14.1.2024

Seat Ibiza on nyt neljänkympin ja kuoleman välissä – tähän kohtaan kelpaa siis juhlamalli

Voi olla, että se päätyseinä on Ibizan osalta jo aika lähellä, mutta se ei estä juhlimasta tämän vuonna 1984 ensiesitellyn Seatin suosituimman mallinimen 40-vuotista taivalta. Ibiza on muillakin tavoin tärkeimpiä malleja koko espanjalaismerkin 74-vuotisessa historiassa.

Tällä hetkellä alkaa näyttää siltä, että Seat-brändin kohtalo perinteisenä autonvalmistajana on sinetöity, ja Volkswagen-konserni olisi jatkamassa mieluummin siitä eriytetyn, sporttisempana markkinoitavan Cupra-brändin kanssa.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo valmistaa ja myy autoja kuitenkin toistaiseksi edelleen omalla nimellään. Yksi malleista on viidennen sukupolven Ibiza, joka on erään Seatin historian avainmallin perillinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ibiza oli ensimmäinen kosketus tulevaisuuteen

Seatin perustivat silloisen Francon Espanjan hallitus sekä italialainen autonvalmistaja Fiat vuonna 1950. Sen jälkeen Seat eteni kolmisenkymmentä vuotta teknisessä mielessä Fiatin komennossa, ja muistettavimpia malleja tuolta ajalta on esimerkiksi Seat 600, Fiat 600:n espanjalaisklooni.

Fiatin ja Seatin välit menivät kuitenkin poikki 80-luvulle tultaessa, ja näin demokratiaan siirtyneen Espanjan hallinto joutui etsimään valtionyhtiölle uutta yhteistyökumppania. Neuvotteluja käytiin Japanissa asti, ja olisi ollut mahdollista, että esimerkiksi Toyota olisi ottanut Seatin siipiensä suojiin.

Lopulta sopiva yhteistyökumppani Seatille löytyi Volkswagen Groupista, ja vuonna 1986 VW osti Seatin kokonaan itselleen.

Ensimmäinen Volkswagenin ohjauksessa syntynyt uusi Seat-malli oli nimenomaan kaupunkiauto Ibiza. Tasan 40 vuotta sitten debytoineessa Ibizassa näkyi monen arvostetun toimijan kädenjälki. Auton voimalinja oli - ei enempää eikä vähempää kuin - Porschen käsialaa, ulkomuodosta vastasi Italdesign Giugiaro ja tuotantolinjan valmisteli saksalainen Karmann. Eikä siinäkään vielä kaikki, auton pohjalta löytyi edelleen Fiat Ritmon alustarakenteita.

Viisi sukupolvea ovat kuljettaneet Ibizan aina tähän päivään asti. Jo toisesta sukupolvesta lähtien, kuten nykyäänkin, Ibiza on perustunut Volkswagen Polon kanssa samalle perustalle. Vuoden 1984 jälkeen Seat on myynyt yli 6 miljoonaa Ibizaa, mikä tekee siitä espanjalaismerkin myydyimmän mallinimen.

On kuitenkin melko todennäköistä, että tämä vuonna 2017 esitelty viitospolvi tulee jäämään viimeiseksi Seat Ibizan nimellä tuotettavaksi automalliksi.

Anniversary Limited Edition

Seat Ibizan 40-vuotisen taipaleen kunniaksi luotu erikoismalli on melko tyypillinen pikkuauton juhlamalli. Vastaavaa on viime aikoina nähty esimerkiksi Opel Corsasta ja Vauxhall Novasta, niin ikään 40 vuoden kunniaksi.

Tyypillisyys tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että erikoismalli perustuu erilaisiin visuaalisiin elementteihin sekä kattavaan varusteluun. Ibiza Anniversary Limited Edition verhoutuu Graphene Grey -ulkoväriin, ja alla pyörivät 18-tuumaiset Cosmo Grey -aluvanteet. Juhlamallista muistutetaan lisäksi erillisillä B-pilarin teksteillä.

Lähde ja kuvat: Seat Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat