9.12.2017

Tonniluokan rohkea pintapäivitys? – Ford Transit Custom uudistuu

Transit_Custom_Trend

Ford Transit Custom herättelee 1-tonnisten pakettiautojen segmenttiä uudella ulkomuodollaan, mutta ainoaksi päivitykseksi se ei sentään jää.

Ford Transit Custom on jatkossa rohkea, ainakin valmistajansa mukaan. Jos kauneus on katsojan silmässä, lienee tilanne jokseenkin sama rohkeuden saralla. Mutta ulkoisesti auto on pian uusi.

Pintapäivitystä on luvassa myös ohjaamon puolelle. Valmistajansa mukaan pakettiauto on pian kuin liikkuva toimisto. Mukavuuspanostuksista ja ergonomiakohennuksista nauttivat todennäköisesti kaikki Transit-kuskit, vaikka eivät olisikaan toimistoa vailla.

Samaan syssyyn mallisto myös täydentyy. Uusin tulokas on polttoainetaloudellinen Econetic-versio.

2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori on saatavana myös uudella kuusivaihteisella automaattivaihteistolla. Tehovaihtoehdot ovat 105, 130 tai 170 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teknologiaa ja tavarankuljetusta

Kuten muutkin autovalmistajat, tuo Fordkin uutuuteen kehittynyttä teknologiaa. Tähän pakettiin kerrotaan kuuluvan älykäs nopeudenrajoitin ja kuolleenkulman varoitusjärjestelmä, jota täydentää risteävän liikenteen tunnistava toiminto. Fordin mukaan nämä herkut tarjotaan ensimmäisenä yksitonnisten pakettiautojen luokassa.

Yhtiö kertoo esittelevänsä Transit Customista myös lähipäästöttömään ajoon kykenevän ladattavan hybridimallin, jonka tuotannon on tarkoitus alkaa vuonna 2019.

Transit Custom PHEV -mallista kerrotaan jo sen verrran, että sähköllä voi ajaa 50 kilometriä, minkä jälkeen voimansiirrosta huolehtii litran EcoBoost-bensiinimoottori.

Kaikkea vanhaa ja hyvää ei ole uudistuksen myötä heivattu yli laidan. Auton saa jatkossakin kahdella eri kattokorkeudella, kahdella akselivälivaihtoehdolla, 2,6–3,4 tonnin kokonaispainolla (Suomessa 3,1-3,4), 1 450 kilon hyötykuormalla sekä eri korivaihtoehdoilla aina peruspakettiautosta jatkettuun ohjaamoon.

Pitkiä esineitä kuljettavaa ilahduttanee jatkossa väliseinään tehty luukku sekä integroitu kattoteline, joka voidaan taittaa pois silloin kun se ei ole käytössä.

Sporttia, sporttia

Ford Transit Custom -malliston huippu on dynaaminen, 170-hevosvoimainen Sport-malli, joka on saatavilla Euroopassa kahdeksalla eri kori- ja istuinvaihtoehdolla sekä lyhyellä tai pitkällä akselivälillä.

Sport-mallille ominainen tuplaraidoitus konepellissä ja korinmuotoilusarja on suunniteltu uudelleen uutta mallia varten. Siihen kuuluvat huomiota herättävä, kaksisävyinen musta raidoitus joko oranssilla tai hopeisella korostuksella.

Valmistajan mukaan sporttinen tyyli jatkuu ohjaamossa osittaisella nahkaverhoilulla, jossa yhdistyvät uudet kangaskoristelut ja nahkavahvikkeet.

Artikkelin kuvituskuvissa sporttimallin tunnistaa sinisestä väristä. Sisustakuvat ovat niin ikään kyseisestä versiosta.

Edeltäjän menestyksen vanaveteen

Uusi Transit Custom rakentuu edeltäjänsä menestykselle. Edellinen malli oli valmistajansa mukaan segmenttinsä myydyin auto 2015 ja 2016 ja se johtaa myös tämän vuoden 2017 myyntitilastoja 86 400 myydyllä pakettiautolla (tammi–syyskuu).

– Transit Custom on ollut menestys aina ensiesiintymisestään lähtien, ja tämä uusi versio nostaa jälleen panoksia, kertoo Fordin hyötyajoneuvoista Euroopassa vastaava toimitusjohtaja Hans Schep.

– Olemme kuunnelleet tarkasti asiakkaitamme ja tuoneet heille tonniluokan pakettiauton, joka on entistä tyylikkäämpi, edullisempi omistaa ja täynnä fiksuja ominaisuuksia.

Loppuvuodesta 2012 ensiesitelty Transit Custom oli ensimmäinen laajennetun Transit-tuoteperheen malli ja suurelta osin tämän mallin ansiosta Ford on pysynyt mukana hyötyajoneuvojen myyntitilastojen kärkikahinoissa Euroopassa. Tuoteperhettä ovat myöhemmin täydentäneet Transit Courier, Transit Connect ja Transit.

Ford ilmoitti elokuussa nostavansa Transitin, Transit Customin ja Tourneo Customin tuotantokapasiteettia vastatakseen lisääntyneeseen asiakaskysyntään. 52 miljoonan dollarin investointi Ford Otosan -yhteishankkeeseen Turkissa lisää tuotantoa Kocaelin tehtaalla 40 000 yksiköstä yli 330 000 ajoneuvoon vuodessa.

Uuden Transit Customin tuotanto alkaa vuoden 2018 alussa ja asiakastoimitukset vuoden 2018 keväällä.

Lähde ja kuvat: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat