10.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: 100 hevosvoimaa per ovi – Audi RS 3 Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 3 Sedan tarjoaa ainutlaatuisen yhdistelmän: pieni porrasperä viisisylinterisellä vauhtimoottorilla. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, moottorin äänet. Huonoa: äärirajoilla hieman liian helppo tapaus. Viisisylinterinen moottori on yksi Audin maineen kulmakivistä: perinne alkoi jo 1970-luvun puolella, ja viimeistään legendaarisen Quattron tulo rallipoluille 1980-luvun alussa tallensi tuon pehmeän murinan lukuisten autofanien tärykalvoille.On tavallaan nykyajan vastaista, että traditio jatkuu yhä, kun monisylinteriset moottorit on yleisesti korvattu nelipyttyisillä ahdetuilla koneilla. Etenkin alemmassa keskiluokassa, mitä Audi RS 3 Sedankin edustaa.Mutta ei. RS 3:n moottoritilassa lepää edelleen perinteinen viitonen, viimeksi kaksi vuotta sitten kattavat rakenteelliset muutokset läpikäyneenä. Moottori onkin nyt 26 kiloa entistä kevyempi ja 33 hevosvoimaa tehokkaampi. 2,5-litraisesta on saatu turbon avustuksella ulos kunnioitettava lukema, 100 hevosvoimaa per porrasperäkorin ovi. Voima välittyy seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon ja sähköisen monilevykytkimen avustuksella neljälle pyörälle – totta kai.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelpot neljä sekuntiaOtimme uudesta moottorista tuntumaa niin Audi TT RS -sportticoupén pellin alla – ensin espanjalaisella Jaraman moottoriradalla ja sen jälkeen Suomessa – ja totesimme sen molemmilla kerroilla toki kulkevaksi, mutta kokonaisuuden hieman liiankin helpoksi. Etenkin TT:n korin yhteydessä olisi kaivannut olemukseen hieman lisää rosoisuutta.Edellä kirjoitettu ei missään tapauksessa tarkoita sitä, että tämän viisisylinterisen moottorin tarjoamassa suorituskyvyssä olisi jotain moittimista. Ei ole. Moottori-voimansiirtopaketti vastaa RS 3 Sedanissakin kaasupolkimen käskyihin vahvasti ja viiveettä, ja pohjaan painaminen saa selän liimaantumaan penkkiin kaikilla Suomessa käytetyillä nopeuksilla.Valmistajan ilmoittama nollasta sataan -kiihtyvyys, vain hieman yli yksi sekunti per ovi, kertoo tason millä RS 3 Sedan liikkuu. Eikä tuota arvoa ole syytä epäillä, sillä TT RS:n kiihtyvyydeksi mittasimme kotimaassa 3,4 sekuntia, mikä oli peräti 0,3 sekuntia tehtaan lukemaa alhaisempi arvo. Huippunopeudenkin saa halutessaan kasvatettua yli tavanomaisen 250 km/h rajoittimen ohitse aina 280 kilometriin tunnissa.Omimmillaan dynamicillaRS 3:n ohjausvälitys on nopeampi kuin perus-A3:ssa, minkä huomaa heti taajamassa ja myöhemmin mutkatiellä. Tehostusta on comfort-ajotilassa melko reilusti, mutta napsautus dynamic-tilaan jäykistää ratin kautta tulevaa tuntumaa selvästi, ja ohjauksesta tulee melkein perinteisen tehostamattoman oloinen.Moottori-vaihteistopakettiinkin syntyy samalla toisenlaista terävyyttä. Laatikko heittää itsensä oletusarvoisesti S-tilaan, mutta sieltä voi siirtyä koska vain maltillisemmalle D:lle ilman ajomoodin muita miedonnuksia – jos siis tasakaasulla pienillä vaihteilla huudattaminen alkaa tuntua teinitouhulta. Ja kaasuun vastaavuus säilyy D:lläkin napakkana.Dynamicilla äänetkin muhevoituvat: kurnutuksesta tulevat ihan ne Hannu Mikkolan ajat mieleen. Ja jousitus alkaa tuntea kaikki tien epätasaisuudet, kun lisävarusteinen säätyvä iskunvaimennus jäykistyy. Jos tätä ennen RS 3 Sedan on tuntunut tavallista tehokkaammalta henkilöautolta, nyt fiilis alkaa olla jo lähellä urheiluautoa.Silti – tai juuri edellä mainittujen asioiden vuoksi – RS 3 kuuluu niihin autoihin, joita tekee mieli ajaa nimenomaan urheilullisemmassa ajotilassa. Näin 400-heppaisen auton luonteesta saa tavallaan enemmän irti; tällaiseksi auto olisi todennäköisesti aikaisemmin rakennettu, ennen nykyistä ajotilojen aikaa.Suoraan ajokin on maukasta, sillä jo comfortilla ohjaus keskittää todella hienosti, hienommin kuin perusmalleissa, ja silti pienenkin käännön takana on heti herkkyyttä ja tuntumaa. Konehuoneen ääni erottuu tasaisessa moottoritieajossa metallisena pörinänä, eli RS-mäiysyys ei missään vaiheessa katoa mielestä. Ja vaikka jousitus luonnollisesti vähän nypyttää, pitkälläkään matkalla epämukavuuden tunnetta ei tule.Neutraali loppuun astiÄärirajoilla huomaa, että tämäntyyppisessä nelivedossa takapyörät eivät saa täyttä annosta voimaa osakseen: RS 3:n saa kyllä alustan hyvän balanssin ansiosta kääntymään hyvin, mutta käytös on korkeintaan neutraalia. Perän voi heittää kaarrejarrutuksella lievään luisuun, mutta kaasun painaminen suoristaa auton välittömästi. Talven heikommalla kitkalla hauskuus on epäilemättä enemmän läsnä, ja tehot kaiken aikaa käytettävissä.Mutta kuten sanottu, nämä piirteet häiritsivät enemmän silloin, kun alla oli moottorirata ja matalan puikulamainen TT RS. Nyt, tähän virkamiesmäisempään pikkusedaniin juuri ajamisen helppous tuntuu istuvan kuin nenä päähän. Kukaan kun ei odota RS 3 Sedanin suoriutuvan urheiluauton lailla; toisaalta taas edessä on ilahduttava yllätys, kun tämännäköinen auto pystyy miltei urheiluautomaisiin suorituksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySportti vain eksperteilleSisustuskin runsaasti lisävarustellussa koeajoautossa tekee ison pesäeron tavalliseen A3:een nähden. Alcantaraa alaosastaan litistetyssä ratissa, vaihdekepin nupissa ja muuallakin ohjaamossa, punaisia tikkauksia ja tehostevärejä sekä syötävän hyvän näköiset lisävarusteiset ja nahkaverhoillut erikoisurheiluistuimet, jotka tukevat kehoa hyvin – vaikka tavallisiin Business Sportin istuimiin verrattuna eivät sittenkään kovin paljon paremmin.Ulkoapäin somisteet ovat tutunlaiset, alumiinin väriset peilit, vahvistettu keulamaski ja -spoileri, helmalevikkeet, maltillinen takaspoileri pienen luukun päällä sekä isot pakoputken päät niin ikään bodatun takapuskuri-diffuusorin molemmissa päissä. Raideleveyskin on perusmallia mittavampi niin edessä kuin takana, samoin lokasuojat.Näitä kaikkia muutoksia ei kuitenkaan tavallinen tallaaja välttämättä erota, ja juuri siinä piilee toinen RS 3 Sedanin hienous: suorituskykyä on vaikka mihin, mutta auto ei huuda sitä ulospäin. Ja omistajalle tarjotaan jatkuvasti niitä iloisia yllätyksiä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Audi RS 3 Sedan 2.5 TFSI 294 kW Quattro S tronic Koeajetun auton hinta varusteineen 103 953 € Moottori Bensiinimoottori 2480 cm³, 5 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 294 kW (400 hv), 5850–7000 r/min Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Vääntö 480 Nm (1700–5850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4479 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1397 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi