5.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 La Prima Cabrio – Tyylikäs, tyyris, tyköistuva, tyttömäinenkin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää keveys, näppäryys, varustelu Huonoa takatilat, tavaratila, tunnoton ohjaus Alkuperäinen Italian autoistanut Fiat 500 oli halpa ja simppeli koko perheen auto. Paljon kauemmas juuristaan uusi täyssähköinen 500 tuskin voi etääntyä, kuin nyt ajettu LaPrima-varusteinen avoversio.Suuren suosion tuoneet retromuodot ovat tallella, mutta kohderyhmä on ennemminkin varakkaat sinkut tai pariskunnat. Onpa tietysti maailmakin tilavaatimuksineen aivan toinen. Mittojen kasvusta huolimatta kukaan tuskin ajattelee istuttavansa ketään takaistuimella pitkää matkaa. Takaistuin onkin parhaimmillaan mitättömän pienen tavaratilan jatkeena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvattava kangaskattoFiat 500 Action on pienempiakkuisena toki yksi markkinoidemme edullisimmista sähköautoista 28 000 euron lähtöhinnallaan. Nyt koeajettu Cabrio avattavalla kangaskatolla löytyy hinnaston toisesta päästä. Rättikatto on koplattu kalliimpiin varustelutasoihin, jotka puolestaan herkkujen lisäksi pitävät sisällään tehokkaamman moottorin ja isomman akuston. Niinpä avomallin hinta hipoo 40 tonnia.Ajetussa kalleimmassa LaPrima –versiossa on myös nahkaverhoilu ja laaja repertuaari elektronisia turvavarusteita. Nimenomaan avomallia halajavan kannattaa tsekata vanhempikorisen bensiiniversion lähes puolet halvempi avokki.Monen mielestä Fiatia ei voi kelpuuttaa avoautoksi, koska vain katto-osa aukeaa kattoluukun tavoin ja katon pitkittäispalkit jäävät paikalleen. Ikkunat avaamalla ilmavirran tuiverrusta on kuitenkin riittämiin. Kattopalkit tukevoittavat koria estäen korin vääntyilyn ja tuovat turvaa kolaritilanteessa.Kangaskatto on eristetty, mutta silti muun liikenteen melua kantautuu sisään. Fiatin kattoa voi liikuttaa myös vauhdissa ja avata kattoluukun tavoin vain haluamansa määrän. Kokonaan avattuna katto laskostuu takaikkunan paikalle, jolloin taustapeilistä näkyy katon yli, mutta takaluukkua ei saa auki. Takakontin pieni luukku tuo mieleen vanhan 500:n moottoriluukun. Rättikatto ei nipistä sisä- tai tavaratilaa enää lisää.Keveydestä monta etuaSöpöllä Fiiulla katto auki ajelu hymyilyttää. Sähköautoksi kevyt 1400-kiloinen taipuu kepeästi mutkatiellä ja kaupungissa. Lyhyt akseliväli merkitsee ketteryyttä, mutta yhdessä tunnottoman kevyen ohjauksen kanssa aiheuttaa rauhattomuutta suorilla, ne voi tässä kalleimmassa mallissa jättää myös kaistallapitoavustimen hommaksi.Jousitus on jämäkämpi kuin edeltävässä mallissa, muttei ole epämukava huippuversion matalaprofiilirenkaillakaan eikä rengasmelua ole liikaa.Kevyessä autossa vähäisempikin teho riittää ripeisiin suoritusarvoihin. Samalla sähköä kuluu vähemmän, kevyessä ajossa vain n. 12 kWh/100km saaden 37 kWh:n akun riittämään 300 km. Kun kulutus on maltillinen, jo type2-lataus on käyttökelpoinen, pitkän lounaan aikana saa ladattua 100 km:n sähköt. Talvella ja moottoritiellä joutunee tyytymään 200 km:n latausväleihin.Teksti ja kuvat Petri Munukka Fiat 500 La Prima Cabrio Hinta alkaen 37 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 857 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 87 kW (118 hv) Vääntö 220 Nm Vääntö 220 Nm Akku Akku brutto 42 kWh /netto 37,3 kWh, lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 85 kW Toimintamatka 250 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 14,8 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 3632 mm, leveys 1683 mm, korkeus 1527 mm, akseliväli 2322 mm Tavaratila: 185 l Omamassa: 1405 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle