3.7.2019

Turvallista nykyaikaa: Euro NCAP-törmäystestin kuudesta eri mallista kaikki saivat täydet viisi tähteä.

Tesla3_Euro_NCAP2

Nykyautojen turvallisuus vaikuttaa hyvälle, tällä kertaa Euro NCAP-testissä jaettiin vain neljää ja viittä tähteä. Kehittämistä valmistajilla on vielä rinnan alueen suojaamisella sivuttaiskolareissa.

Euro NCAP -testien positiiviset tulokset jatkuvat. Tällä kertaa kuudesta eri mallista testattiin yhteensä kahdeksan eri versiota, sillä DS 3 Crossback ja Kia Ceed testattiin uuden menetelmän mukaisesti erikseen sekä perusvarusteilla, että lisävarusteisella ’’safety pack’’-turvavarustelulla. Kaikki mallit saivat vähintään neljä tähteä, suurin osa viisi, joka kuvastaa hyvin nykyautojen turvallisuuden kehitystä etenkin jatkuvasti kiristyvien turvallisuuskriteerien valossa.

Kian ja DS:n lisäksi testauksessa olivat Mercedes-Benzin GLE ja B-sarjalaiset, Škoda Scala ja Tesla Model 3.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

DS 3 Crossback

DS3_Crossback_Euro_NCAPDS 3 Crossbackissa normaalin ja safety pack -varustelun eron havaitsee helposti. Aikuismatkustajien suojasta normaali versio saa 87 prosenttia, kun lisävarusteilla malli saa erittäin mukavat 96 prosenttia. Lapsimatkustajien suoja on molemmilla sama 86 prosenttia. Jalankulkijoiden suojasta perusmalli saa 54 prosenttia ja turvavarusteltu malli 10 prosenttia enemmän. Aktiivisesta turvavarustelusta perusmalli saa 63 prosenttia ja paremmin varusteltu 76 prosenttia. Erityismaininnan saa turvallisemman version hätäjarrutusjärjestelmä, jonka kerrotaan toimineen hyvin. Molempiin versioihin kuuluu vakiovarusteena nopeudenrajoitin ja kaista-avustinjärjestelmä. DS 3 Crossbackin perusmalli saa neljä tähteä ja varustellumpi versio täydet viisi.

Kia Ceed

Kia_Ceed_Euro_NCAP

Korealaisvalmistajan pienessä perheautossa varustetasojen erot eivät näy aikuisten ja lapsien suojassa. Molemmat versiot saavat aikuismatkustajien suojasta 88 prosenttia ja lasten suojasta 85 prosenttia. Jalankulkijoiden suojassa ero alkaa jo näkyä, perusmalli saa tästä 52 prosenttia ja varustellumpi versio jopa 16 prosenttia enemmän. Aktiivisesta turvavarustelusta tulokset ovat 68 ja 73 prosenttia. Rokotusta molemmat mallit saivat kylkitolppatörmäyksessä, jossa havaittiin rinnan alueen suojauksen olevan heikkoa. Molempiin malleihin kuuluu varusteena hätäjarrutusjärjestelmä, tosin varustellummassa versiossa myös tämä on monipuolisempi. Lisäksi molempiin versioihin kuuluu vakiovarusteena nopeudenrajoitin ja kaista-avustinjärjestelmä. Perusmalli sai neljä, ja paremmin varusteltu viisi tähteä.

Mercedes-Benz B-sarja

MB_B_Euro_NCAP

Mercedes-Benzin pieni tila-auto saa aikuismatkustajien suojasta hulppeat 96 prosenttia pienistä puutteista rinnan turvallisuudesta huolimatta. Lapsimatkustajien suojasta B-sarja saa 90 prosenttia ja jalankulkijoiden suojasta 78 prosenttia. Aktiivinen turvavarustelu ansaitsee 75 prosenttia hyvin toimivan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän ansiosta ja kokonaisuutena auto saa viisi tähteä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz GLE

AOS Technologies AG,1000,750,2100,100

Suurempi Mercedes-Benz GLE saavutti aikuismatkustajien suojasta 91 prosenttia ja lapsimatkustajien suojasta 90 prosenttia. Erityistä kiitosta auto sai piiskaniskuvammojen estämisestä. Jalankulkijoiden suojasta GLE sai 78 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 78 prosenttia. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi autossa oli kaista-avustinjärjestelmä ja nopeudenrajoitin. Kokonaisarvosanaksi GLE sai viisi tähteä.

Škoda Scala

Skoda_Scala_Euro_NCAP

Škodan pieni viisiovinen perheauto keräsi hyvät arvostelut aikuismatkustajien suojasta, saaden arvosanaksi 97 prosenttia. Lapsimatkustajien suojasta Scala sai 87 prosenttia ja jalankulkijoiden suojasta 81 prosenttia. Aktiivisten turvajärjestelmien osalta auto sai 76 prosenttia. Scalaan kuuluu vakiovarusteena aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi nopeudenrajoitin ja kaista-avustinjärjestelmä. Myös Scala sai testistä täydet viisi tähteä.

Tesla Model 3

Tesla3_Euro_NCAP

Teslan neliovinen perheautomalli Model 3 sai aikuismatkustajien suojasta 96 prosenttia ja lapsimatkustajien suojasta kymmenen prosenttiyksikköä aikuisia vähemmän. Kritiikkiä Model 3 sai kylkitolppatärmäyksessä huomatuista rinnan alueen suojaamisesta. Jalankulkijoiden suojasta auto sai 74 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta komeat 94 prosenttia. Teslan aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä sai toiminnallaan täydet pisteet ja lisäksi vakiovarusteisiin kuuluu kaista-avustinjärjestelmä ja nopeudenrajoitin. Arvosanaksi Model 3 sai viisi tähteä.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat