9.9.2015 Ajoneuvot Tulossa: C-Max ja Grand C-Max uudistuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistaja lupaa tila-autoasiakkaille ja aktiivisille perheille lisää mukavuusvarusteita, kehittyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita ja hienostuneisuutta. Fordin tila-autouutuudet, viisipaikkainen C-MAX ja seitsemänpaikkainen Grand C-MAX tarjoavat valmistajansa mukaan jatkossa entistä paremmin tilaa, mukavuutta ja turvallisuutta. Lisäksi luvassa on edistyneitä kuljettajaa avustavia teknologioita. Uutuuksien pääkohderyhmää ovat aktiiviset perheet, joita Ford houkuttelee asiakkaikseen tekemällä jokapäiväisestä matkustamisesta miellyttävämpää ja stressittömämpää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaluukku auki jalkaa heiluttamalla C-MAX-tuoteperheen autoissa on Hands-Free-takaluukku, jonka ansiosta takaluukun voi avata heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla. Active Park Assist -pysäköintiavustin etsii sopivankokoisen parkkipaikan ja auttaa pysäköimään siihen ilman, että kuljettajan kädet ovat ratissa. Kuljettaja voi pitää katseen tiessä ja kädet ratissa antamalla äänikomennolla käskyjä SYNC 2-järjestelmälle, jolla voi hallita radiota, navigaatiota, ilmastointia ja järjestelmään kytkettyä matkapuhelinta. Mikäli kuljettajan keskittyminen herpaantuu tai hän ei reagoi varoituksiin, Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä ja aktiivinen jarrujärjestelmä auttavat tutkimalla edessä olevaa tietä ja jarruttamalla automaattisesti vähentääkseen törmäyksen vaikutuksia tai välttämällä ne kokonaan. Sisätiloissa on yli 20 erilaista säilytystilaa sekalaisille tavaroille, kuten takeille, leluille, kirjoille ja eväille. Uudet C-MAX- ja Grand-MAX-mallit on valmistajan mukaan suunniteltu minimoimaan häiritsevät äänet ja tärinän sekä tasoittamaan matkaa kuoppaisilla teillä, jolloin matkanteosta tulee miellyttävämpää ja hiljaisempaa. Stressitöntä ajamista Uudet C-MAX ja Grand C-MAX mallit on varusteltu innovatiivisella teknologialla, joka auttaa kuljettajaa jokapäiväisissä haasteissa ja tekee ajamisesta miellyttävämpää. Näihin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa Hands-Free-takaluukku ja aktiivinen pysäköintiavustin, joka ohjaa auton vapaaseen tilaan kuljettajan huolehtiessa kaasusta ja jarrusta. Rinnakkaispysäköintiavustin taas auttaa kuljettajaa peruuttamaan kahden vierekkäin olevan auton väliin. Risteävän liikenteen varoitin varoittaa pysäköintipaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takana kulkevista autoista. Parkkiruudusta poistumisavustin ohjaa auton pois kahden auton välistä ja auttaa välttämään kolhuja ja naarmuja. SYNC 2 -järjestelmä auttaa kuljettajaa navigoimisessa, sitä voi pyytää soittamaan tietyn artistin musiikkia ja etsimään lähellä olevia ravintoloita sanomalla englanniksi taikasanan: ”I’m hungry”. Turvallista ajamista C-MAXin ja Grand C-MAXin ajonhallintajärjestelmät tarkkailevat jatkuvasti ympäristöä mahdollisten vaaratilanteiden varalta ja lieventävät tai estävät onnettomuuksia. Fordin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä tarkkailee tietä 50 kertaa sekunnissa ja pystyy lieventämään peräänajon vaurioita ja joissain tapauksissa voi estää koko onnettomuuden. Mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa edessä olevien autojen vauhdin hidastumiseen ja niiden pysähtymiseen, järjestelmä jarruttaa automaattisesti, vähentää moottorin vääntömomenttia ja aktivoi hätävilkut. Järjestelmää testattiin muun muassa yhdessä Euroopan pahimmista ruuhkista Pariisissa riemukaaren luona, jossa kaksitoista risteystä yhdistyy. Turvallisuussyistä automaattinen jarrutus oli poissa käytöstä testien aikana. Fordin kertoman mukaan Insinöörit pystyivät kuitenkin tarkkailemaan ja analysoimaan järjestelmää nähdäkseen, milloin se olisi puuttunut ajoon ja varmistaakseen, että automaattinen jarrutus olisi toiminut vain silloin, kun peräänajoriski oli olemassa. He tutkivat näitä tapauksia tarkemmin liikenneolosuhteista otetun reaaliaikaisen videon avulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parempaa yönäkyvyyttä Aktiiviset jarrut toimivat samalla tavalla kuin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, mutta suuremmissa nopeuksissa, jolloin mukautuva vakionopeudensäädin mahdollistaa ennalta määritellyn välimatkan säilyttämisen edellä ajavaan autoon nähden, vaikka se kulkisi sallittua ajonopeutta hitaammin. Välimatkavaroitin (Distance Indicator) auttaa kuljettajaa säilyttämään välimatkan kun mukautuva vakionopeudensäädin ei ole käytössä; järjestelmä käyttää kolmivaiheista hälytysjärjestelmää kojelaudassa, mikäli kuljettaja ajaa liian lähellä. Fordin mukautuvat ajovalot (Adaptive Front Lighting) antavat kuljettajalle paremman näkyvyyden öisin. Järjestelmä muuttaa valojen kulmat automaattisesti tieolosuhteiden ja näkyvyyden mukaan. Järjestelmä heijastaa valon niin, että pyöräilijät ja jalankulkijat on helpompi havaita. Ohjelmoitava avain Uudessa C-MAXissa ja Grand C-MAXissa on ensimmäistä kertaa Fordin MyKey-toiminto. Sen avulla auton omistaja voi ohjelmoida avaimen – yleensä nuoria kuljettajia varten – ja rajoittaa huippunopeutta tai pienentää äänentoistojärjestelmän suurinta äänenvoimakkuutta. Toiminto voi myös sulkea äänentoistojärjestelmän kokonaan, jos kuljettaja ja matkustajat eivät käytä turvavöitä. Järjestelmä kykenee myös estämään kuljettajaa sammuttamasta turvateknologioita, kuten luistoneston. Molemmissa ajoneuvoissa on käytännöllisiä istuinturvallisuusratkaisuja. Mukana on esimerkiksi uudet i-Size-lastenturvaistuimien kiinnityspisteet, jotka sopivat yhteen uusimpien ISOFIX-lastenistuimien kanssa ja suojelevat päätä ja niskaa paremmin sivu- ja nokkakolareissa. Kojelaudan varoitus ilmoittaa, jos yksikin turvavyö on auki. Laajakulmataustapeili antaa kattavan näkymän takapenkeille, ja lemmikkejä voi kuljettaa koiraverkolla varustellussa takatilassa. Suunniteltu perhe-elämää varten Fordin suunnittelijat, tietokoneinsinöörit ja psykologit ovat testanneet reaalimaailmassa ja virtuaalitodellisuudessa eri tilanteita, jotta uudet C-MAX ja Grand X-MAX mallien sisätilat olisivat mahdollisimman helppoja ymmärtää ja yksinkertaisia käyttää. Autoissa on yli 20 älykästä säilytysratkaisua, kuten syvä keskikonsoli, jossa on liukuva käsinoja, mutta johon mahtuu yhtä aikaa puolen litran vesipullo ja 0,4 litran vetoinen muki. Erityismuotoiltuun hansikaslokeroon on helppo laittaa tavaroita. Sen yläpuolella kojelaudassa on säilytystilaa ja kaksi USB-liitintä, joiden avulla voi vaikka ladata matkapuhelinta. Ensimmäisen ja toisen istuinrivin takana on kuormaverkkojen kiinnityspisteet, joiden avulla ostoskassit pysyvät paikoillaan. Tyylikkäissä ja moderneissa sisätiloissa on käytetty mustaa satiinia ja kromisia yksityiskohtia. Lämmitettävä ohjauspyörä lisää kuljettajan mukavuutta kylminä aamuina. Tilan tuntua lisää valinnaisvarusteena saatava panorama-lasikatto, jonka lasi heijastaa auringonsäteet pois ja pitää matkustamon viileänä sekä haitalliset UV-säteet loitolla. Katossa on sähkötoiminen suojus. Seitsenpaikkaisessa Grand C-MAXissa on tuplaliukuovet ja innovatiivinen istuinjärjestelmä, joka tuo matkustamoon mukavuutta, tilaa ja joustavuutta. Molemmat mallit ovat aiempaa hiljaisemmat paksumman ikkunalasin ja paksumpien tiivisteiden ansiosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Litran moottori Polttoainetehokkuuden ja alhaisien CO2-päästöjen ansiosta C-MAX ja Grand C-MAX -mallit ovat käyttökustannuksiltaan edullisia, mutta se ei tarkoita tinkimistä tehokkuudesta tai ajettavuudesta. Moottorivaihtoehtoihin kuuluu Fordin tunnettu 1.0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori. Ford C-MAX ECOnetic -mallin CO2-päästöt ovat alle 100 g/km. Sen moottorina on 105-hevosvoimainen 1.5 litran TDCi-dieselmoottori, jonka polttoaineen kulutukseksi on ilmoitettu 3.8 l/100 km ja CO2-päästöiksi 99 g/km. Kuvat ja lähde: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku