8.12.2019 Ajoneuvot Tiedätkö miten sähköauton akut toimivat? Volkswagen kertoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot yleistyvät kiihtyvällä tahdilla – myös Suomessa. Monelle sähköauton toimintatapa voi olla epäselvää, joten Volkswagen julkaisi lyhyen esitelmän ID-malliensa sielunelämästä ja akkuteknologiasta. Volkswagenin ensimmäinen ainoastaan sähköautoksi suunniteltu malli, ID.3, tarjoaa valmistajan mukaan parhaimmillaan jopa 550 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Pikalatauksen teho yltää 100 kilowattiin, joten puolessa tunnissa matkaa karttuu 290 kilometriä. Erot ovat suuria esimerkiksi e-Golfiin. Volkswagen on julkaissut akkuteknologian perusteista kertovan artikkelin, joka valottaa ID.3:n toimintaa.Sähköauton korkeajänniteakustossa käytetään litium-ioni kennoja, jollaisia käytetään myös esimerkiksi älypuhelimissa ja tableteissa. Yksittäinen kenno on akkujärjestelmän pienin yksittäinen osa ja sen tehtävänä on varastoida ja vapauttaa energiaa.Yhdessä 24 kennoa muodostaa akkumoduulin. Moduulien määrää säätelemällä saadaan valmistettua erikokoisia akkuja – esimerkiksi ID.3 tulee saataville kolmella eri kokoisella akulla. Luonnollisesti useampi moduuli tarkoittaa suurempaa kapasiteettia ja pidempää toimintamatkaa.ID.3 tulee saataville korkeintaan kahdellatoista moduulilla. Korkeajänniteakku on todellakin nimensä veroinen, sillä ajoakkujärjestelmässä on kovimmillaan jopa 408 voltin jännitte. Jännite taas säädetään sillä, kuinka monta moduulia kytketään sarjaan ja kuinka monta rinnan.Los Angelesin autonäyttelyssä esitelty ID. Vizzion on sähköisen konseptiautoperheen uusin jäsen.Energiavirtaa korkeajänniteakun ja sähkömoottorin välillä säädellään erilaisella tehoelektroniikalla,joka myös muuntaa akun tasasähkön sähkömoottorille sopivaksi vaihtosähköksi.Sähköautossa on korkeajänniteakun lisäksi 12 voltin sähköjärjestelmä, eli autosta löytyy myös polttomoottoriautoista tuttu 12 voltin akku. Tätä järjestelmää ladataan jännitemuuntimen läpi korkeajänniteakulla. Matalajännitejärjestelmää tarvitaan siihen samaan kuin polttomoottoriautoissakin: valot, mukavuustoiminnot, sähköiset ohjausyksiköt ja niin edelleen. Matalajännitejärjestelmän vastuulla on myös korkeajännitejärjestelmän hallinta, eli 12 voltin akkua tarvitaan myös kytkemään korkeajänniteakku kontaktoreilla "kiinni".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi rakenne mahdollistaa sähkövoimalinjan paremman hyödyntämisenTäyssähköisiä autoja varten suunniteltu MEB-pohjarakenne hyödyntää valmistajan mukaan kaikki sähköisen voimalinjan tarjoamat edut. Sähköauto voidaan käytännössä kehittää akun ympärille, joten kapasiteetista ei tarvitse enää tinkiä puutteellisen akkutilan vuoksi.Tämä rakentamistapa helpottaa myös muiden komponenttien ja lisälaitteiden sijoittamista autoon. Akun litteän rakenteen puolestaan kerrotaan mahdollistavan yhdessä alustarakenteen kanssa hyvät sisätilat akselien väliin.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Volkswagen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Virtaviivaista tilankäyttöä: Volkswagen ID. Space Vizzion Concept Audi kasvattaa E-tron sähköauton toimintamatkaa vaihtamatta akkua – miten se on mahdollista? Volkswagen Groupin sähköpanostus kasvaa: kehitysbudjetti kohoaa 66 miljardiin euroon Kansan sähköautot – sähkögolfin hinta putoaa jälleen, e-Up vain 17 550 euroa! Viistoperäisempää sähkökyytiä: Audi E-tron Sportback Audilta kenkää 9 000 työntekijälle – syynä sähköön siirtymisen kustannukset Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”