1.9.2023

Uusien autojen rekisteröintimäärät sukeltavat – ensi vuodesta tulossa dramaattisen matala

Elokuussa ensirekisteröitiin 10 prosenttia enemmän uusia autoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Näkymä on silti huono, uusien autojen tilauskanta on tälle hetkellä pohjalukemissa.

Uusien autojen tilauskanta on tällä hetkellä pohjalukemissa. Koronasta johtuneet tuotantoviiveet sekä komppnenttipula kasvattivat tilauskantaa,. Tilauskannan ennakoidaan sulavan kuitenkin tämän syksyn aikana, ennakoivat Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Autoalan Keskusliitto ry kuukausittaisessa rekisteröintitilastokatsauksessaan. Uusien autojen asiakastilaukset ovat tänä vuonna jäämässä noin puoleen normaalista tasostaan.

Viime vuosi oli autojen ensirekisteröinneissa matala ja tämä vuosi muodostuu myös matalaksi. Ensi vuonna uusien autojen rekisteröintien määrän ennakoidaan sukeltavan noin 80 000 henkilöautoon, mikä olisi alin rekisteröintimäärä koko 2000-luvulla.

Elokuussa Suomessa rekisteröitiin 7 823 uutta henkilöautoa, mikä on 10,0 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Tammi-elokuun aikana on rekisteröity yhteensä 61 098 henkilöautoa, joka on 8,9 prosenttia viime vuotta enemmän. Tämän vuoden alkuvuoden rekisteröinnit ovat kuitenkin edelleen noin 16 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoaan alemmat.

Rekisteröinnit ovat vielä olleet kasvussa viime vuoteen nähden, koska komponenttipulan ja tuotannon viiveiden kasvattama tilauskanta purkautuu nyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautoja noin kolmannes

Ladattavia autoja ensirekisteröinneistä tänä vuonna on ollut reilusti yli puolet. Tammi-elokuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 32,4 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Elokuussa sähköautojen osuus rekisteröinneistä kasvoi hieman kesä- ja heinäkuuhun verrattuna. Ladattavia hybridejä elokuussa rekisteröidyistä autoista oli 20,0 prosenttia. Sähköautojen toimitusajat ovat olleet komponenttipulan takia pitkiä – tänä vuonna rekisteröitävät sähköautot ovatkin pääosin tilattu yli vuosi sitten. Elokuussa toimitukseen on saatu erityisesti viime keväänä tilattuja autoja.

Käytettyjen autojen kauppaa käytiin elokuussa selvästi vilkkaammin kuin viime vuonna. Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppojen määrä kasvoi noin kuusi prosenttia viime vuoden elokuun lukemiin nähden. Vaihtoautokauppaa suomalaisissa autoliikkeissä on käyty tammi-elokuussa noin 5,5 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuonna.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin elokuussa 973. Luku on 7,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden elokuussa. Pakettiautojen rekisteröinnit ovat kuitenkin tänä vuonna 2,1 prosenttia viime vuotta korkeammalla. Tammi-elokuussa on rekisteröity yhteensä 7 338 pakettiauto. Määrä on noin 19 prosenttia alempi kuin viiden viime vuoden keskiarvo.

Uusia linja-autoja on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä rekisteröity 201, joka on noin kolmanneksen vähemmän kuin pitkän aikavälin tammi-elokuun rekisteröintien määrä.

Kierrätyspalkkio nopeuttamaan kiertoa

Autojen heikon kysynnän vuoksi autokannan keski-ikä ja keskimääräinen romutusikä uhkaavat ensi vuonna kasvaa ennätyksellisen paljon. Autokannan keski-ikä oli vuoden alussa noin 12,9 vuotta. Autokannan keski-iän arvioidaan kasvavan tänä vuonna jo noin 13,2 vuoteen. Ensi vuoden aikana autokannan keski-iän arvioidaan kasvavan 13,5 vuoteen nykyisellä rekisteröintivauhdilla. Autoalan toimijat ovat sitä mieltä, että autokannan hidastunutta kiertoa tulisi ensi vuonna vauhdittaa kierrätyspalkkiolla. Kierrätyspalkkiojärjestelmässä vanhan elinkaarensa päässä olevan auton kierrätykseen luovuttavalle annettaisiin kierrätyspalkkio uuden auton hankinnan yhteydessä.

– Autokannan kiihtyvä ikääntyminen haastaa liikenteelle asetetut päästötavoitteet. Autokannan uusiutumista voitaisiin nopeuttaa autoveroa alentamalla ja kierrätyspalkkiolla. Kierrätyspalkkio olisi nopeasti toteutettavissa oleva piristysruiske autokannan hidastuneeseen kiertoon, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Autoalan järjsetöt ehdottavat, että kierrätyspalkkion suuruus voisi olla 2 000 euroa ladattavan auton hankintaan ja 1 000 euroa muun päästörajan alittavan auton hankintaan. Päästöraja tulisi asettaa siten, että myös edulliset pieni- ja keskikokoiset bensiiniautot mahtuisivat päästörajan alle. Palkkio nopeuttaisi mahdollisimman paljon autokannan uusiutumista.

– Kierrätyspalkkio vähentäisi päästöjä ja parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä myös uudet bensiiniautot ovat selvästi vähäpäästöisempiä ja turvallisempia kuin elinkaarensa päässä olevat autokannasta poistuvat keskimäärin 22-vuotiaat autot, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

Autoalan arvion mukaan vuoden mittaisella kierrätyspalkkiolla hankittaisiin yhteensä noin 11 000 uutta autoa. Tämä edellyttäisi 15 miljoonan euron romutuspalkkion budjettia. Kasvaneet auto- ja arvonlisäverotulot kattaisivat palkkion kokonaisbudjetin, sillä tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa kierrätyspalkkion hyödyntävistä ei ilman palkkiota hankkisi uutta autoa.

Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Luetuimmat