30.12.2022 Ajoneuvot Sähkömoottorissa merkittäviä etuja talvella – toimii polttomoottoria paremmin pakkasessakin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautossa on kylmissä olosuhteissa jopa etuja polttomoottorikäyttöiseen autoon verrattuna. Kun pakkanen paukkuu ja lämpömittari painuu miinukselle, se vaikuttaa kaikkiin autoilijoihin ja autoihin. Osa autoiluun tarvittavasta energiasta kuluu auton lämmittämiseen, oli auton voimanlähde mikä tahansa. Lisäksi lumessa ja sohjossa ajaminen kuluttavat auton energiaa enemmän kuin jos kuivalla tiellä ajaisi.Sähköauton toimintavarmuus saattaa kuitenkin mietityttää monia, kun kokemusta sähköautosta ei ole. Sähköautoilijan ei kannata kuitenkaan huolestua pakkasesta. Sähköautojen akut kestävät hyvin pakkasta ja kylmää ja sähkökäyttöisellä autolla on pakkasessa jopa sellaisia etuja, mitä polttomoottorilla toimivissa autoissa ei ole.– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, sanoo Kamuxin maajohtaja Jani Koivu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto vaatii pakkasella enemmän lataustaSähköautoilijan täytyy kuitenkin valmistautua lataamaan ajoneuvoaan useammin pakkasella kuin lämpimällä kelillä, sillä kylmä ilma kuluttaa sähköauton akun energiaa, osa virrasta menee auton lämmittämiseen. Täytyy myös muistaa, että bensa- ja dieselkäyttöisen auton polttoaineen kulutus on myös pakkasella kovempi. Sähköautoa pitää kuitenkin valmistautua lataamaan useammin kuin lämpimällä kelillä, sillä kylmä ilma vaatii enemmän energiaa.Sähköauton etuna kuitenkin on, että se lämpiää heti käynnistettäessä, vaikka esilämmitystä ei olisi.Kun lämpötila laskee, niin sähköautojen toimintamatka lyhenee senkin vuoksi, että talvikelit lisäävät kulutusta myös ajossa – lumi, sohjo lisäävät vierinvastusta ja kylmä ilman puolestaan ilmanvastusta.– Sähköautoilijan kannattaa olla latauksessa tarkkaavaisempi ja suunnitelmallisempi kuin kesäaikaan. On tärkeä varmistaa, ettei akku pääse liian tyhjäksi silloin, kun jättää auton seisomaan kylmään ilman että tarjolla on latausmahdollisuutta. Käynnistäminen vie aina virtaa ja siksi tulee muistaa, että sähköä on riitettävä myös ajamiseen lähimmälle latauspisteelle. Kyse on kuitenkin normaalista talviautoiluun liittyvästä suunnitelmallisuudesta, jota kaikkien autoilijoiden olisi hyvä omaksua osaksi turvallista liikennekäytöstä, Koivu muistuttaa.Sähköauton edut pakkasellaAuto lämpenee hetiSähköauto kannattaa ladata yön aikana. Joissakin sähköautomalleissa on etäohjaus, jolloin lämmityksen voi käynnistää esimerkiksi puhelinsovelluksella. Vaikka esilämmitystä ei olisi, sähköauto lämpenee heti kun sen käynnistää, jolloin ikkunat sulavat nopeasti ja auton sisälämpötila on miellyttävä.Liikkeelle joka säälläTäyssähköauto on talvella toimintavarmempi kuin polttomoottoriauto. Sähköauto käynnistyy kovallakin pakkasella, koska sen akku ei jäädy eikä polttoaine hyydy tankkiin.KulutusTalvella lämmittäminen syö auton energiaa, oli sitten kyse polttomoottori- tai sähköautosta. Kovilla pakkasilla sähköauton ajokantama voi lyhentyä kymmeniä prosentteja, mutta tavallisessa kaupunkiajossa ero leudommassa lämpötilassa ajamiseen ei ole merkittävä.Lähde: Kamux Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”