus on jäänyt jo reilusti taakse. Niinpä Clio on näppärä vietävä kaupungissa ja moottoritiellä.Jousitus kertoo pitkälti samaa tarinaa, sillä selkeästi Clion suunnittelussa on luettu ranskalaisen auton jousitusopasta: mukavuus on etusijalla pienintä pintakovuutta lukuun ottamatta. Merkittävin kauneusvirhe kohdataan moottoritien saumoissa, joissa pehmeä alusta on yllättävän pulassa. Parempi ulosjoustojen hallinta ei tekisi haittaa auton vakaudelle.Suurimmat nokankoputukset kohdistuvat moottoriin ja vaihteensiirtoon. Viisivaihteinen manuaali toimii periaatteessa hyvin, mutta yhdessä moottorin maltillisten voimavarojen kanssa kaupunkiajossa saattaa joutua palaamaan ykkösvaihteelle vielä kaksinumeroisissakin nopeuksissa. Myös peruutusvaihteen löytyminen saattaa vaatia pari yritystä, mikä tekee tiukoissa paikoissa vekslaamisesta turhan jännittävää.Renaultin 0,9-litrainen kolmisylinterinen H4Bt-bensiinimoottori on saanut faceliftin yhteydessä ekologisuuspäivityksen, sillä turboahdetun TCe 90 eco2 S&S:n hiilidioksidit ovat pudonneet lähes 10%, 104 grammasta 94 grammaan kilometrillä, vaikka ilmoitetut kulutuslukemat vaatinevatkin fakiirin kärsivällisyyttä. Voimalähteen 90 hevosvoimaa (66 kW + 4 kW yliahdolla) riittävät kuitenkin mainiosti Clion liikuttamiseen kovempirytmisessäkin moottoritieajossa.Suurin ankeus odottaakin maltillisen alaväännön ja Clion ekologisuustoimintojen risteyskohdassa: vaihteen vaihtamisesta kertova symboli ja navigaattoriin sisäänrakennettu Driving Eco2 -taloudellisuusohjelma suosivat vaihteen vaihtamista juuri, kun pieni moottori alkaa saamaan juonesta kiinni. Erityisesti kylmällä moottorilla ajaessa voi taloudellisuusvinkkien myötä löytää itsensä sellaisesta vääntökuopasta, että sieltä täytyy erikseen kaivautua ulos. 140 newtonmetrin huippuvääntö saavutetaan 2 500 kierroksen kohdalla, joten 1 400 kierroksen sijasta tavoitteena kannattaa pitää 2 000 kierroksen tuntumaa.Vaikka Clio on muuten suomennettu hyvin, ajotietokone puhuu kotimaata vain turvavöiden ja vakionopeudensäätimen yhteydessä. Kulutustiedot ja matkamittari kerrotaan englanniksi.Farkun voimin loppuvuosiinRenault Clio on kevyellä kasvojenkohotuksella edelleen hyvässä asemassa mallin jatkovuosia ajatellen, sillä se tarjoaa harmaana ja ankeana pidettyyn pikkuautoluokkaan hiukan säihkettä ja pehmeyttä. Oma lukunsa on sekin, että Clion saa edelleen farmarimallina, monien kilpailijoiden luottaessa vain normaalikokoiseen hatchbackiin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Clio Energy TCe 90 eco2 S&S Zen Hinta alkaen 16 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 333 € Ajoneuvovero 121 €/ v Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2500 r/min) Vääntö 140 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 5,1 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 94 g/km Mitat pituus 4062 mm, leveys 1731 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2589 mm Tavaratila: 300 l Omamassa: 1088 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest Ei testattu Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen