8.6.2018

Vihjaus voimasta: Ford Shelby Mustang GT500:sta tihkuu huhuja

Ford Mustang GT500

Näemmekö 700-hevosvoimaisen Fordin?

Jo tavallinen Ford Mustang GT 5.0 on varsin makea laite. Mallin kotikonnuilla Yhdysvalloissa 450-hevosvoimainen Coyote-nimellä tunnettu V8-moottori on kuitenkin vasta alkulämmittelyä.

Toistaiseksi malliston lippulaivaa on pitänyt Shelby Mustang GT350/GT350R, jossa menohalut takaa 5,2-litrainen tasokampiakselilla varustettu V8-moottori. Tasokampiakseli on erityisesti Ferrarin V8-moottoreista tuttu ratkaisu.

Ford Shelby Mustang GT350
Ford Shelby Mustang GT350

Termi juontaa moottorin kampiakselin muodosta: kun tavallista V8:n kampiakselia katsotaan sen päästä, muodostavat sen kiertokankia käyttävät kaulat ristin muodon, toisin sanoen moottori sytyttää sylinterin kampiakselin pyörähtäessä 90 astetta. Tasokampiakseli on nimensä mukaisesti litteä, sytytykset tehdään 180 asteen välein. Ratkaisussa tingitään hieman käynnin värinättömyydestä, mutta vastapainoksi saadaan paremman hengityksen kautta enemmän tehoa. Myös ääni vaihtuu perinteisen V8:n räkäisestä karjunnasta kireäksi ulvonnaksi.

Mustang GT350:n Voodooksi ristitty V8 onkin kaikkea muuta kuin pirtelöä ja omenapiirakkaa: 533-hevosvoiman huipputeho saavutetaan 7500 kierroksella minuutissa.

Mutta sehän ei riitä. Mustang-historiasta löytyy GT350:n päältä tunnus, GT500.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailijoilla jopa 707 hevosvoimaa

Toistaiseksi Ford on vasta ilmoittanut mallin olevan tuloillaan ja paljastanut siitä kiusottelevan kuvan: keulakuvan maskin suuri käärmelogo kertonee kaiken.

Ford Shelby Mustang GT500:sta odotetaan haastajaa 650-hevosvoimaiselle Chevrolet Camaro ZL1:lle ja 707-hevosvoimaiselle Dodge Challenger Hellcatille.

Amerikkalaismedia Road&Track on ansiokkaasti kerännyt yhteen auton ympärillä pyörivät juorut. GT500:n perusmoottorin oletetaan olevan GT350:sta lainattu 5,2-litrainen V8 ahtimella kiusattuna. Sekä tuplaturboista että mekaanisesta ahtamisesta on liikkunut huhuja, mutta mahdollinen kuvavuoto auton moottorista on saanut epäilyt kallistumaan mekaanisen ahtimen suuntaan. Kampiakselin epäillään samalla vaihtuneen perinteisemmäksi ristikampiakseliksi.

Auton odotetaan saavan kaksi vaihteistoa: perinteisen kuusivaihteisen manuaalin rinnalle tarjottaneen automaattia. Onko se uusi kaksoiskytkinjärjestelmä vaiko Fordin ja GM:n yhteistyönä tehty 10-vaihteinen, jota myös Camaro ZL1 käyttää, jää toistaiseksi nähtäväksi.

Ford Mustang GT500:n odotetaan mukailevan GT350-mallin ulkonäköä, eli perus-Mustangin kasvojenkohotus jää lippulaivoilta väliin.

Odotetun uutuuden julkaisuajankohdaksi epäillään Detroitin autonäyttelyä tammikuussa 2020.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Road&Track, kuvat: Ford

Luetuimmat