Ajoneuvot | Uutinen | 26.6.2020

Vähäpäästöisempiä kilometrejä Škoda Octavialla – uusi malli kulkee pian myös kaasulla

Volkswagen-ryhmä ilmoitti aiemmin lopettaneensa kaasumoottorien kehittämisen. Tämä ei kuitenkaan ole vielä lopullinen naula kaasuautojen arkkuun, nykyisillä moottoreilla saadaan markkinoille ainakin yksi Octavia-sukupolvi.

Jaa artikkeli

Škoda laajentaa uuden Octavian moottorivalikoimaa suunnitelmien mukaisesti G-TEC -kaasumoottorilla.

CNG-polttoaineella toimiva kaasu-Octavian moottori on 1,5-litrainen TSI, joka tuottaa 96 kilowattia (130 hevosvoimaa) tehoa. Pelkällä kaasulla ajettaessa toimintamatkan kerrotaan olevan 500 kilometriä, kaasutankkiin saa mahdutettua 17,33 kilogrammaa CNG-kaasua.

Octavia G-TEC

WLTP-lukemiksi on saatu 3,4–3,6 kg/100 km kulutus kaasulla ja 4,6 l/100 km kulutus bensiinillä.

Kuten lähes kaikki muutkin kaasuautot, Octaviasta löytyy myös bensiinisäiliö siltä varalta, ettei matkan varrelta satu löytymään kaasutankkausasemia. Bensiinisäiliön koko on kaasuautoille tyypillisesti pieni, yhdeksän litraa. Tällä bensiinimäärällä toimintamatkaa saa 190 km. Auto vaihtaa käytettävää polttoainetta automaattisesti.

Auto käyttää bensiiniä tietyissä tilanteissa, kuten välittömästi kaasutankkauksen jälkeen, ulkolämpötilan ollessa alle -10 astetta celsiusta ja kaasusäiliön ollessa niin tyhjä, että sen paine laskee alle 11 bariin.

Tunnusmerkit: laatta ja pienempi tavaratila

Octavia G-TEC

Kaasu-Octaviassa on käytettävissä omanlainen virtual cockpit -digitaalimittariston asettelu. Ulkoa G-TEC -moottorisen Octavian tunnistaa takapäästä löytyvästä G-TEC -laatasta.

Octavia G-TEC

Kaasusäiliöt on sijoitettu tavaratilan alle, ja se näkyy Octavian lukemissa varsin selvästi. Viistoperämallin tavaratilan kerrotaan olevan 455 litraa ja Combi-farmarin 495 l. Bensiini- ja dieselmalleissa vastaavat luvut ovat 600 l ja 640 l.

Lähde ja kuvat: Škoda

Jaa artikkeli

Keskustelu