15.8.2021

Vianor kertoo milloin kesärengas pitää vaihtaa – ”moni ei tiedä”

Vianor kertoo, milloin kesärengas pitää vaihtaa

Vesiliirron riski kasvaa kulutuspinnan käydessä vähiin, mutta milloin kesärengas pitää vaihtaa? Vianor vastaa tähän kysymykseen.

Nyt on hyvä hetki tarkastaa kesärenkaiden kunto. Nokian Renkaat -konserniin kuuluva suomalainen rengaspalveluketju Vianor kertoo, milloin kesärengas pitää vaihtaa uuteen. He myös tarjoavat veloituksetonta mittauspalvelua juuri tätä varten.

Pienet koululaiset ilmestyvät liikenteeseen ja vaativat erityistä tarkkuutta. Renkaiden kannalta suurempi muutos ovat kuitenkin syksyn sateet ja niiden kasvattama vesiliirron riski. Turvallisten kesärenkaiden pitää pystyä syrjäyttämään riittävästi vettä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Milloin kesärengas pitää vaihtaa?

Renkaiden riittävä urasyvyys vaikuttaa erityisesti märällä kelillä ajoturvallisuuteen. Jos urasyvyyttä on liian vähän, auto joutuu helpommin vesiliirtoon. Huonokuntoisilla renkailla myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi kuin hyväkuntoisilla renkailla ajettaessa.

Mitä vähemmän renkaassa on urasyvyyttä jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainenkin painottaa, että mikäli urasyvyys on kulunut alle 4 millimetrin, vesiliirron riski kasvaa huimasti.

– Nyt kannattaa vilkaista auton alle, ovatko renkaat vielä kunnossa. Liian kuluneilla renkailla ajettaessa autoa on vaikea hallita märällä tiellä, mutta renkaat kannattaa oman ja muiden turvallisuuden takia vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, sanoo Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.

Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä.

– Moni ei tiedä, milloin renkaat ovat vaihtokunnossa. Vianorissa renkaiden urasyvyys mitataan digitaalisesti osana kaikkia palveluitamme, ja renkaiden kunnosta saa selkeän sähköisen raportin, joka kertoo, vieläkö renkaat ovat turvalliset ajaa vai onko aika vaihtaa uusiin. Renkaat voi myös käydä muuten vain mittauttamassa meillä veloituksetta, vaikka ei olisikaan muita palvelutarpeita, kertoo Laitinen.

Kiinnitä huomiota myös renkaan ikään ja EU-merkintään

Jos edessä on uusien renkaiden hankkiminen, EU-merkintä auttaa valitsemaan turvalliset ja polttoainetaloudelliset renkaat. EU-merkintä kertoo selkeästi, millaiset renkaan ominaisuudet ovat märkäpidon, rengasäänen ja vierintävastuksen suhteen. Mitä parempi luokitus renkaalla on märkäpidossa, sitä turvallisempi se on sadekelillä jarrutettaessa.

Vesiliirtoherkkyyttä ei kuitenkaan voi päätellä renkaan EU-merkinnöistä, vaan ajotavalla ja renkaiden urasyvyydellä on enemmän merkitystä kuin renkaan märkäpitoluokituksella. Hyvätkään renkaat eivät pelasta, jos ajonopeutta on tilanteeseen nähden liikaa.

Mikäli autolla ajetaan vain vähän, myös vanhojen renkaiden ikä on hyvä tarkastaa. Ajan mittaan kumiseos kovenee, jolloin sen ominaisuudet eivät enää ole uudenveroiset. Jos renkaat ovat olleet käytössä yli kuusi vuotta tai jos renkaat on valmistettu yli 10 vuotta sitten, on uusien renkaiden hankkimisen aika. Normaalissa ajossa renkaat yleensä kuitenkin kuluvat vaihtokuntoon jo ennen kuin vuosia ehtii kertyä niin paljon, että renkaat pitäisi vaihtaa iän vuoksi.

Lähde ja kuvat: Vianor

Luetuimmat