10.5.2023 Ajoneuvot Uusista Citroën C5 X -hybrideistä jäätynyt pakoputkia pakkasessa – valmistajalla yllättävä korjauskikka, pakoputkeen porattava reikä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin saamien tietojen mukaan uusissa Citroën C5 X -mallisissa autoissa on jäätynyt talvella pakoputki, jonka vuoksi autot eivät ole lähteneet käyntiin. Sama vika on koskenut myös muita Stellantiksen automalleja. Citroën C5 X -hybridiautoja vaivaa omituinen vika. Moottorin haastattelema Citroën C5 X:n omistaja kertoo, että C5 X -automallista voi jäätyä pakoputki. Jäätynyt pakoputki puolestaan voi johtaa siihen, että auto ei lähde käyntiin. – Näin minulle kävi, kun olin työmatkalla Virossa, autoni ei lähtenyt hotellin pihassa pakkasella käyntiin, Moottorin haastattelema Citroën C5 X:n omistaja kertoo. Citroën C5 X on aivan uusi automalli. Sen myynti alkoi vuoden 2022 keväällä. Moottorin haastattelema mies on hankkinut autonsa vuoden 2022 kesällä. Citroënin omistaja oli auton jämähdettyä virolaishotellin pihaan yhteydessä Suomen maahantuojan valtuuttaman merkkihuollon edustajaan. Merkkihuollon edustaja epäili, että kyse on viasta, jossa pakoputkeen kondensoituu vettä ja vesi jäätyy pakoputkeen, kun auto seisoo pidempään pakkasessa. – Hän korosti, että ei voi olla kuitenkaan varma asiasta, koska auto ei ole tutkittu. Mutta hän oli siis täysin tietoinen tyyppiviasta, mies sanoo Moottorille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vika löytyi nopeasti Tämän jälkeen auto hinattiin Citroënin merkkikorjaamolle Virossa. Korjaamolla vika löydettiin ja korjattiin nopeasti. – He eivät sanoneet tietävänsä, mistä on kysymys, ennen kuin tutkivat auton, mutta löysivät ja korjasivat vian hyvin nopeasti kysymättä minulta mitään. Tämä osoittaa heidänkin tienneen tyyppivian olemassaolosta, mies kertoo Moottorille. Auton vika korjattiin poraamalla pakoputkeen reikä. Myös Suomessa olevan merkkihuollon edustaja oli sanonut Citroënin omistajalle, että kyseinen vika korjataan juuri poraamalla pakoputkeen reikä. – Virolainen merkkihuolto vahvisti työn tehtyään, että kyseessä oli tämä vika, ja että se oli korjattu poraamalla putkeen reikä, mies sanoo Moottorille. Citroënin omistaja kertoo myös, että hän pitää autoaan sekä kotona että työpaikalla tallissa ja sen vuoksi vika ei ollut ilmennyt aiemmin. Pakoputki autossa jäätyi, kun auto seisoi pidemmän aikaa hotellin pihassa pakkasessa. Kysymys ei ole yksittäistapauksesta Moottorille Citroënin pakoputkiviasta kertonut mies tietää myös, että vastaavia tapauksia on muitakin eikä kysymys ole yksittäistapauksesta. Hänen tuttavansa saman merkkiselle ja -malliselle autolle on käynyt aivan samalla tavalla. – Hän pitää autoaan parkissa kotonaan ulkona ja hänen autonsa jäätyi samalla tavalla niille sijoilleen, mies sanoo. Myös toisessa tapauksessa vika korjattiin samalla tavalla – poraamalla reikä auton pakoputkeen. Pakoputkeen kondensoituva vesi pääsee valumaan pakoputkesta poratun reiän kautta pois, eikä auton pakoputki enää jäädy, jos se seisoo pakkasessa pidempään. Reiän poraamisen jälkeen myös Moottorin haastatteleman miehen Citroën alkoi toimia normaalisti. – Mutta hirveä ruljanssi saada viikonloppuna auto korjaamolle vieraassa maassa, jouduin viivästyttämään kotimaahan takaisin lähtöä sen vuoksi pari päivää ja perumaan sovittuja töitä, mies kertoo. Erikoinen korjaustoimenpide Moottoriin haastattelema Citroënin omistaja pitää korjaustoimenpidettä myös hyvin erikoisena. Kysymyksessä on uusi auto, jollaisen moni hankkii myös sen vuoksi, että sen toiminta olisi luotettavaa – ja sitten niihin aletaan porata reikiä. – Kyllä tämä ihmetyttää. Myös sen vuoksi ihmetyttää, että mitä seuraamuksia auton seuraaville omistajille mahtaa tulla auton määräaikaiskatsastuksessa pakoputkeen poratusta reiästä. Hän toteaa myös, että auton maahantuoja ei ole ollut häneen asiassa yhteydessä tapahtuman jälkeen. – Kuvittelisi, että jos tällaista tapahtuu, niin tämä laitettaisi takuukampanjana kaikin puolin kuntoon ja keksittäisi tähän joku muu ratkaisu, kun reiän poraaminen pakoputkeen, mies sanoo. Mies kuitenkin sanoo, että sekä Suomen merkkikorjaamon edustajan että Viron merkkikorjaamon toiminta oli esimerkillistä. – He toimivat kaikin puolin kiitettävästi. Autoni hinattiin korjaamolle lauantaina. Huolto aukesi maanantaiaamuna. Menimme selvittämään tilannetta heti huollon auettua. He kertoivat, että tilauskirjat ovat aivan täynnä ja että seuraava vapaa huoltoaika on kahden viikon kuluttua. Kuultuaan tilanteestani he kuitenkin ottivat autoni työn alle muutaman tunnin varoitusajalla, ja vika korjattiin saman päivän aikana, mies kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joitain kymmeniä tapauksia Citroënin maahantuonnista Suomessa vastaa Auto-Bon Oy. Auto-Bon Oy:n PR- ja viestintäpäällikkö Max Lange sanoo, että Auto-Bonin maahantuomissa autoissa on Suomessa ollut joitain kymmeniä tämänlaisia vikatilanteita viime talven aikana. Lange ei lähde sen enempää kommentoimaan, että mitä automalleja vikatilanteet ovat koskeneet. Citroën C5 X jakaa esimerkiksi tekniikan Peugeot 408 -hybridin kanssa. – Emme halua eritellä automalleja tai -merkkejä, mutta tietyllä äänenvaimenninmallilla varustettuja lataushybrideitä Stellantis on valmistanut loppuvuodesta 2021 eteenpäin, Lange sanoo. Langen mukaan ongelma koskee vain Stellantiksen aikana markkinoille tulleita tietyllä äänenvaimentimella varustettuja PHEV-malleja, ei niitä malleja, jotka ovat tulleet markkinoille silloin, kun Citroën oli vielä osa PSA:ta. PSA ja Fiat Chrysler Automobiles yhdistyivät Stellantis-konserniksi tammikuussa 2021. – Tilanteen korjaamiseksi kampanjaluontoisesti pakoputkistoon tehdään 3 millimetrin vedenpoistoreikä takimmaiseen äänenvaimentimeen. Äänenvaimentimeen tehtävä kampanjamuutos on ennaltaehkäisevä, eikä aiheuta haittaa ajoneuvon käyttöön tai teknisen toimivuuteen ja on valmistajan hyväksymä toimenpide, joka vastaa tuotannossa jo tehtävää äänenvaimennin muutosta, Lange sanoo. Tuotannossa tehdyistä muutoksista johtuen vika ei pitäisi enää ilmetä tuotannosta ulos tulevissa autoissa. Lange sanoo, että vika autoissa on johtunut nimenomaan siitä, että tietyllä äänenvaimentimella varustetuissa PHEV-malleissa ei ole tapahtunut pakoputken luontaista kondenssiveden poistumista, mikäli perinteinen bensiinimoottori ei ole ollut käynnissä. Lange sanoo, että tästä syystä hyvin kylmissä olosuhteissa sähkökäytön ja ajoneuvon pitkäaikaisen pysäköinnin jälkeen on ollut olemassa mahdollisuus, että moottorin käynnistyminen heikentyy takimmaisessa äänenvaimentimessa olevan jään vuoksi. Teksti Manu Tupppurainen Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku