9.3.2022

Ford perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus

Ford+ Ford Model e Ford Blue Mustang sähköauto polttomoottori

Ford esitteli uuden organisaatiokaavion, jossa se siirtää polttomoottoriautot ja sähköautot omiksi yksiköikseen. Tavoitteena on antaa yksiköiden toteuttaa vahvuuksiaan.

Ford+ saattaa kuulostaa leasing-sopimukselta, mutta kyseessä on sinisen ovaalin pitkän tähtäimen strategia, joka pyritään toteuttamaan kiihdytetyllä tahdilla uusien suunnitelmien ansiosta. Uusimmassa vaiheessa sähköautopuoli (mm. Mustang Mach-E ja F-150 Lightning) siirretään uuteen sähköisten ajoneuvojen Ford Model e -yksikköön. Mustang, Maverick, Bronco ja muut klassiset polttomoottorimallit siirtyvät puolestaan Ford Blue -yksikön alle.

Jaon taustalla on tarkoitus antaa sähköautopuolelle vapautta ja ketteryyttä keskittyä sähköautokilpailun tärkeisiin puoliin. Ford Model e:n mahdollisuuksina mainitaan uudet tavat hankkia auto, sähkövoimalinjojen kustannusten alentaminen ja ohjelmisto-osaamiseen panostaminen. Verkottuneisuus ja käyttöliittymät ovat myös Ford Model e:n erikoisalaa. Monessa suhteessa mallia on haettu startup-yrityksistä. Sisäisesti esimerkkiä on otettu Ford GT:n ja Mustang Mach-E:n kaltaisista projekteista, joissa työryhmillä on ollut selkeät tavoitteet.

Polttomoottoriyksikkö Ford Blue puolestaan on vastuussa yhtiön kassavirrasta lähivuosina. Samalla se pitää huolen rakastetuista automalleista, kuten Ranger, F-150 ja Explorer. Bluen tehtävänä on ylläpitää tuttu asiakaskokemus ja huolehtia valmistustaidon ylläpitämisestä sekä volyymimalleista. Ford Blue joutunee myös vielä karsimiskuurille henkilöstön ja valmistuskustannusten suhteen.

Ford Model e Ford blue sähköauto polttomoottori Ford+

Ajatus erillisestä yksiköstä Fordin sisällä on tuttu vuosi sitten perustetusta Ford Pro -hyötyajoneuvoliiketoiminnoista, Ford odottaa, että tiiviistä yhteistyöstä huolimatta kaikki kolme yksikköä ovat kirjanpidollisesti omiaan 2023 aikana. Yhtiö odottaa samalla, että puolet sen myynnistä on sähköautoja 2030 mennessä.

Vaikka yksiköt eriytetään, ovat ne edelleen tiiviissä yhteistyössä. Esimerkiksi Ford Model e:n mahdollisesti kehittämät uudet tavat hankkia auto voidaan hyödyntää myös Ford Bluen polttomoottorimallien kanssa. Ford Blue puolestaan tarjoaa asiantuntemustaan suunnitteluun, valmistamiseen ja alihankintaan liittyvissä asioissa.

– Tiedämme, että meidän kilpailijamme ovat Nio ja Tesla, ja meidän täytyy päihittää heidät, ei päästä samaan. Ja meidän täytyy päihittää parhaat polttomoottoripelaajat, kommentoi toimitusjohtaja Jim Farley tutkimusyhtiön konferenssissa juuri ennen strategiajulkistusta.

Ford arvioi, että suunnitelman ansiosta koko yhtiön kate ja liikevaihto nousevat aiempia ennusteita nopeammin tänä ja ensi vuonna.

Myös Renaultin kerrotaan harkitsevan polttomoottori- ja sähköautotoimintojen eriyttämistä.

Lähteet: Ford, Automotive News Kuvat: Ford Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat