9.9.2015

Tulossa: C-Max ja Grand C-Max uudistuvat

Valmistaja lupaa tila-autoasiakkaille ja aktiivisille perheille lisää mukavuusvarusteita, kehittyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita ja hienostuneisuutta.

Fordin tila-autouutuudet, viisipaikkainen C-MAX ja seitsemänpaikkainen Grand C-MAX tarjoavat valmistajansa mukaan jatkossa entistä paremmin tilaa, mukavuutta ja turvallisuutta. Lisäksi luvassa on edistyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita.

Uutuuksien pääkohderyhmää ovat aktiiviset perheet, joita Ford houkuttelee asiakkaikseen tekemällä jokapäiväisestä matkustamisesta miellyttävämpää ja stressittömämpää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaluukku auki jalkaa heiluttamalla

C-MAX-tuoteperheen autoissa on Hands-Free-takaluukku, jonka ansiosta takaluukun voi avata heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

Active Park Assist -pysäköintiavustin etsii sopivankokoisen parkkipaikan ja auttaa pysäköimään siihen ilman, että kuljettajan kädet ovat ratissa.

Kuljettaja voi pitää katseen tiessä ja kädet ratissa antamalla äänikomennolla käskyjä SYNC 2-järjestelmälle, jolla voi hallita radiota, navigaatiota, ilmastointia ja järjestelmään kytkettyä matkapuhelinta.

Mikäli kuljettajan keskittyminen herpaantuu tai hän ei reagoi varoituksiin, Active City Stop
-törmäyksenestojärjestelmä ja aktiivinen jarrujärjestelmä auttavat tutkimalla edessä olevaa tietä ja jarruttamalla automaattisesti vähentääkseen törmäyksen vaikutuksia tai välttämällä ne kokonaan.

Sisätiloissa on yli 20 erilaista säilytystilaa sekalaisille tavaroille, kuten takeille, leluille, kirjoille ja eväille. Uudet C-MAX- ja Grand-MAX-mallit on valmistajan mukaan suunniteltu minimoimaan häiritsevät äänet ja tärinän sekä tasoittamaan matkaa kuoppaisilla teillä, jolloin matkanteosta tulee miellyttävämpää ja hiljaisempaa.

Stressitöntä ajamista

Uudet C-MAX ja Grand C-MAX mallit on varusteltu innovatiivisella teknologialla, joka auttaa kuljettajaa jokapäiväisissä haasteissa ja tekee ajamisesta miellyttävämpää. Näihin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa Hands-Free-takaluukku ja aktiivinen pysäköintiavustin, joka ohjaa auton vapaaseen tilaan kuljettajan huolehtiessa kaasusta ja jarrusta. Rinnakkaispysäköintiavustin taas auttaa kuljettajaa peruuttamaan kahden vierekkäin olevan auton väliin.

Risteävän liikenteen varoitin varoittaa pysäköintipaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takana kulkevista autoista. Parkkiruudusta poistumisavustin ohjaa auton pois kahden auton välistä ja auttaa välttämään kolhuja ja naarmuja.

SYNC 2 -järjestelmä auttaa kuljettajaa navigoimisessa, sitä voi pyytää soittamaan tietyn artistin musiikkia ja etsimään lähellä olevia ravintoloita sanomalla englanniksi taikasanan: ”I’m hungry”.

Turvallista ajamista

C-MAXin ja Grand C-MAXin ajonhallintajärjestelmät tarkkailevat jatkuvasti ympäristöä mahdollisten vaaratilanteiden varalta ja lieventävät tai estävät onnettomuuksia.

Fordin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä tarkkailee tietä 50 kertaa sekunnissa ja pystyy lieventämään peräänajon vaurioita ja joissain tapauksissa voi estää koko onnettomuuden. Mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa edessä olevien autojen vauhdin hidastumiseen ja niiden pysähtymiseen, järjestelmä jarruttaa automaattisesti, vähentää moottorin vääntömomenttia ja aktivoi hätävilkut.

Järjestelmää testattiin muun muassa yhdessä Euroopan pahimmista ruuhkista Pariisissa riemukaaren luona, jossa kaksitoista risteystä yhdistyy.

Turvallisuussyistä automaattinen jarrutus oli poissa käytöstä testien aikana. Fordin kertoman mukaan Insinöörit pystyivät kuitenkin tarkkailemaan ja analysoimaan järjestelmää nähdäkseen, milloin se olisi puuttunut ajoon ja varmistaakseen, että automaattinen jarrutus olisi toiminut vain silloin, kun peräänajoriski oli olemassa. He tutkivat näitä tapauksia tarkemmin liikenneolosuhteista otetun reaaliaikaisen videon avulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parempaa yönäkyvyyttä

Aktiiviset jarrut toimivat samalla tavalla kuin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, mutta suuremmissa nopeuksissa, jolloin mukautuva vakionopeudensäädin mahdollistaa ennalta määritellyn välimatkan säilyttämisen edellä ajavaan autoon nähden, vaikka se kulkisi sallittua ajonopeutta hitaammin.

Välimatkavaroitin (Distance Indicator) auttaa kuljettajaa säilyttämään välimatkan kun mukautuva vakionopeudensäädin ei ole käytössä; järjestelmä käyttää kolmivaiheista hälytysjärjestelmää kojelaudassa, mikäli kuljettaja ajaa liian lähellä.

Fordin mukautuvat ajovalot (Adaptive Front Lighting) antavat kuljettajalle paremman näkyvyyden öisin. Järjestelmä muuttaa valojen kulmat automaattisesti tieolosuhteiden ja näkyvyyden mukaan. Järjestelmä heijastaa valon niin, että pyöräilijät ja jalankulkijat on helpompi havaita.

Ohjelmoitava avain

Uudessa C-MAXissa ja Grand C-MAXissa on ensimmäistä kertaa Fordin MyKey-toiminto. Sen avulla auton omistaja voi ohjelmoida avaimen – yleensä nuoria kuljettajia varten – ja rajoittaa huippunopeutta tai pienentää äänentoistojärjestelmän suurinta äänenvoimakkuutta. Toiminto voi myös sulkea äänentoistojärjestelmän kokonaan, jos kuljettaja ja matkustajat eivät käytä turvavöitä. Järjestelmä kykenee myös estämään kuljettajaa sammuttamasta turvateknologioita, kuten luistoneston.

Molemmissa ajoneuvoissa on käytännöllisiä istuinturvallisuusratkaisuja. Mukana on esimerkiksi uudet i-Size-lastenturvaistuimien kiinnityspisteet, jotka sopivat yhteen uusimpien ISOFIX-lastenistuimien kanssa ja suojelevat päätä ja niskaa paremmin sivu- ja nokkakolareissa. Kojelaudan varoitus ilmoittaa, jos yksikin turvavyö on auki. Laajakulmataustapeili antaa kattavan näkymän takapenkeille, ja lemmikkejä voi kuljettaa koiraverkolla varustellussa takatilassa.

Suunniteltu perhe-elämää varten

Fordin suunnittelijat, tietokoneinsinöörit ja psykologit ovat testanneet reaalimaailmassa ja virtuaalitodellisuudessa eri tilanteita, jotta uudet C-MAX ja Grand X-MAX mallien sisätilat olisivat mahdollisimman helppoja ymmärtää ja yksinkertaisia käyttää.

Autoissa on yli 20 älykästä säilytysratkaisua, kuten syvä keskikonsoli, jossa on liukuva käsinoja, mutta johon mahtuu yhtä aikaa puolen litran vesipullo ja 0,4 litran vetoinen muki.

Erityismuotoiltuun hansikaslokeroon on helppo laittaa tavaroita. Sen yläpuolella kojelaudassa on säilytystilaa ja kaksi USB-liitintä, joiden avulla voi vaikka ladata matkapuhelinta. Ensimmäisen ja toisen istuinrivin takana on kuormaverkkojen kiinnityspisteet, joiden avulla ostoskassit pysyvät paikoillaan.

Tyylikkäissä ja moderneissa sisätiloissa on käytetty mustaa satiinia ja kromisia yksityiskohtia. Lämmitettävä ohjauspyörä lisää kuljettajan mukavuutta kylminä aamuina. Tilan tuntua lisää valinnaisvarusteena saatava panorama-lasikatto, jonka lasi heijastaa auringonsäteet pois ja pitää matkustamon viileänä sekä haitalliset UV-säteet loitolla. Katossa on sähkötoiminen suojus.

Seitsenpaikkaisessa Grand C-MAXissa on tuplaliukuovet ja innovatiivinen istuinjärjestelmä, joka tuo matkustamoon mukavuutta, tilaa ja joustavuutta. Molemmat mallit ovat aiempaa hiljaisemmat paksumman ikkunalasin ja paksumpien tiivisteiden ansiosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Litran moottori

Polttoainetehokkuuden ja alhaisien CO2-päästöjen ansiosta C-MAX ja Grand C-MAX -mallit ovat käyttökustannuksiltaan edullisia, mutta se ei tarkoita tinkimistä tehokkuudesta tai ajettavuudesta.

Moottorivaihtoehtoihin kuuluu Fordin tunnettu 1.0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori. Ford C-MAX ECOnetic -mallin CO2-päästöt ovat alle 100 g/km. Sen moottorina on 105-hevosvoimainen 1.5 litran TDCi-dieselmoottori, jonka polttoaineen kulutukseksi on ilmoitettu 3.8 l/100 km ja CO2-päästöiksi 99 g/km.

Kuvat ja lähde: Ford

Luetuimmat