8.10.2020 Ajoneuvot Tesla sanoo ei lehdistölle – viestintäosasto suljettu Yhdysvalloissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla sanoo ei lehdistölle sulkemalla kokonaan viestintäosastonsa Yhdysvalloissa. Kotimarkkinoiden toimittajilla on ollut jo kuukausia vaikeuksia saada valmistajalta yhtään mitään, mutta nyt tilanne on vahvistettu. Sähköautovalmistajana tunnettu Tesla sanoo ei lehdistölle lopettamalla tiedotus- ja suhdetoiminnan kokonaan Yhdysvaltojen osalta. Toimittajilla on ollut ongelmia saada mitään vastauksia jo pidemmän aikaa valmistajan kotimaassa. Nyt Electrek vahvisti, että Teslalla ei ole enää ollenkaan viestintäosastoa (public relations) vaan se on lopetettu. Käytännössä tämä tarkoittaa Teslan olevan ensimmäinen, ja ainoa, autonvalmistaja, joka ei kommunikoi lehdistön kanssa – Yhdysvalloissa. Tesla on muutenkin poikennut satoja miljoonia markkinointiin käyttävistä kilpailijoistaan nyrpistämällä nokkaansa perinteiselle markkinointiviestinnälle suosien muita kanavia. Electrek kertoo saanensa vahvistuksen tiedolle Teslan sisältä hyvin korkealta taholta. Sanatarkasti lähteen kerrotaan sanoneen “We no longer have a PR Team.”, eli vapaasti käännettynä: "Meillä ei enää ole viestintätiimiä". Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tesla sanoo ei lehdistölle Yhdysvaltojen puolella toimittajat eivät ole saaneet kyselyihinsä vastauksia enää kuukausiin. Toisinaan valmistajalta on lähtenyt jonkinlainen sähköpostitiedote, mutta nämäkin ovat tuntuneet Electrekin mukaan puoliksi epävirallisilta. Edellinen virallisesti viestinnästä vastannut Teslalla työskennellyt henkilö oli Keely Sulprizio ja hän vaihtoi työnantajaa lähes vuosi sitten joulukuussa. Ilmeisesti tämän jälkeen jokaikinen Teslan viestintäosastolla työskennellyt on joko vaihtanut työnantajaa tai siirtynyt sisäisesti toisiin tehtäviin. Sulprizion jälkeen Alan Cooper oli hetken aikaa ylin jäsen, mutta hän siirtyi jo helmikuussa toisiin tehtäviin ja on sittemmin myös vaihtanut työnantajaa. Vaikuttaa siltä, että Teslan viestintäosasto Yhdysvalloissa on ollut muutenkin haastava ja tuulinen työpaikka. Ilmeisesti työurat ovat jääneet lyhyiksi ja kokoonpano on ollut pieni verrattuna vastaaviin autonvalmistajiin. Youtube tulee jatkossakin toimimaan Teslan markkinointikanavana ja Tesla pitää huolen näkyvyydestä sillä puolella tarjoamalla sopimuksia tubettajille. Tätä varten yrityksestä löytyy työntekijöitä, mutta heidän roolinsa poikkeaa perinteisestä tiedottamisesta. Euroopan ja Aasian markkinoilla on edelleen viestintään keskittyineitä työntekijöitä, jotka jatkavat ainakin näillä näkymin normaalisti. Nyt kyseessä on vain Yhdysvaltojen alue ja valmistajan pääkonttorin viestintäosasto – toisaalta tuon puute tehnee aluettaisen viestinnän työstä aiempaa haastavampaa. Elon Musk kertoo kaiken Jatkossa Teslan tiedotuskanava lienee toimitusjohtaja Elon Muskin Twitter-tili, jolla onkin yli 39 miljoonaa seuraajaa. Tuota kautta tieto leviää kyllä nopeasti ja tehokkaasti. Näyttää siltä, että Yhdysvalloissa Tesla jättää jatkossakin kaikki lehdistöjen tiedustelut vastaamatta eikä suostu kommentoimaan mitään uutisointia. Ainoa mahdollisuus saada vastauksia lienee Muskin Twitter-tilin välityksellä. Ongelmallisesti Musk ei ehdi vastaamaan kuin murto-osaan viesteistä ja hän tuntuu suosivan näissä häntä kritiikittä ylistäviä ihailijoita, jotka eivät haasta Muskin mielipiteitä tai näkemyksiä. Lehdistön täydellinen huomiotta jättäminen tarkoittaa välillisesti myös kuluttajan sivuuttamista. Se on huolestuttava merkki, joten nyt jännitämme leviääkö valmistajan politiikka jossain vaiheessa koskemaan myös Eurooppaa. Kuvituskuva: Tesla, Lähde: Electrek Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?