23.3.2021

Volkswagen ID.3: viikon työmatkat akkuja lataamatta – kuinkas sitten kävikään?

Volkswagen ID3

Kokeilimme, kuinka sähköautoltamme sujuu pääkaupunkiseutulaisen viiden päivän edestakaiset työajot ilman välilatauksia – talvissa olosuhteissa.

Sähköauton kyvyt ovat omimmillaan arkisessa taajama- ja kaupunkiajossa, jossa ei tarvitse yhtä soittoa taittaa satoja kilometrejä. Nykyisten sähköautojen, kuten käyttötestissämme olevan uuden Volkswagen ID.3:n, akkujen kyvyt eli tarjolla oleva toimintamatka riittävät jo monien autoilijoiden moniin ajotarpeisiin.

Päätimme kokeilla ID.3:lla kuinka viikon työmatkat onnistuisivat tilanteessa, jossa auton akut ovat lähtötilanteessa täyteen ladatut, mutta niitä ei välillä latailla perättäisinä viitenä työpäivänä.

Haasteena ovat alkupäivien kipakat pakkaset. Toisaalta toimintamatkaa hieman säästää väljä liikenne: edes tyypillisen aamuruuhkan aikaan Helsingin keskustaa lähestyttäessä ei tarvitse nytkytellä jonoissa, vaan eteneminen sujuu tasavauhdilla liikennevalojen vihreän aallon harjalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Risuja ja ruusuja

Pakkasaamuna kuljettaja kiittelee ohjauspyörän lämmitintä, mutta etenkin istuinlämmitin tekee työnsä kiitettävän ripeästi. Auton sisälämpötila on säädetty 20 asteeseen. Ennakoiva ajastaa apin kautta sisätilojen esilämmityksen alkamaan varttituntia ennen liikkeelle lähtemistä.

Autolla ei talvella mene yhtä mukavasti kuin kuljettajalla. ID.3 on pakkasöiden jäljiltä kohmeessa, mikä luo sähköautolle haasteen.

Sähköauton akku tarvitsee toimiakseen sopivan lämpötilan, sillä kylmä akku luovuttaa huonommin energiaa ja toimintamatka lyhenee. ID.3:n noin 400-kiloinen akusto ei lämpene hetkessä. Kylmissä ajo-olosuhteissa se pitää saada nopeasti vähintään +13 asteen lämpötilaan.

Kuten aiemmassa testissämme todettiin, akusto olisi järkevintä lämmittää samalla kun sisätilatkin eli latauskaapelin avulla verkkovirralla. Näin ei ID.3:n kohdalla ole, vaan sen akku lämpenee vasta käynnistyksen jälkeen, mikä vie virtaa ja lyhentää ajomatkaa.

16 kilometriä suuntaansa

Työmatkani pituus on 16 kilometriä suuntaansa – hyvin tyypillinen pääkaupunkiseutulaisen arkijotos, jota sahataan henkilöautolla edestakaisin.

Reitin kilometreistä aika tarkkaan kolmasosa taittuu 50 km/h -rajoitusalueella ja kolmasosa moottoritiellä 100 km/h -alueella. Loppukolmannes työmatkan reitistä jakaantuu 30, 40, 60 ja 80 km/h -alueiden kesken.

Viiden päivän kokeilun aikana työmatkani keskivauhti asettui välille 44–48 km/h.

Jakson aikana ID.3:n ajotilaksi valittiin Comfort.

Yli sata kilometriä katoaa

Ensimmäisenä päivänä hieman aamukahdeksan jälkeen liikkeelle lähdettäessä on kipakka pakkanen eli 14,5 miinusastetta. Auto kertoo luvatuksi toimintamatkaksi 333 kilometriä. Kylmä syö osansa, sillä perillä työpaikalla toimintamatkaa on ilmoitetusti jäljellä 282 kilometriä.

Paluumatkan alkaessa pakkanen on lauhtunut 12 pakkasasteeseen. Lähdettäessä auto lupaa enää 232 kilometrin toimintamatkaa, josta kotipihassa 16 kilometrin päässä on jäljellä 209 kilometriä.

Volkswagen ID3

Aamulla epävarmuutta ajamiseen toi hetimiten lähdön jälkeen auton näytölle ilmestynyt ilmoitus: ”Vika: moottorijärjestelmä. Hakeudu korjaamolle.” Sama ilmoitus on koeajoissamme ilmaantunut näytölle aiemminkin, ja syyttä. Paluumatkan alkaessa vikailmoitusta ei enää esiinny.

Työpäivän edestakaisten ajojen kulutus auton ajotietokoneen mukaan on 36,8 kWh/100 km eli varsin paljon. Saa nähdä, kuinka viiden työpäivän ajotavoitteessa käy. Onkohan huomiseksi luvassa miedompia pakkasia?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakkanen lauhtuu, kilometrejä säästyy

Seuraava aamu on sähköautolle sikäli ystävällisempi, että aamukahdeksalta pakkasta on vain seitsemän astetta. Toimintamatkaa auto lupailee 220 kilometrin verran, joka perillä työpaikan pysäköintialueella on kutistunut 195 kilometriin. Keskivauhti oli vähäisen liikenteen vuoksi 49 km/h ja auton ilmoittama keskikulutus 35,3 kWh/100 km.

Tällä kertaa viivähdän työpaikalla vain tunnin verran, jolloin akku ei välttämättä ehdi kovin paljoa kylmettyä. Takaisin kotiin lähtiessä pakkasta on vielä 6 astetta.

Perillä kotona luvattua toimintamatkaa on 20 kilometriä vähemmän eli 175 kilometriä seuraavaa päivää varten. Paluumatkan keskivauhti oli 42 kilometriä tunnissa ja keskikulutus tuolla 16 kilometrin matkalla 28,5 kWh/100 km. Kaksi työpäivää viidestä on hoidettu.

Viisi lisäkilometriä!

Vaikka edellisenä päivän auto lupasi 175 kilometriä toimintamatkaa, ilahduttaa auto aamukohmeisen kuljettajansa: toimintamatkaa on yön aikana siunaantunut 5 kilometriä lisää. Pakkanen on lauhtunut, sitä on enää -2,5 astetta.

Perillä työpaikan pihalla toimintamatkaa on jäljellä 151 kilometriä. Auton kertoma keskikulutus on 35,2 kWh/100 km.

Paluun koittaessa ulkolämpötila on samoissa lukemissa, siis 2–3 pakkasasteessa. Kotipihalla 16 kilometriä myöhemmin kulutuslukema on 28,3 kWh/100 km. Luvattua toimintamatkaa on jäljellä vielä 135 kilometriä. Noinkohan kokeilu onnistuu, hoidettuna on nyt kolme päivää viidestä.

Otollisia ajopäiviä

Kaksi seuraavaa päivää ovat sähköautolle otollisia, sillä pakkanen on lauhtunut suojasään puolelle. Kumpaisenakin päivänä aamulla on 1–2 astetta lämmintä, eivätkä yötkään ole kohmettaneet autoa siinä määrin kuin koeajon alkupäivinä. Yöllä lämpötila on laskenut kyllä pakkasen puolelle, mutta vain asteen kahden verran.

Neljäntenä päivänä 32 kilometrin edestakainen työmatka syö kuitenkin luvattua toimintamatkaa 46 kilometrin verran. Kulutuslukemia ei saa esiin, sillä keskusnäyttö temppuilee, ja näyttää vain osan valikoista – onpas ärsyttävää.

Volkswagen ID3

Viidennen päivän aamuna auto kertoo toimintamatkaa olevan jäljellä 88 kilometriä ja akuissa varausta 29 prosenttia. Auto ilmoittaa: ”12V:n akku heikko. Lataa ajamalla.” On siis syytä lähteä matkaan. Perillä ajoakun varausprosentti on enää 20.

ID.3:n kuljettajalle kertoma toimintamatka osoittautuu koeajossa aika realistiseksi, mutta aika ajoin kilometrit hupenevat ennakoimattomasti: jäljellä oleva toimintamatka on nyt 60 kilometriä eli 16 kilometrin matka söi 28 kilometriä – ei kovin mukavaa ennakoinnin kannalta.

Kulutus oli 29,5 kWh/100 km ja keskivauhti 49 m/h.

Viimeinen paluumatka alkaa auton uhkaavan tuntuisella ilmoituksella: ”Lataa auto. Toimintamatkaa 59 km.”

Pääsen kuitenkin ongelmitta kotiin, jossa toimintamatkaa on jäljellä 46 kilometriä ja akun varausta 14 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuudes päivä jäisi kokeilematta

Viiden työpäivän edestakaiset ajot ID:3:lla onnistuivat isommitta kommelluksitta ja ilman välilatauksia. Kuudes päivä jäisi kuitenkin kokeilematta.

Vaikka yön jäljiltä kuudentena aamuna olisi toimintamatkaa tuo 46 kilometriä, en lähtisi kokeilemaan onneani – onhan edestakaista työmatkaa 32 kilometriä.

Talvinen sähköautoilu on toimintamatkan ehtymisen näkökulmasta haasteellista. Sähköautoilu muistuttaa sääolosuhteiden ennakoinnin näkökulmasta veneilyä. Ennen liikkeellelähtöä on hyvä tietää, millainen on sää ja mitä on luvassa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Juttua muokattu 25.3.2021 klo 8.21: poistettu lause ''näitä sähköautoilun iloja'', koska toimintamatkaennuste voi muuttua myös polttomoottoriautolla olosuhteiden muuttuessa.

Luetuimmat