28.1.2021

Testissä peräkärryn renkaat – kun Majava meinasi puraista Golfiamme

Peräkärry rengastesti

Testi, jota ei ole aiemmin tehty, vaatii erityistä luovuutta. Perävaunun rengastestissä jouduimme ratkomaan muun muassa sen, miten suojella vetoautoa liiaksi luistelevalta kärryltä.

Peräkärryn rengastestiä suunnitellessamme oli testirenkaiden lisäksi päätettävä, millaisella kalustolla testi vietäisiin läpi. Kärryjähän meillä oli toimituksessa jo omasta takaa, kiitos viimekesäisten testien. Useissa väistö- ja jarrutuskokeissa uskollisesti palvellut Majava M 5030 LJ sai luvan toimia apuvälineenä myös rengastestissä – ennen urakkaa tarkastimme kärryn kunnon huolellisesti, etteivät tulokset jäisi aiemmissa testeissä syntyneistä vaurioista kiinni.

Peräkärry rengastesti renkaan vaihto

Vetoauton valinta selvisi sekin harvinaisen suoraviivaisesti, sillä juuri ennen talven tuloa olimme ostaneet omaksemme liki 200 000 kilometriä ajetun Volkswagen Golf Variant TDI:n.

Suomalaisten keskivertoautoa kuvastava dieselfarkku sopi tehtävään kaiken kaikkiaan kuin nakutettu muuten paitsi rengastuksensa osalta: testiä varten vaihdoimme Golfissa olleiden käytettyjen talvirenkaiden tilalle tuliterät Nokian Nordman 7 -nastarenkaat.

Peräkärry rengastesti renkaan vaihto

Juuri peräkärryn rengastesti oli siis syynä siihen, miksi vielä ajokuntoiset talvirenkaat joutuivat kierrätykseen… Tätähän emme vielä ennen testijutun ilmestymistä tohtineet paljastaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Törmäys estettiin stopparilla

Kesäisemmät kokeet sulalla asvaltilla ehdimme tehdä jo aiemmin syksyllä uudella Škoda Octavialla. Jo noissa märän kelin koitoksissa kärryn luistot olivat tietyillä renkailla niin laajoja, että aloimme huolestua yhdistelmän hyvinvoinnista. Kun mentäisiin lumelle ja jäälle, ilman erityistoimia vaunu osuisi varmuudella nastarenkain varustetun vetoauton kylkeen viimeistään silloin, kun kokeisiin lähdetään kesärenkailla.

Peräkärry rengastesti

Ja vaikka vetoauto oli nyt vaihtunut vanhemmaksi, emme toki tahtoneet hajottaa sitä sen enempää kuin uuttakaan veturia – etenkään, kun käytetyn auton käyttötesti oli vasta päässyt kunnolla vauhtiinsa.

Peräkärry rengastesti stoppari

Niinpä rakensimme tätä tarkoitusta varten stopparin. Metallista hitsattu rakenne tukeutui Golfin hinaus- ja vetokoukkuihin, ja yhdessä peräkärryn aisaan rakennettujen vastakappaleiden kanssa kokonaisuus pysäytti vaunun liiallisen luiston. Stoppari antoi vaunulle kuitenkin sen verran luistokulmaa, että renkaiden pitoerot tulivat takuulla selviksi – siinä vaiheessa kun vastakappaleet osuivat toisiinsa, peli oli pidon osalta jo niin kutsutusti menetetty.

Ei hätävarjelun liioittelua

Lumella tehdyissä käsittelykokeissa stoppari tuli kuin tulikin tarpeeseen. Käsittelykokeisiin kuului suunnanvaihtoja ja nopeita kaistanvaihtosimulaatioita.

Mukana olleista renkaista nastarengas, pohjoismainen kitkarengas ja peräkärryn M+S-ensiasennusrengas selvittivät kokeen vielä suhteellisen maltillisella luistokulmalla, mutta kesärenkaan kanssa oli toisin.

Kaistanvaihtosimulaatiot aloitettiin nopeudesta 35 km/h, jolloin kärryn luistokulmat olivat jo suurempia kuin talvirenkailla 60 km/h -nopeudessa. Kun nopeutta lisättiin kesärenkaalla 10 km/h, kärry heilahti poikkeutuksessa jo niin paljon, että stopparista oli hyötyä. Ilman sitä Golfimme peräpää olisi kaivannut meikkiä – nyt käyttötestiä voidaan jatkaa siloisin pinnoin.

Testirenkaat, koko 155/80 R13

Peräkärry rengastesti renkaat

  • Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas)
  • Continental Eco Contact 6 (kesärengas)
  • Nokian Nordman 7 (nastarengas)
  • Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas)

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat