4.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi TFSI e -mallisto tarjoaa neljä ladattavaa hybridiä, mutta lopputulos jää ristiriitaiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä TFSI e on audiksi ladattava hybridi. Mallistossa on paljon hyvää, mutta myös pientä teknologista takamatkaa. Hyvää: vaivaton sähköajo, kaksivaiheinen lataus, hyvä säädettävyys, neliveto. Huonoa: lievä monimutkaisuus, pienehköt akut, Q7:n vaihdos bensiinimoottoriin. Vuonna 2015 Audi esitteli Q7 e-tronin. Maasturin kuoret kätkivät 3-litraisen V6 TDI -moottorin yhdistettynä suuren akun ruokkimaan hybridijärjestelmään. Q7 e-tron oli luokkansa paras auto näihin päiviin saakka: yli 40 kilometrin sähköinen toimintamatka, 7,2 kilowatin lataus, dieselin taloudellisuus ja korkeatasoinen mukavuus olivat upea yhdistelmä.Valitettavasti Q7 e-tron syntyi keskelle Volkswagen Groupin dieselhuijausmyrskyä. Ohjelmistoja ryhdyttiin siivoamaan, johtajia vaihtui, strategioita muuteltiin, ja vielä WLTP:kin saapui sotkemaan kuvioita.Neljän seuraavan vuoden ajan emokonserni Volkswagen Group kertoi polttavansa miljardeja sähköistykseen. Myyntiin ladattavien hybridien sijaan Audilta saatiin kuitenkin vain teholaturilla varustettuja autoja, joita hieman virheellisesti kevythybridiksi nimitettiin, niistä kun puuttuu sähköinen voimantuotto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljän rakenteen strategiaTänään Volkswagen Groupilla on julkinen sähköautostrategia, joskaan ei kovin yksinkertainen sellainen. Pelinavauksena toimi sähköauto E-tron, joka perustui vielä muovattuun polttomoottoriperustaan MLB Evo, eikä tällä ole sähkötulevaisuutta.Audi Q4 e-tron perustuu MEB-rakenteeseen ja saapuu myyntiin 2021 aikana.Emokonserni Volkswagen kehittää Wolfsburgissa MEB-perusrakennetta, joka tulee yltämään Audin hinnastossa A4-tasolle asti. Tämän yläpuolelle, siis mallien A6–A8 -tasolle, nousee PPE, joka on Porschen ja Audin yhteisyötä. Huipulla on stuttgartilaisten J1-rakenne: Porsche Taycanin tekniikka lainataan Audi E-Tron GT -malliin.E-Tron GT Concept on Audin näkemys Porsche Taycanista. Tuotantoon loppuvuodesta 2020.Rivien välistä voi lukea mielenkiintoisen viestin: teknistä etumatkaa mainostava Audi elää jatkossa Volkswagenin ja Porschen ehdoilla. Koko tetriksen lopputulokseksi luvataan 30 sähköautoa vuodelle 2025, joista 20 on täyssähköisiä.Strategioinnin ja täyssähköauto E-tronin keskellä uusia ladattavia hybridejä ei hetkeen saatu, mutta nyt Audi paikkaa peräti neljän uuden mallin voimin.Audi Q5 55 TFSI e quattro saapuu joukon ensimmäisenä Suomeen.Nimipolitiikassa E-tron on siirtynyt täyssähkötunnukseksi, ladattavuudesta kertoo nyt nimi TFSI e. Markkinolle tuodaan vaiheittain peräti neljä mallia Q5, A7, Q7 ja A8 -mallisarjoihin. Ladattava Audi A6 seuraa pian perässä.Pitkästä odotuksesta ja teknisen etumatkan mainostamisesta huolimatta Audin uutuudet ovat vain päivän hyvää perustasoa: kilpailijoita suurempia akkuja tai pikalatauksen kaltaisia uutuuksia ne eivät tarjoa.Mainio A7Tiiviissä ensikoeajossa joukon tähdeksi nousee Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro. Pitkä nimi kätkee yhteisteholtaan 367-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan, joka rakentuu nelisylinterisen bensiiniturbon ja kaksoiskytkinvaihteiston ympärille. Toimiva alusta ja ajettavuus kohtaavat hienostuneen voimalinjan. A7 tuntuu juuri siltä, mitä Audin ladattavalta hybridiltä odottaisikin.Audi A7 55 TFSI e:n sisusta.Auto aloittaa sähkötilassa, ja muiden TFSI e -mallien tapaan polttomoottorin voi kutsua mukaan painamalla kaasupoljinta pykälän yli, nostamalla nopeuden yli 135 kilometriin tunnissa tai vaihtamalla auton hybriditilaan. Kaiken kaikkiaan kolmen sähköajotilan ja lukuisten ajotilojen yhdistelmä vaatii hieman perehtymistä. Sähköistä toimintamatkaa nettokapasiteetiltaan 10,4 kWh (teoreettinen koko 14,1 kWh) akku tarjoaa valmistajan mukaan nelisenkymmentä kilometriä.Epämukava Q5 Katumaasturi Audi Q5 55 TFSI e quattro on voimalinjan ominaisuuksilta identtinen A7:n kanssa, ja kumpikin jakaa 7,4 kilowatin kaksivaihelatauksella 2,5 tunnissa täyttyvän akun.Audi on kätkenyt TFSI e -mallien akut tavaratilan välipohjan alle. Mercedes-Benzin uusia ladattavia hybrideitä vaivaavaa kyhmyä ei ole.Kokonaisuutena Q5 jättää kuitenkin kylmäksi. Hybridipuoli on kunnossa, joskin epäarodynaamista autoa ei kovin lujaa kannata sähköllä ajaa. Ongelma onkin voimalinjan ympärillä autossa: mukautuvan ilmajousituksen kyyti on epämukavaa, ja ohjaus on viritetty jäykäksi, tahmeaksi ja keskinkertaisesti palauttavaksi. Osansa ajonautintoa nakertaa massa: kaikki Audin uutuushybridit painavat yli kaksi tonnia. Audi A8 L 60 TFSI e quattro onnistuu Q5:ttä paremmin. Bensiini-V6:n ja sähkömoottorin yhteisteho kohoaa 449 hevosvoimaan. Akun A8 jakaa A7:n ja Q5:n kanssa. Suorituskyky on mainio 2,3 tonnin omamassasta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhassa Q7:ssa vara parempiTarinan päätepisteen luulisi olevan sen alku: mukavan, vaivattoman ja dieselpohjaisena varsin taloudellisen Audi Q7 E-tronin korvaava Q7 60 TFSI e quattro on bensiinikäyttöinen 465-hevosvoimainen järkäle, joka ei millään suostu uskomaan, ettei 2,5 tonnista ja linjakkaan kerrostalon aerodynamiikasta rakenneta sen enempää vihreää huomista kuin urheiluautoakaan. Sähkövoimalinjaltaan uudistettu malli on ei ole kehittynyt sitten vanhan Q7 E-tronin, mutta polttomoottori on vaihtunut tuhlaavampaan – miksi dieseliä ei voi tarjota rinnalla?Q5:sta tuttu epämukavuus vaivaa myös uudistettua Q7-mallia: ilmajousitus päästää pikkutärinät rauhattomasti läpi, ja ohjaus tarjoaa yhdistelmän etäisyyttä ja outoa raskautta. Lopputulos hämmentää: dieselgaten myllerryksessä kehitetty uusi Q7 60 TFSI e tuntuu vuosimallin 2015 Audi Q7 E-troniin verrattuna takapakilta, kun samalla kilpailijat korottavat panoksia suurin akuin ja pikalatauksin.Audi A8 L 60 TFSI e quattron ja Audi Q7 60 TFSI e quattron tarkat tekniset tiedot varmistuvat myöhemmin, samoin A7 55 TFSI e quattron hinta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q5 55 TFSI e quattro Launch Edition Hinta alkaen 66 995 € Moottori Ladattava bensiinikäyttöinen hybridi, moottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaatti, neliveto Teho 185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 14,1/10,4 kWh, lataus 7,2 kW (2x16A) Toimintamatka 45 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 270 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,7 (yhd.) CO2-päästöt 62 g/km Mitat pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1750 / 750 kg Muu tieto Polttoainesäiliö 54 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin