27.8.2023

Rimac Nevera on kaikkien aikojen nopein tuotantosähköauto Nürburgringillä – mitä mieltä tulisi olla ajasta 7:00.92?

Neveran erikoismallin kellottamaa kierrosaikaa lähellekään ei ole yksikään toinen tuotantosähköauto päässyt, mutta järjettömistä tehoista huolimatta akkuauto jää edelleen suhteellisen kauas polttomoottori- ja hybridiautojen dominoimasta kärjestä.

Nürburgringin Nordschleife on maailman tärkein paikka mitä tulee automallien laittamiseen järjestykseen kierrosajan perusteella. Monien huippuunsa viritettyjen katuautojen tapauksessa sijoittuminen Nürburgringin tulostaululla on tärkeimpiä itsemäärittelyn välineitä.

Viime viikolla saksalaisradalta kuultiin jälleen ennätysuutisia, mutta omasta luokastaan. Kroatialaishypersähköauto Rimac Nevera LE Time Attack ylsi nimittäin kirkkaasti tuotantosähköautojen ennätysaikaan. Neveran aika 20,6 kilometrin osuudella oli 7:00.92, ja virallisella 20,832 kilometrillä puolestaan 7:05.29.

Sähköautolla ei siis vielä ole alitettu seitsemän minuutin haamurajaa, mutta ei se kaukanakaan ollut. Aika ja sitä kautta luokkaennätys vahvistettiin auton omilla telemetriatiedoilla sekä TÜV SÜD:in puolueettomilla mittaustuloksilla. Kierroksen ajoi kroatialainen kilpakuljettaja Martin Kodrić ja alla olivat Michelin Cup2R -renkaat.

Neveralla on hallussaan jo parikymmentä sähköautojen maailmanennätystä. Nevera LE Time Attack puolestaan on 12 kappaleen erikoiserä, jonka ensimmäinen edustaja ennätysauto on. Auto on nyt luovutettu ostajalleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten suhteuttaa Neveran ennätysaika?

Pyöristettynä sekunnin verran yli seitsemän minuutin aika ei tietysti tarkoita mitään ennen kuin se on suhteutettu muihin ennätysaikoihin.

Jos tuotantosähköautojen ennätyksistä puhutaan, edellinen ennätys ei ollut ehtinyt kovasti vanhentua, sillä se oli kesäkuulta 2023. Tuolloin isokokoinen sedan, Tesla Model S Plaid Track Packilla varustettuna, kellotti ajan 7:25.231. Sitä edellinen ennätys oli niin ikään Model S Plaidilla, pyöreästi kymmenen sekuntia hitaammalla ajalla.

Voi melko turvallisin mielin todeta, ettei Model S tule näköpiirissä olevalla tekniikalla ottamaan ennätystä Neveralta takaisin, sen verran mittavasta erosta puhutaan.

Ennen Tesloja tuotantosähköautojen maailmanennätystä piti hallussaan Porsche Taycan noin 7 minuutin ja 42 sekunnin tuloksellaan. Kun näille luvuille yltäviä sähköautoja on toistaiseksi vähän, myös erot ovat melko suuria.

Tuotantomallisten polttomoottori- ja hybridiautojen ennätyksiin järjettömillä tehoilla varustetulla Neveralla ei sen sijaan ole mitään asiaa. Kaikkien aikojen nopein tuotantoauto radalla on ollut hyperauto Mercedes-AMG One ajalla 6:35.183. Kymmenettä sijaa pitää Porsche 918 Spyder Weissach Packagella noin 6 minuutin ja 57 sekunnin ajallaan. Näiden väliin mahtuvat muiden muassa Mercedes-AMG GT Black Series (#3; 6:43.616), Porsche 911 GT3 RS (#4; 6:44.84) sekä Lamborghini Huracán Performante (#7; 6:52.01).

Porsche 911 GT3 RS:ssä on vain noin neljäsosa Neveran järjettömistä, lähes 2 000 hevosvoiman voimavaroista. Silti kierrosaika on 911:llä 15 sekuntia Neveraa parempi. Yksi tärkeimmistä tekijöistä radikaalissa erossa taitaa löytyä omamassasta. Nevera on peräti 700 kiloa GT3 RS:ää painavampi, eikä tämä ole edes 911-malliston kevein jäsen. Olisiko sähköautojen painon tuomista haitoista syytä keskustella enemmänkin?

Kaikkien aikojen nopein Nordschleifella on edelleen turvallisen tappavasti Le Mans -prototyyppi-jatkokehitelmä Porsche 919 Hybrid Evo, ajalla 5:19.55.

Lähteet: Rimac Automobili, Autoexpress Kuvat: Rimac Automobili, Tesla, Porsche Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat