29.9.2022

Uusi Ducati Monster SP – Vaativammalle kuljettajalle

Ducati Monster SP

Vuosi sitten esitelty täysin uusi Ducati Monster saa ensi kaudeksi rinnalleen SP-version, joka on nimensä mukaisesti varustettu Sport Production -tyyliin sopivilla komponenteilla.

Ducatin ikonisin moottoripyörämalli Monster täyttää 30 vuotta, ja mikä olisi hienompi tapa juhlistaa asiaa kuin tuoda markkinoille huippukomponenteista valmistettu SP-versio.

Viime vuonna Monster uudistui perusteellisemmin kuin ikinä ennen koko historiansa aikana. Mallin tunnusmerkiksi muodostunut ristikkorakenteinen teräsputkirunko sai väistyä, kun se korvattiin Panigale-tyyppisellä hyvin lyhyellä alumiinivalurungolla, joka ulottuu vain emäputkesta moottoriin, ja moottori toimii merkittävänä osana kantavaa rakennetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

SP-versio vaativalle kuljettajalle

Nyt italialaisvalmistaja jatkaa Monster-mallistoa SP-versiolla, joka on saa vielä perusmallia pykälää paremmat Brembo Stylema Monobloc -jarrusatulat. Ne ovat paitsi tehokkaammat, myös 400 grammaa kevyemmät kuin saman valmistajan perussatulat.

Keulaan vaihdettu käännetty Öhlinsin NIX30-teleskoopppi säästää puolestaan painoa noin 600 grammaa, ja takaa lisäksi tasaisemman kyydin kuin perusmallin jousitus. Takana on saman valmistajan täysin säädettävä monojousitus. Joustomatkat ovat 10 millimetriä perusmallia pidemmät sekä edessä että takana, ja lisäksi jousituksen perussäädöt ovat pykälän perusmallia jämäkämmät.

Märkä monilevykytkin pitää sisällään luistotoiminnon ja kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on tutusti ketjuveto.

Pieniä yksityiskohtia

Ulkoisesti SP:n erottaa kaksivärimaalauksesta, punaisesta satulasta, Termignonin äänenvaimentimesta sekä vakiovarustukseen kuuluvista ohjausiskunvaimentimesta ja ajovalon päälle asennetusta ilmanohjaimesta. Istuimen uusi verhoilu ja pidemmät joustomatkat ovat korottaneet istumakorkeutta 20 millimetrillä 840 millimetriin.

Perustekniikka on pidetty ennallaan. Moottorina on Testastretta 11, eli 937-kuutioinen nestejäähdytteinen V2. Tehoa se tuottaa 111 hevosvoimaa ja vääntöä on kuljettajan käytössä 93 newtonmetriä.

Elektroniikkapakettiin kuuluu mm. molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, kallistuksen huomioivat ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto sekä lähtöavustin. Pyörän painoksi tankattuna ilmoitetaan 186 kilogrammaa, mikä on kaksi kiloa perusmallia vähemmän.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ducati

Luetuimmat