13.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Sandero – lisää laatuvaikutelmaa kaupan päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Sandero -malliston uudistuminen on osoitus, että rehellisten perusautojen aika ei ole ohi. Hyvää: konstailemattomuus, hinta, tilat. Huonoa: rajattu voimalinjavalikoima. Renaultin romanialaismerkki lähestyy autoilua kustannustehokkaasti ja järki edellä, minkä voi havaita uudistuneista Dacia Sandero -malleista.Hyvän käsityksen valmistajan filosofiasta saa anekdootilla radioantennin sijainnista. Muotoilijat halusivat sijoittaa antennin Sanderon katon takaosaan, mikä tarkoittaa tietysti pidempää johtoa. Kustannuserän tasapainottamiseksi kojelaudan painikkeet sijoiteltiin niin, että niiden osalta pystyttiin puolestaan säästämään johtokustannuksissa.Y-mallisten ajovalojen takana Sandero ottaa askeleen Renault-Nissanin CMF-B-pohjarakenteelle, joten pinnan alta löytyvät muun muassa Cliosta tutut ratkaisut. Perusrakenne kykeni merkin vaatimuksiin mainiosti, mutta luonnollisesti “tarkan markan” Dacia kiinnitti huomiota yksittäisten ratkaisujen hintaan. Esimerkiksi sähköistäminen tulisi kyllä kuuloon Renaultin lataushybriditekniikan avulla, mutta Dacia tarkkailee tilannetta juuri loppusumman kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä muuta toimivaaIlmeisesti Dacialla on oltu tyytyväisiä Sanderon ja Sandero Stepwayn mittoihin, sillä autot ovat ulkomitoiltaan lähes ennallaan. Kattolinjaa on tuotu hiukan matalammaksi paremman aerodynaamiikan nimissä. Sisätiloja on saatu erityisesti takaistuimen osalta väljemmiksi kasvaneella akselivälillä ja raidevälillä. Tavaratilaa on löytynyt kahdeksan lisälitraa (nyt 328 l), ja säilytyslokeroitakin on paranneltu. Äimistyttävin loikka sisätilojen kohdalla on tapahtunut laatuvaikutelmassa, joka on ottanut muut vastaavan kokoluokan autot kiinni niin materiaaleissa kuin muotoilussakin. Varustetasosta riippuen kojelaudan kosketusnäyttö on joko kahdeksan tuuman mediajärjestelmä älypuhelinpeilauksella tai telineessä oleva oma älypuhelin. Uusista varusteista huolimatta mittaristo on selkeän perinteinen, ja pieni näyttö kertoo kaiken tarvittavan. Ilmastointi, niin manuaalinen kuin automaattinenkin, on toteutettu napeilla ja rullilla – onneksi.Uusiin varusteisiin kuuluvat myös automaattinen hätäjarrutus ja mäkilähtöavustin sekä varustetasosta riippuen sähköinen seisontajarru, peruutustutka myös eteen ja peruutuskamera dynaamisilla ajolinjoilla.Aina turbostiTCe 90 -mallimerkintää kantava kolmisylinterinen bensiiniturbo on ainoa Suomeen saapuva moottorivaihtoehto. 90 hevosvoiman voimanlähde riittää Sanderon ja Stepwayn tarpeisiin mainiosti. Automaattivaihteisto on nyt portaaton CVT, mikä tuo selvän parannuksen Dacian aiempaan robottivaihteistoon niin mukavuudessa kuin suorituskyvyssäkin.Ihka uudet Sanderot eivät yllätä myöskään ajettavuudeltaan, sillä autot ovat konstailemattoman mutkattomia. Hallintalaitteissa esiintyy lievää tahmeaa kumimaisuutta, ja alustan vire vaikutti ensikoeajon perusteella peruspehmeältä.Perusmalli pitää paikkansa Suomen edullisimpana uutena autona, ja Access- sekä Essential-varustelulla Sandero mahtuu jopa romutuspalkkiokampanjan piiriin.Ilmeikäs Sandero Stepway puolestaan on 201 mm maavarallaan mökkikansan suosikki. Stepwaytä onkin rohkeammin eriytetty perus-Sanderosta, ja inspiraatiota on haettu suositusta Dusterista. Vinkeänä yksityiskohtana Stepway-mallin kattokaiteet kätkevät tempun: ne voidaan muuntaa taakkatelineiksi (80 kg) auton mukana tulevalla työkalulla muutamassa minuutissa.Varsin hyvän käsityksen mallistosta saa myös siitä, että täysin lisävarusteltunakin on vaikeaa käyttää Sanderoon 20 000 euroa suurempaa summaa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Sandero TCe 90 Essential Hinta alkaen 12 999 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Vääntö 160 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 178 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4088 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1499 mm, akseliväli 2604 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 560 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous