8.10.2020

Tesla sanoo ei lehdistölle – viestintäosasto suljettu Yhdysvalloissa

Tesla Model 3

Tesla sanoo ei lehdistölle sulkemalla kokonaan viestintäosastonsa Yhdysvalloissa. Kotimarkkinoiden toimittajilla on ollut jo kuukausia vaikeuksia saada valmistajalta yhtään mitään, mutta nyt tilanne on vahvistettu.

Sähköautovalmistajana tunnettu Tesla sanoo ei lehdistölle lopettamalla tiedotus- ja suhdetoiminnan kokonaan Yhdysvaltojen osalta. Toimittajilla on ollut ongelmia saada mitään vastauksia jo pidemmän aikaa valmistajan kotimaassa. Nyt Electrek vahvisti, että Teslalla ei ole enää ollenkaan viestintäosastoa (public relations) vaan se on lopetettu.

Käytännössä tämä tarkoittaa Teslan olevan ensimmäinen, ja ainoa, autonvalmistaja, joka ei kommunikoi lehdistön kanssa – Yhdysvalloissa. Tesla on muutenkin poikennut satoja miljoonia markkinointiin käyttävistä kilpailijoistaan nyrpistämällä nokkaansa perinteiselle markkinointiviestinnälle suosien muita kanavia.

Electrek kertoo saanensa vahvistuksen tiedolle Teslan sisältä hyvin korkealta taholta. Sanatarkasti lähteen kerrotaan sanoneen “We no longer have a PR Team.”, eli vapaasti käännettynä: "Meillä ei enää ole viestintätiimiä".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla sanoo ei lehdistölle

Yhdysvaltojen puolella toimittajat eivät ole saaneet kyselyihinsä vastauksia enää kuukausiin. Toisinaan valmistajalta on lähtenyt jonkinlainen sähköpostitiedote, mutta nämäkin ovat tuntuneet Electrekin mukaan puoliksi epävirallisilta.

Edellinen virallisesti viestinnästä vastannut Teslalla työskennellyt henkilö oli Keely Sulprizio ja hän vaihtoi työnantajaa lähes vuosi sitten joulukuussa. Ilmeisesti tämän jälkeen jokaikinen Teslan viestintäosastolla työskennellyt on joko vaihtanut työnantajaa tai siirtynyt sisäisesti toisiin tehtäviin. Sulprizion jälkeen Alan Cooper oli hetken aikaa ylin jäsen, mutta hän siirtyi jo helmikuussa toisiin tehtäviin ja on sittemmin myös vaihtanut työnantajaa.

Vaikuttaa siltä, että Teslan viestintäosasto Yhdysvalloissa on ollut muutenkin haastava ja tuulinen työpaikka. Ilmeisesti työurat ovat jääneet lyhyiksi ja kokoonpano on ollut pieni verrattuna vastaaviin autonvalmistajiin.

Youtube tulee jatkossakin toimimaan Teslan markkinointikanavana ja Tesla pitää huolen näkyvyydestä sillä puolella tarjoamalla sopimuksia tubettajille. Tätä varten yrityksestä löytyy työntekijöitä, mutta heidän roolinsa poikkeaa perinteisestä tiedottamisesta.

Euroopan ja Aasian markkinoilla on edelleen viestintään keskittyineitä työntekijöitä, jotka jatkavat ainakin näillä näkymin normaalisti. Nyt kyseessä on vain Yhdysvaltojen alue ja valmistajan pääkonttorin viestintäosasto – toisaalta tuon puute tehnee aluettaisen viestinnän työstä aiempaa haastavampaa.

Elon Musk kertoo kaiken

Jatkossa Teslan tiedotuskanava lienee toimitusjohtaja Elon Muskin Twitter-tili, jolla onkin yli 39 miljoonaa seuraajaa. Tuota kautta tieto leviää kyllä nopeasti ja tehokkaasti.

Näyttää siltä, että Yhdysvalloissa Tesla jättää jatkossakin kaikki lehdistöjen tiedustelut vastaamatta eikä suostu kommentoimaan mitään uutisointia. Ainoa mahdollisuus saada vastauksia lienee Muskin Twitter-tilin välityksellä. Ongelmallisesti Musk ei ehdi vastaamaan kuin murto-osaan viesteistä ja hän tuntuu suosivan näissä häntä kritiikittä ylistäviä ihailijoita, jotka eivät haasta Muskin mielipiteitä tai näkemyksiä.

Lehdistön täydellinen huomiotta jättäminen tarkoittaa välillisesti myös kuluttajan sivuuttamista. Se on huolestuttava merkki, joten nyt jännitämme leviääkö valmistajan politiikka jossain vaiheessa koskemaan myös Eurooppaa.

Kuvituskuva: Tesla, Lähde: Electrek

Luetuimmat