Tilaa ja täyssähköä: Mercedes-Benz EQV tarjoaa paikallispäästöttömyyttä jopa kahdeksalle
Valmistajan mukaan Mercedes-Benz EQV on maailman ensimmäinen premium-luokan täyssähköinen tila-auto.
Kesällä Suomeen saapunut Mercedes-Benz EQC 400 aloitti yhtiön EQ-täyssähköautojen vyörytyksen, ja jo nyt mallisto saa jatkoa. Seuraava askel kantaa nimeä EQV, jota valmistaja kuvailee maailman ensimmäiseksi täyssähköiseksi premium-luokan tila-autoksi.
EQV:stä saatiin esimakua konseptina jo Geneven autonäyttelyssä. Nyt autosta paljastettiin sarjatuotantomalli ja tekniset tiedot. EQV:n ajoakku tarjoaa 90 kilowattitunnin käytettävän kapasiteetin, ja 150 kilowatin (204 hv) sähkömoottori välittää vedon etupyörille. Valmistaja kertoo akun löytyvän auton lattian alta, joten sisätilat eivät sähkökäyttöisyydestä ole kärsineet.
Toimintamatka tarkentuu
Mercedes-Benz on ilmoittanut toistaiseksi vain NEDC-mittaussyklin toimintamatkan, joka on 405 kilometriä. Todenmukaisempaa WLTP-tulosta saa siis vielä odottaa.
Auton latausportti löytyy keulasta. Vaihtovirtalataus onnistuu 11 kilowatin teholla, ja CCS-pikalatauksen teho yltää 110 kilowattiin.
Nimensä mukaisesti EQV:n juuret ulottuvat V-sarjan tila-autoon ja Vito-pakettiautoon. Ratkaisulla valmistaja kertoo hakevansa synergiaetuja tuotannossa, mikä mahdollistaa myös nopean reagoinnin kysynnän vaihteluihin.
Moneen käyttöön
Mercedes-Benz kuvailee EQV:n venyvän kaikkeen shuttle-kuljetuksista suuren perheen tarpeisiin, sillä autoa valmistetaan kahdella akselivälillä (kokonaispituudet 5140 ja 5370 mm), ja varustelusta riippuen EQV:n voi tilata 6-, 7- tai 8-paikkaisena.
Sisätiloista löytää myös tuoreen MBUX-käyttöliittymän 10-tuumaiselta näytöltä. Luonnollisesti järjestelmä on muokattu sähköauton tarpeisiin.
Ulkoa auton erottaa polttomoottorisista V-sarjan malleista etenkin uudesta keulamaskista, joka mukailee EQC:ssä esiteltyä tyyliä. Sisätiloista löytää Mercedes-Benzin sähköilmeen mukaisesti ruusukullan värisiä yksityiskohtia.
Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz