12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Halvin neliveto – Fiat Panda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoiden edullisin neliveto on pirteä tuttavuus. Hyvää: ketteryys, keveys, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: kulutus, ajoasento, takajalkatilat, tavaratila. Fiatin maahantuonnin elpyessä mallisto laajenee niin uusilla kuin vanhoillakin malleilla. Nyt on vuorossa nelivetoinen Panda, jonka tuorein sukupolvi on muilla markkinoilla ollut tarjolla jo toista vuotta ja on esimerkiksi Italiassa erittäin suosittu vuoristoisilla alueilla.Suomessa Fiat Panda Twinair anastaa Suzuki Swiftiltä halvimman nelivetoisen tittelin muutaman satasen erolla (17 393–17 790 e). Koeajossa on kuitenkin kalliimpi Cross–versio seikkailullisemmalla ulkonäöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas tilankäyttöUlkomittoihinsa nähden Pandan sisätilat hämmästyttävät, korin korkeudella ja pystyllä istuma-asennolla on saatu kelvolliset sisätilat. Jos takanakin on aikuisia, pitkä kuski joutuu toki tinkimään tilastaan. Haitta on vähäinen, sillä ajoasento on jo muutenkin epämukava ratin etäisyyssäädön puuttuessa. Perhekäytössä ensimmäisenä ahdistaa tavaratilan koko.Nelivetomallin varustetasot ovat 4x4 ja Cross. Molemmissa on isommat pyörät ja maastohenkisemmät puskurit, mutta Crossissa äijämeininkiä on jo liiankin kanssa. Yllättäen kalliimpaan Crossiinkaan ei kuulu vakionopeudensäädintä ja automaattinen hätäjarrutuskin on lisävaruste. Kaksivärinen sisustus ja aluksi sekavalta näyttävä kojelauta poikkeavat kilpailijoista. Silti toiminnot löytyvät helposti, vain sähköikkunoiden katkaisijat keskikonsolissa ovat toistuvasti hukassa.Pirteä kaksisylinterinenMaasto-Pandan moottori on iskutilavuudeltaan vain 0,9-litrainen, mutta vie turboahtimen avulla pirteästi maantiellä ja kaupungissa.Ainutlaatuiseksi jo 500-mallista tutun moottorin tekee kaksisylinterisyys. Siinä missä nykyisin yleistyvät kolmisylinteriset on saatu pehmeäkäyntisiksi, kaksisylinterinen paljastuu heti säksättävästä äänestä ja värinöistä. Kiihdytyspörinä on soundiltaan urheilullinen ja paranee kierrosten myötä. Tasanopeudella ääni tasoittuu yhdeksi pikkuautojen hiljaisimmista.Korvakuulolta ajaminen on aluksi mahdotonta, koska alakierroksilla käynti kuulostaa ahdistavan epätasaiselta. Pesässä on vähintään yhtä pykälää liian pieni vaihde, sillä 4 000 kierrostakin kuulostaa vaimealta.Vaihtamisopastinta ja kulutuslukemaa seuraamalla oikea vaihde löytyy, vaikka tällöin moottori kuulostaa sammumisen partaalla tutisevalta. Ahtimen tuoma vääntö kuitenkin liikuttaa Pandaa sinnikkäästi alakierroksilla, lyhyeksi välitetyn ykkösvaihteen avulla kytkintä ei tarvitse luistattaa maastossakaan.Pikkumoottorin soisi palkitsevan lopputankkauksessa, mutta kulutus karkaa lukemaan 7,5 l/100km.Kytkeytyvä nelivetoNelivetomalli on ensisijassa etuvetoinen ja jakaa voimaa takapyörille viskokytkimen avulla liukkaalla pinnalla. Ajotilavalitsimella takavedon voi pakottaa mukaan jo ennen ensimmäistä lipsahdusta.Elektroninen luistonrajoitin hoitaa tasauspyörästönlukon hommat. Kaitseminen tapahtuu sallivasti, sivuluisussakin pystyy etenemään hetkittäin.Kevyt maasturinpentu ei jää ihan helposti kiinni, reilu maavara, pienet koriylitykset ja helposti arvioitavat kulmat auttavat puikkelehtimaan ketterästi niin metsässä, lumihangessa kuin pysäköintitaloissa.Eniten Panda yllättää maantiellä, rehellisen ohjauksen ja tarttuvan alustan ansiosta ajaminen maistuu kömpelöä ajoasentoa lukuun ottamatta. Matkustajillakaan ei ole valittamista, pehmeä jousitus ja vaimea äänitaso huolehtivat mukavuudesta.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Fiat Panda Twinair 4x4 Cross Hinta alkaen 18 890 € Moottori Bensiinimoottori 875 cm³, 2 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3705 mm, leveys 1662 mm, korkeus 1639 mm, akseliväli 2300 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen