18.11.2018

Vuoden Auto Suomessa 2019: miksi Ford Focus kohosi voittajaksi?

Ford Focus

Tämänkertaisen tittelin vuoden tärkeimmästä autouutuudesta vei täysin uusi Ford Focus. Tarkemmin autoon tutustuneet allekirjoittavat Vuoden Auto Suomessa 2019 -valinnan varauksetta.

Tämän autovuoden tärkein uutuus, Vuoden Auto Suomessa 2019, valittiin 9.11. Auto 2018 -näyttelyn yhteydessä järjestetyssä Auto- ja liikennegaalassa. Tänä vuonna tuon himoitun palkinnon vei Ford Focus, joka päihitti Uudenkaupungin autotehtaan ihmeen, Mercedes-Benz A-sarjan vaivaisella kahden pisteen erolla.

Äänestyksestä vastasivat perinteiseen tapaan suomalaiset autotoimittajat yhdistyksensä Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kokoamana.

Valinta merkitsi samalla sitä, että Ford vei nyt arvonimen ensimmäistä kertaa kilpailun monivuotisessa historiassa. Lähimpänä voittoa valmistaja oli ensimmäisessä Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä syksyllä 2014, jolloin tuore Mondeon sukupolvi ylsi loppupisteissä kunniakkaalle toiselle tilalle Volkswagen Passatin jälkeen.

Ford Focus

Tähän mennessä tuo onkin ollut ainoa kerta, kun Fordin malli on yltänyt toiselle äänestyskierrokselle eli kuuden parhaan joukkoon – eli sikälikin Focus kirjoitti nyt uutta historiaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeaa reagointia

Vaikka valinta pidettiin salassa h-hetkeen asti, Fordin markkinointiväki oli ehkä aavistellut oman uutuutensa menestymismahdollisuuksia ennakkoon, sillä jo viikonloppuna Auto 2018 -näyttelyssä Fordin osaston paraatipaikalla komeili mikäs muu kuin Focus, Vuoden Auto Suomessa 2019 -tarrat kylkiensä koristeena.

Uuden Focuksen valinta ei yllättänyt myöskään kaiken nähneitä autotoimittajia tai muita Auto- ja liikennegaalaan osallistuneita alan vaikuttajia.

Ford Focus

Ensinnäkin kyseessä on niin kutsuttu perusperheautomerkki, joka jo lähtökohtaisesti natsaa kilpailun tärkeimmän valintakriteerin, miten paljon auto tarjoaa vastinetta rahalle, kanssa.

Toisekseen Focus on jo hyvin vakiintunut automalli ­– tämä uusin edustaa jo neljättä sukupolvea, joten nimi on jo valmiiksi kaikkien huulilla. Kun vielä kokoluokkanakin on alempi keskiluokka, joka perinteisesti on yksi suomalaisten autonostajien suosikkisegmenteistä, lähtökohdat voittoon olivat enemmän kuin hyvät.

Uutuusarvolla voittoon

Keskinkertaisella autolla, tai vanhan lämmittelyllä, ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -ykköstilaa saavuteta. Focus onkin uudistunut täydellisesti aina perusrakennettaan myöten, ja samassa yhteydessä ominaisuudet hiottiin entistä yleismiellyttävimmiksi. Kruununa erityisesti melutaso, joka on tämänkokoiseksi autoksi poikkeuksellisen alhainen.

Paketti on vielä kuorrutettu aiempaa menevämmällä muotoilulla ja uusinta uutta sisältävillä turvavarusteilla, jotka olivat modernin tekniikan parissa työskentelevien autojournalistien mieleen. Puristit saattavat kritisoida sitä, että Focukselle ominainen tarkka ohjaustunto on saanut tehdä tilaa aiempaa vaivattomammalle toteutukselle, mutta tällaisenaankin valinta Vuoden Autoksi Suomessa 2019 on täysin perusteltu.

Vuoden Auto Suomessa 2019 lopputulokset:

  1. Ford Focus (175 p.)
  2. Mercedes-Benz A-sarja (173 p.)
  3. Kia Ceed (142 p.)
  4. Volvo XC40 (108 p.)
  5. Volvo V60 (95 p.)
  6. Skoda Karoq (87 p.)

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat