13.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero – lisää laatuvaikutelmaa kaupan päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Sandero -malliston uudistuminen on osoitus, että rehellisten perusautojen aika ei ole ohi. Hyvää: konstailemattomuus, hinta, tilat. Huonoa: rajattu voimalinjavalikoima. Renaultin romanialaismerkki lähestyy autoilua kustannustehokkaasti ja järki edellä, minkä voi havaita uudistuneista Dacia Sandero -malleista.Hyvän käsityksen valmistajan filosofiasta saa anekdootilla radioantennin sijainnista. Muotoilijat halusivat sijoittaa antennin Sanderon katon takaosaan, mikä tarkoittaa tietysti pidempää johtoa. Kustannuserän tasapainottamiseksi kojelaudan painikkeet sijoiteltiin niin, että niiden osalta pystyttiin puolestaan säästämään johtokustannuksissa.Y-mallisten ajovalojen takana Sandero ottaa askeleen Renault-Nissanin CMF-B-pohjarakenteelle, joten pinnan alta löytyvät muun muassa Cliosta tutut ratkaisut. Perusrakenne kykeni merkin vaatimuksiin mainiosti, mutta luonnollisesti “tarkan markan” Dacia kiinnitti huomiota yksittäisten ratkaisujen hintaan. Esimerkiksi sähköistäminen tulisi kyllä kuuloon Renaultin lataushybriditekniikan avulla, mutta Dacia tarkkailee tilannetta juuri loppusumman kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä muuta toimivaaIlmeisesti Dacialla on oltu tyytyväisiä Sanderon ja Sandero Stepwayn mittoihin, sillä autot ovat ulkomitoiltaan lähes ennallaan. Kattolinjaa on tuotu hiukan matalammaksi paremman aerodynaamiikan nimissä. Sisätiloja on saatu erityisesti takaistuimen osalta väljemmiksi kasvaneella akselivälillä ja raidevälillä. Tavaratilaa on löytynyt kahdeksan lisälitraa (nyt 328 l), ja säilytyslokeroitakin on paranneltu. Äimistyttävin loikka sisätilojen kohdalla on tapahtunut laatuvaikutelmassa, joka on ottanut muut vastaavan kokoluokan autot kiinni niin materiaaleissa kuin muotoilussakin. Varustetasosta riippuen kojelaudan kosketusnäyttö on joko kahdeksan tuuman mediajärjestelmä älypuhelinpeilauksella tai telineessä oleva oma älypuhelin. Uusista varusteista huolimatta mittaristo on selkeän perinteinen, ja pieni näyttö kertoo kaiken tarvittavan. Ilmastointi, niin manuaalinen kuin automaattinenkin, on toteutettu napeilla ja rullilla – onneksi.Uusiin varusteisiin kuuluvat myös automaattinen hätäjarrutus ja mäkilähtöavustin sekä varustetasosta riippuen sähköinen seisontajarru, peruutustutka myös eteen ja peruutuskamera dynaamisilla ajolinjoilla.Aina turbostiTCe 90 -mallimerkintää kantava kolmisylinterinen bensiiniturbo on ainoa Suomeen saapuva moottorivaihtoehto. 90 hevosvoiman voimanlähde riittää Sanderon ja Stepwayn tarpeisiin mainiosti. Automaattivaihteisto on nyt portaaton CVT, mikä tuo selvän parannuksen Dacian aiempaan robottivaihteistoon niin mukavuudessa kuin suorituskyvyssäkin.Ihka uudet Sanderot eivät yllätä myöskään ajettavuudeltaan, sillä autot ovat konstailemattoman mutkattomia. Hallintalaitteissa esiintyy lievää tahmeaa kumimaisuutta, ja alustan vire vaikutti ensikoeajon perusteella peruspehmeältä.Perusmalli pitää paikkansa Suomen edullisimpana uutena autona, ja Access- sekä Essential-varustelulla Sandero mahtuu jopa romutuspalkkiokampanjan piiriin.Ilmeikäs Sandero Stepway puolestaan on 201 mm maavarallaan mökkikansan suosikki. Stepwaytä onkin rohkeammin eriytetty perus-Sanderosta, ja inspiraatiota on haettu suositusta Dusterista. Vinkeänä yksityiskohtana Stepway-mallin kattokaiteet kätkevät tempun: ne voidaan muuntaa taakkatelineiksi (80 kg) auton mukana tulevalla työkalulla muutamassa minuutissa.Varsin hyvän käsityksen mallistosta saa myös siitä, että täysin lisävarusteltunakin on vaikeaa käyttää Sanderoon 20 000 euroa suurempaa summaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Sandero TCe 90 Essential Hinta alkaen 12 999 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4088 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 560 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”