12.11.2022 Ajoneuvot Yhteiskäyttöauto: Auto vuokralle nettipalveluun – voiko sillä ansaita? – ”Isossa taloyhtiössä vakioporukka vuokraa koko ajan” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oma auto vuokralle yhteiskäyttöauto-palveluun silloin, kun sitä ei itse tarvitse. Mahdollisuus ansaita – tai ainakin kattaa auton juoksevia kuluja? Yhteiskäyttöautoilu ei ole Suomessa yleistynyt täysin sitä vauhtia, mitä sen muutamia vuosia sitten oletettiin yleistyvän. Erilaisia yhteiskäyttöautoiluun liittyviä palveluita on tullut – ja myös mennyt. Esimerkiksi OP-ryhmän ja BMW:n yhteistyössä aloittanut Drive Now -palvelu loppui Helsingissä muutaman vuoden jälkeen. Vuonna 2015 perustettu Blox car -palvelu, jossa oman autonsa pystyi laittamaan vuokralle palveluun, meni kesällä 2022 konkurssiin. Suomen markkinalla ainoaksi toimijaksi, jossa oman auton voi laittaa vuokralle, jäi tanskalainen Gomore. Palveluita, joissa yritys vuokraa yhteiskäyttöautoja kuluttajille, on Suomessa joitakin. Gomore on aloittanut Suomessa vuoden 2020 lopulla ja sen maajohtaja Boris Perkiö kertoo, että yhtiö teki Suomessa tänä syksynä ensimmäisen tuloksellisen kuukautensa. – Suomi on ollut kaikkein nopeiten kasvanut Gomore-maa, Perkiö sanoo. Gomore toimii Suomen lisäksi myös Tanskassa, Ruotsissa, Espanjassa, Sveitsissä ja Itävallassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihmiset pitävät toisten omaisuudesta huolta Perkiön mukaan se, että Gomore jäi ainakin tällä hetkellä ainoaksi palveluksi, johon yksityinen henkilö voi laittaa autonsa vuokralle, Blox Carin ajauduttua konkurssiin, johtuu muun muassa siitä, että Gomore tarjosi paremman alustan, mutta myös paremman vakuutusturvan. – Gomoren vakuutus vuokrauksen ajalle vastaa käytännössä minkä tahansa vakuutusyhtiön kattavaa täyskaskovakuutusta, Perkiö sanoo. Vakuutusturva Gomoressa kattaa autolle tapahtuneen vahingon jopa 100 000 euroon saakka, joten arvokkaammankin auton voi laittaa Gomoreen vuokralle vakuutuksen näkökulmasta. Vahinkoja myös tapahtuu vähän, Perkiön mukaan esimerkiksi selväsi vähemmän kuin normaaleilla autonvuokrauspalveluilla. – Tämä johtuu siitä, että ihmiset pitävät toisten omaisuudesta hyvää huolta, parempaa huolta kuin jos sen omistaisi joku kasvoton korporaatio, kuten autovuokraamo, Perkiö sanoo. Gomoren palvelussa jokainen vuokraaja vuokraa autoa omalla naamalla ja nimellään, samoin myös autojen omistajat esiintyvät omana itsenään palvelussa. Vuokraajat antavat myös auton omistajille suosituksia ja omistajat voivat myös suositella autojen vuokraajia hyvinä vuokralaisina. Gomore-palvelua leimaa tietynlainen yhteisöllisyys. Perkiö sanoo, että Gomoren menestyksen salaisuus on juuri riskienhallinta. Jokainen, joka haluaa autonsa Gomoreen vuokralle, täytyy ensin rekisteröityä palveluun käyttäjäksi. Rekisteröitymisen yhteydessä asiakas tunnistetaan ja muun muassa hänen luottotietonsa tarkistetaan. – Tämä riskienhallintaprosessi on meillä hioutunut Euroopassa kymmenen vuoden aikana. Monilla autovuokraamoillakaan ei ole tällaista, tässä asiakas tunnistetaan selkeästi siksi asiakkaaksi, kuka väität olevasi. Samassa prosessissa selvitetään myös se, että pystytkö selviytymään esimerkiksi mahdollisen vakuutuksen omavastuusta, jos vahinko tapahtuu, Perkiö sanoo. Vakuutuksen omavastuu Gomoressa on 750 euroa ja 10 euron lisämaksulla per vuokrauspäivä omavastuun voi alentaan 250 euroon. Useita vuokratapahtumia autolle per kuukausi Gomore vaikuttaa kaikin puolin siis hyvin turvalliselta ratkaisulta laittaa oma auto vuokralle, silloin kun autoa ei itse tarvitse. Myös vuokraajan näkökulmasta palvelu vaikuttaa hyvältä, sillä palvelussa on monenlaisia autoja ja päivävuokra voi olla myös edullinen. Muutamalla kympillä voit saada hyvän ja siistin auton käyttöön päiväksi, ja jos haluaa parempaa ja uudempaa, kuten vaikka uuden sähköauton ajoon, päivähinta on enemmän, mutta kuitenkin kohtuuhintainen, selvästi alle sadan euroa. Mutta voiko auton omistaja ansaita Gomorella, tai vähintään kattaa oman auton kuluja? Boris Perkiö sanoo, että se, kuinka hyvin auto liikkuu, vaikuttaa esimerkiksi sen sijainti. Keskikaupungilla, kuten Helsingin keskustassa on kysyntää pienille autoille, joka vuokrataan lyhyeksi ajaksi, esimerkiksi vajaaksi päiväksi. – Meidän vuokraajat ajattelevat myös ympäristönäkökulmasta asioita. Niin, että sähköautoa ei tarvitse kaikkien omistaa, vaan yhteiskäyttö on fiksua. Isossa taloyhtiössä vakioporukka vuokraa koko ajan, Perkiö sanoo. Perkiön mukaan palveluun onkin muodostunut niin sanottuja taloyhtiöautoja – yksi asukas omistaa auton, jota muut taloyhtiön asukkaat vuokraavat. Kysyntää keskikaupungin lisäksi on myös muualla. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kysyntää yhteiskäyttöautoille on kehä ykkösen sisäpuolella hyvin ja sen ulkopuolellakin, kuten Espoossa, Helsinki-Vantaan lentoaseman lähistöllä hyvin. Tavallinen Gomore-autonomistaja vuokraa autoaan keskimäärin 2,3 kertaa kuukaudessa. Yhden vuokrauksen kesto on keskimäärin noin kaksi päivää. – Keskiansio tietysti kaikkia kiinnostaa, ja se on keskimäärin 180 euroa kuukaudessa, omistajalle tilitettävä summa siis Gomoren komission jälkeen, Perkiö sanoo. Keyless tuo vaivattomuutta Gomoren autoihin voi asentaa myös keyless-toiminnon, joka tarkoittaa sitä, että auton omistajan ei tarvitse olla luovuttamassa eikä vastaanottamassa autoa vuokraustapahtuman aluksi eikä lopuksi. Autoon asennetaan keyless-laitteisto, jolloin auto on mahdollista vuokrata applikaatiolla. Auton omistaja on dokumentoinut auton vauriot etukäteen sovellukseen. Vuokraustilanteen yhteydessä vuokrauksen aluksi ja lopuksi autosta otetaan valokuvat ja mahdolliset vuokrauksen aikana tulleet vauriot dokumentoidaan. Keyless-toiminto vaikuttaa myös vuokrausten määrään niitä lisäävästi, koska se on vuokraajalle auton selkeästi helpompaa ja aikataulullisesti joustavampaa. Sitä se on myös auton omistajalle, tarvitsee vain varmistaa Gomoren kalenterista, että auto on tarjolla silloin kuin sitä ei itse tarvitse. Keyless-autoja vuokrataan enemmän, keskimäärin neljä kertaa kuukaudessa ja keyless-autojen omistajat tienaavat Gomoresta palkkion vähennysten jälkeen vähän yli 260 euroa, melkein puolitoistakertaisesti normaaliin vuokraajaan nähden. – Paras viisi prosenttia vuokraajista tienaa yli 450 euroa kuukaudessa ja parhaat ammattimaisesti autojaan vuokraavat omistajat yltävät jopa yli 800 euron kuukausituloihin, Perkiö sanoo. Keyless-toiminnon asennus eikä sen pois purkaminen myöskään maksa auton omistajalle mitään. Alussa keyless-toiminto on veloitukseton, jonka jälkeen siitä peritään 25 euron kuukausimaksua. Monella auto seisoo käyttämättömänä, jopa päiviä, kun ollaan etätöissä ja kaupungissa palveluiden äärellä. Mutta silti auton kulut juoksevat koko ajan. Kysymys kuuluukin, että voisiko kuluja kattaa sillä, että auton laittaisi vertaisvuokrauspalveluun vuokralle? Moottori päätti kokeilla – tässä Yhteiskäyttöauto-juttusarjassamme seuraamme, millaista elämää yhteiskäyttöautomme alkaa elää, kun laitamme sen vuokralle Gomore-palveluun. Samalla saamme ehkä vastauksia auton kuluja koskeviin kysymyksiimme. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta