Ajoneuvot | Uutinen | 21.2.2020

Ranskalainen ratkaisu pienen toimintasäteen sähköautolla matkailuun: akkutraileri

Kun akun kapasiteetti ei riitä suunniteltuun roadtrippiin, ranskalainen EP Tender tarjoaa perässä raahattavaa akkupakettia.

Jaa artikkeli

Markkinoilla on jo useampia edullisen luokan sähköautoja. Monen yhdistävä tekijä on niiden pienet ajoakut, jotka tarkoittavat tiuhempaa lataustarvetta pitkillä matkoilla.

Ranskalainen yritys EP Tender uskoo keksineensä ratkaisun, jonka avulla hinnan ja toimintamatkan väliset kompromissit saadaan tasoitettua. Ei, ratkaisu ei ole perässä vedettävä dieselkäyttöinen generaattori, vaan perässä vedettävä akkupaketti.

Yrityksen alkuperäinen idea tosin oli laittaa pieneen perävaunuun akkujen sijaan aggregaatti, tällaisia sähköauton sarjahybridiksi muuttavia keksintöjä on heillä yhä vuokrattavissa noin 20 kappaletta. Akkujen hintojen laskettua yritys päätti kuitenkin siirtyä suoraan akkuihin.

EP Tender haluaa saada vuokrattavia perävaunujaan suosituimpien lomareittien varrelle sähköautoilla lomailevien elämän helpottamiseksi.

Mahdollisesti yhteistyöhön autonvalmistajien kanssa

Tarkoituksena on, että tulevaisuudessa sähköautoilijoiden täytyy vain ajaa kärryn eteen, odottaa sen itsenäistä autoon kytkeytymistä ja sen jälkeen nauttia ylimääräisen 60 kilowattitunnin tuomasta toimintamatkasta. Tämänhetkisen prototyypin kapasiteetti on 38 kWh, mutta valmistaja tähtää saamaan tuotantomalleihin 60 kWh.

Yrityksen mukaan pyörillä kulkevan akuston vuokrahinta olisi noin 34 euroa.

EP Tenderin toimitusjohtaja Jean-Babtiste Segard kertoi käyvänsä neuvotteluita ranskalaisten autonvalmistajien Renaultin ja PSA-ryhmän kanssa tehdasasennetuista vetokoukuista ja perävaunuihin sopivista liittimistä heidän sähköautoihin.

EP Tenderin on tarkoitus toimia tulevaisuudessa ylläolevan videon näyttämällä tavalla.

Tällä hetkellä moni täyssähköauto ei sovellu peräkärryn vetämiseen, mutta EP Tenderin mukaan tämä tulee muuttumaan vuonna 2022. Sitä ennen koukun ja liittimet voi asennuttaa 600 eurolla.

Renault olikin yksi pioneereistä ratkaisemassa sähköautojen pitkän matkan ajamisen ongelmia. Vuonna 2008 autonvalmistaja teki yhteistyössä israelilaisen Better Placen kanssa vaihdettavia akkuja täyssähköautoihinsa. Yritysidea ei kuitenkaan kantanut pitkälle, Better Place ajautui konkurssiin vuonna 2013.

Aerodynamiikkaa ja madallusta

EP Tender painii tällä hetkellä akkutrailereidensa heikkojen kohtien parissa. Perävaunuja muun muassa suunnitellaan uusiksi paremman aerodynamiikan saavuttamiseksi. Lisäksi perävaunuihin sisällytetään toinen sarja pienempiä renkaita, jotka ohjaavat perävaunua peruutettaessa.

Valmistaja tähtää yhden akkutrailerin kustannuksien olevan 10 000 euroa ja voittoa yritys tavoittelee vuodelle 2024, joka edellyttäisi 60 000 asiakasta vuokraamaan yhteensä 4 150 eri traileria.

Lähde: Automotive News Europe, EP Tender Kuva ja video: EP Tender

Jaa artikkeli

Keskustelu