30.12.2022

Sähkömoottorissa merkittäviä etuja talvella – toimii polttomoottoria paremmin pakkasessakin

Sähköautossa on kylmissä olosuhteissa jopa etuja polttomoottorikäyttöiseen autoon verrattuna.

Kun pakkanen paukkuu ja lämpömittari painuu miinukselle, se vaikuttaa kaikkiin autoilijoihin ja autoihin. Osa autoiluun tarvittavasta energiasta kuluu auton lämmittämiseen, oli auton voimanlähde mikä tahansa. Lisäksi lumessa ja sohjossa ajaminen kuluttavat auton energiaa enemmän kuin jos kuivalla tiellä ajaisi.

Sähköauton toimintavarmuus saattaa kuitenkin mietityttää monia, kun kokemusta sähköautosta ei ole. Sähköautoilijan ei kannata kuitenkaan huolestua pakkasesta. Sähköautojen akut kestävät hyvin pakkasta ja kylmää ja sähkökäyttöisellä autolla on pakkasessa jopa sellaisia etuja, mitä polttomoottorilla toimivissa autoissa ei ole.

– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, sanoo Kamuxin maajohtaja Jani Koivu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköauto vaatii pakkasella enemmän latausta

Sähköautoilijan täytyy kuitenkin valmistautua lataamaan ajoneuvoaan useammin pakkasella kuin lämpimällä kelillä, sillä kylmä ilma kuluttaa sähköauton akun energiaa, osa virrasta menee auton lämmittämiseen. Täytyy myös muistaa, että bensa- ja dieselkäyttöisen auton polttoaineen kulutus on myös pakkasella kovempi. Sähköautoa pitää kuitenkin valmistautua lataamaan useammin kuin lämpimällä kelillä, sillä kylmä ilma vaatii enemmän energiaa.

Sähköauton etuna kuitenkin on, että se lämpiää heti käynnistettäessä, vaikka esilämmitystä ei olisi.

Kun lämpötila laskee, niin sähköautojen toimintamatka lyhenee senkin vuoksi, että talvikelit lisäävät kulutusta myös ajossa – lumi, sohjo lisäävät vierinvastusta ja kylmä ilman puolestaan ilmanvastusta.

– Sähköautoilijan kannattaa olla latauksessa tarkkaavaisempi ja suunnitelmallisempi kuin kesäaikaan. On tärkeä varmistaa, ettei akku pääse liian tyhjäksi silloin, kun jättää auton seisomaan kylmään ilman että tarjolla on latausmahdollisuutta. Käynnistäminen vie aina virtaa ja siksi tulee muistaa, että sähköä on riitettävä myös ajamiseen lähimmälle latauspisteelle. Kyse on kuitenkin normaalista talviautoiluun liittyvästä suunnitelmallisuudesta, jota kaikkien autoilijoiden olisi hyvä omaksua osaksi turvallista liikennekäytöstä, Koivu muistuttaa.

Sähköauton edut pakkasella

Auto lämpenee heti

Sähköauto kannattaa ladata yön aikana. Joissakin sähköautomalleissa on etäohjaus, jolloin lämmityksen voi käynnistää esimerkiksi puhelinsovelluksella. Vaikka esilämmitystä ei olisi, sähköauto lämpenee heti kun sen käynnistää, jolloin ikkunat sulavat nopeasti ja auton sisälämpötila on miellyttävä.

Liikkeelle joka säällä

Täyssähköauto on talvella toimintavarmempi kuin polttomoottoriauto. Sähköauto käynnistyy kovallakin pakkasella, koska sen akku ei jäädy eikä polttoaine hyydy tankkiin.

Kulutus

Talvella lämmittäminen syö auton energiaa, oli sitten kyse polttomoottori- tai sähköautosta. Kovilla pakkasilla sähköauton ajokantama voi lyhentyä kymmeniä prosentteja, mutta tavallisessa kaupunkiajossa ero leudommassa lämpötilassa ajamiseen ei ole merkittävä.

Lähde: Kamux

Luetuimmat