7.6.2019

Volvon sähköistyminen jatkuu: XC40 T5 Twin Engine lataushybridi

Volvo XC40 T5

Suosittu Volvo XC40 saa uuden hybridivoimalinjan. Ensimmäisten mallien luvataan saapuvan Suomeen alkuvuonna 2020.

Suomen lataushybridimarkkinoiden kärkipäähän noussut Volvo julkaisi ensimmäisten XC40 T5 Twin Engine lataushybridien saapuvan Suomeen alkuvuodesta 2020.

Car of the Year 2018 -palkinnon saaneen XC40 mallia on myyty maailmanlaajuisesti ensimmäisen 12 kuukauden aikana lähes 76 000 kappaletta ja valmistaja odottaa lataushybridimallin lisäävän kilpailukykyä entisestään.

Volvo XC40 T5

Uuden Volvo XC40 T5:n bensiinimoottori on kolmesylinterinen 1,5-litrainen, josta irtoaa parhaillaan 180 hevosvoimaa tehoa, sekä 256 newtonmetriä vääntöä. Etuakselilla sijaitseva sähkömoottori tuottaa tehoa 82 hv ja 160 Nm vääntöä. Näin auton kokonaistehoksi saadaan 262 hv ja -väännöksi 425 Nm.

Hybriditekniikan voimin XC40 kiihtyy 0-100 kilometrin tuntinopeuteen 7,3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 205 km/h. Vaihteistona toimii seitsemänvaihteinen DCTH-kaksoiskytkinautomaatti ja autoa on saatavilla hybridivoimalinjalla ainoastaan etuvetoisena.

Volvo XC40 T5

WLTP -päästömittauksissa laskennalliseksi hiilidioksidipäästöarvoksi on saatu 46g/km ja pelkkää sähköä käyttäen ajokantamaksi on mitattu 46 kilometriä. Auton suurin sallittu vetopaino on 1 800 kilogrammaa.

Kardaanitunneliin sijoitetun 10,7 kilowattitunnin litiumioniakun ansiosta 48 litran polttoainesäiliö on voitu sijoittaa taka-akselille, jolloin auton tavaratilasta ei ole tarvinnut karsia yhtään.

Volvo XC40 T5

Akun latausajan kerrotaan vaihtelevan lataustehosta riippuen kolmen ja viiden tunnin välillä.

Business-varusteltuna auton hinnaksi on ilmoitettu 47 765 euroa, Business Inscription ja Business R-Design-varustelulla hinta kohoaa 51 753 euroon.

Lähde ja kuvat: Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat