24.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q4 Sportback – salainen sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q4 Sportback ei juuri huutele sähköstään. Hyvää: tavallisuus, hyvä voimalinja, viimeistely. Huonoa: Sportbackin pienempi voimalinjavalikoima. Audi ennätti sähköautokarkeloihin muutama vuosi sitten muhkealla E-tronilla, mutta nyt vuorossa on VW-ryhmän MEB-alustaan perustuva Q4. Malli tulee samalla tarjolle myös linjakkaammalla katolla, jota Q4 Sportback edustaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi turhaa kikkailuaUlkopuolella Q4 Sportback antaa sähkön näkyä aerodynaamisessa keulamaskissa, ja sieltä täältä löytyy myös E-tron-merkintöjä. Q4 onkin yksityiskohtineen näyttävä ilmestys. Audin muiden Sportbackien tapaan takaistuimella on tilaa yllättävän hyvin kattolinjaan nähden.Kuljettajan paikalla neloskvartaali on tavallinen Audi. Tietoviihdejärjestelmä on muiden sisarmallien kopio, joten pelkistetty jäsentely tarkoittaa toisaalta sitä, että kaikki löytyy jo tässä ohjelmistoversiossa. Myös mittaristonäkymä on tuttu sisarmalleista, vaikka tiettyjä sähköautoiluun liittyviä tietoja on nostettu esille. Istuimet ovat hyvät ja hallintalaitteet tuttuja esimerkiksi A3:sta. Materiaaleissa ja viimeistelyssä ei ole suurta moitittavaa. Sonoksen lisävarusteinen äänentoisto soi tasapainoisen puhdikkaasti.Huolettomasti pitkälleKoeajetulle voimalinjaversiolle ilmoitetaan 487 kilometrin WLTP-toimintamatka, ja selvästi yli 400 km onkin saavutettavissa muutaman plusasteen kelissä. Auton arvio jäljellä olevasta toimintamatkasta on melko luotettava, vaikka aivan viimeiset kympit kannattaa jättää pelivaraksi.Akun käyttökapasiteetti on 77 kWh ja suurin latausteho 125 kW. Q4 nostaa lataustehoa melko verkkaisesti latauksen alkuvaiheessa ja laskettelee tasaisesti alemmas varauksen kasvaessa. Käytännössä riittävän tehokkaalta laturilta pääsee matkaan alle tunnissa.Nelivetoisen Q4:n huipputeho on 220 kW (300 hv), joskin vain 30 sekunnin ajan, lämpimällä akulla ja varauksen ollessa yli 88 prosenttia. Raja-arvojen ulkopuolellakaan auton suorituskyvyssä ei ole moittimista, eikä melko mukava katumaasturi kannusta erityisen urheilulliseen ajotapaan. Alusta on perusvireeltään napakka.Q4 Sportback on MEB-pohjaisista sähköautoista tähän mennessä hiotuin, mutta hintaero sisarmalleihin korostuu Sportback-mallin kohdalla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi Q4 Sportback E-tron 50 Quattro Hinta alkaen 65 661 € Koeajetun auton hinta varusteineen 83 851 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 80 kW (109 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv). Teho 220 kW (300 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 82,0 / 76,6 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A, 1 x 32A), CCS 125 kW. Toimintamatka 487 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4588 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1614 mm, akseliväli 2764 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”