19.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster – hyvää kaavaa ei rikota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster jatkaa hyväksi havaitulla kaavalla. Hyvää: Entisen version ongelmien korjaaminen kustannustehokkaasti. Huonoa: Tyytyminen kolmeen tähteen turvallisuudessa. Dacia Duster on uudistettu veikeällä tavalla. Uuden mitat ovat samat kuin edellisen malin, samoin alustarakenne. Moottorivalikoimakin on entinen. Siitä huolimatta Duster tuntuu aidosti uudelta.Dacia on pitäytynyt entisessä kaikessa sellaisessa, mikä olisi väistämättä nostanut valmistuskustannuksia. Suurempi koko olisi merkinnyt muutoksia moottoreihin ja tukirakenteisiin, eli samalla hintatason nousua. Dacia myös sanoo, että se kunnioittaa nykyisiä asiakkaita niin, ettei uuden mallin tulo saa tehdä edeltäjästä vanhanaikaista.Vaikka päivityksiä on tehty ennen muuta sisällä, ulkoisiakin muutoksia on. Keula on uudistuneen etusäleikön ansiosta järeämmän oloinen, entistä maasturimaisempi. Etuvalot ja takavalot ovat entisiä kookkaammat ja ne on viety aivan auton kulmiin. Pelkkä valojen sijoittelu tekee autosta muhkeamman oloisen.Tuulilasin alareunaa on viety kymmenen senttimetriä eteenpäin. Lasipinta on siten aiempaa suurempi, eikä tuulilasin voimakkaampi kallistus ole auton ulkonäön kannalta hassumpi ratkaisu.Keulan ja perän leveät pohjapanssarit lupaavat katumaasturin maastokykyjen kasvua.Dusterit valmistetaan Romanian Pitestissä, mutta omistajan eli Renault-konsernin kosketus näkyy lähes kaikessa. Sisätiloissa jopa ihan kaikessa, sillä vastuu on ollut alusta loppuun Renault-insinööreillä.Sisälläkin on totta kai edetty Dacian arvoja kunnioittaen. Kun täysin uuteen kojelautaan on sijoitettu uudenlaiset tuuletussuulakkeet, ne ovat säästösyistä yksiosaiset. Ja ne toistuvat peräti viisin kappalein samanlaisina.Kojelauta on seitsemän senttimetriä aiempaa korkeammalla. Se helpottaa esimerkiksi uuden tietoviihdejärjestelmän käyttämistä.Ohjauspyörässä on hyvät korkeus- ja etäisyyssäädöt, paitsi koruttomassa perusmallissa. Istuimissa riittää reisitukea eikä kuljettajalla ole mukavuudessa valittamista pitkällä ajoetapillakaan.Etuvetoisessa Dusterissa on tavaratilaa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySitkeää vääntöäMoottoreista testasimme ensikoeajossa bensiiniversioista tehokkaamman turboahdetun 1,2-litraisen TCe 125:n ja turbodieselin (dCi 110). Ne ovat tuttuja perusmoottoreita, jotka eivät säkenöi.Näistä kahdesta voiton vie 1,5-litrainen 110-hevosvoimainen diesel kahdesta syystä: 260 newtonmetrin sitkeä vääntö on käytössä jo alhaisilla kierrosluvuilla ja moottorin yhdistettävä kuusiportainen automaatti toimii juohevan huomaamattomasti. Muiden moottoreiden pariksi automaattia ei saa eikä sitä voi yhdistää nelivetoiseen Dusteriin.Turbodieselin yhdistetty kulutus automaattivaihteisena on 4,5 litraa ja hiilidioksidipäästöt 116 grammaa.TCe 125 -bensaturbonkin vääntö on tuhti (205 Nm), mutta kulutus (6,2) ja hiilidioksidipäästöt (138) livahtavat vähän korkeiksi.Suomessa tarjolla on myös kolmas voimanlähde, ahtamaton 1,6-litrainen 115 hevosvoiman bensiinimoottori.Melutaso alentunutJousitus vie hyvin epätasaisuuksien yli. Melutasoa on alennettu tuntuvasti lisäeristeillä ja paksummilla etusivulaseilla.Duster selviytyy myös vaativalla off road -testiradalla – jyrkissä ala- ja ylämäissä, sivukallistuksissa ja rampeissa jopa yllättävän hyvin. Maavaraa on 21 senttimetriä. Suuret tulo- ja jättökulmat (30 ja 33 astetta) auttavat seikkailuhenkistä.Nelivetoversioon saatavat alamäkiavustin, kallistuskulmien reaaliaikainen näyttö ja auton ympäristön kuvaava kamerajärjestelmä ovat jopa epädaciamaista luksusta, mutta nostanevat tylysti hintaa. Tuntuvasti raikastuneen uuden Dacia Dusterin myynti alkaa helmikuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta maahantuoja lupaa hinnankorotusten pysyvän maltillisina. Jos näin käy, Suomessa yllättävän suosion napannut Duster jatkaa rynnistystään.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaLisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster dCi 110 EDC-aut 4x2 Moottori Dieselmoottori, 1 461 cm³, turbo, 4 sylinteriä, etuveto, 6-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (80 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja